• gummibears

Skillnad mellan DVD-R och DVD+R

Är ny på detta med att bränna DVD skivor. Vad är det för skillnad mellan +/- skivorna (DVD+R DVD-R)???? Min brännare klarar av båda sorterna, men jag har bara testat med DVD+R ännu.

• Svar på tråden Skillnad mellan DVD-R och DVD+R
  • LS 75

Det är ingen skillnad förutom att det är 2 olika företag som tillverkar skivorna.
    I stort alla spelare ska klara av att spela båda formaten. Dom riktigt gamla spelarna kan ha problem med att spela brända skivor.

• Isfjord

Här står lite om DVD-R och DVD+R
    www.kjell.com/
    Olika företag utvecklade dem var för sig, ingen praktisk skillnad och de kostar lika mycket.

DVD-RW och DVD+RW ska det skilja desto mer mellan. Även där gäller samma pris, men + ska tydligen vara bättre på felkorrigering vid bränning. Hittar ingen sida som förklarar det nu och har inte tid att leta halva kvällen.

• Charoit

Min dator bränner bara DVD+R och den är bara 2 år gammal.

• Charoit

oj läste fel. =)DVD+RW ska det vara.

• Tippi2

Min DVD spelare tar bara DVD+ skivor. värkar vara ganska vanligt att dom bara tar det.

• Isfjord

Nyare brännare tar nästan alltid alla fyra, men med äldre gäller det att veta vad de klarar.

Både på CD och DVD kan det variera mellan fabrikat. Ofta har tillverkarna listor på sina hemsidor, väl gömda... Annars får man prova sig fram.

Svar på tråden Skillnad mellan DVD-R och DVD+R