• Anonym (Född -82)

Nostalgi-tråd

Hej!

Tänke starta en nostalgitråd. Jag föddes 1982 och jag har många goda minnen från förr.

Leksaker: lysmaskar, trollen med hår, polly pocket och några ?kvinnor? i ett stall: något på ?Stable?, minns att kvinnornas ben var formade efter hästarna. Någon som kommer ihåg vad det hette?

Minns även en tygleksak som man kunde vända ut och in. På ena sidan var det en blomma och andra sidan var det en dinosaurie, tror jag. Och såklart minns jag tusenfotingen med alla fötter.

Barbie och My little ponny förstås. Men de My little ponnys jag hade när jag var ung ser annorlunda ur än hur de ser ut nu.

He-man förstås. Och Krambjörnarna.

Tv: trasdockorna, bumbibjörnarna, Disneydags. Björnes magasin, He-man, Jem, Candy-Candy, Ray grottpojken,

Tidning;Starlet Varför försvann den? Älskade den!

Minns även att det var väldigt poppis med plastnappar ett tag som man hängde runt halsen(?). Och trådar i olika färger som man snörade runt hårtestar.

Och de röda kassettbanden med ett litet häfte där man kunde läsa och se bilder på olika sagor.

Fyll på...

• Svar på tråden Nostalgi-tråd
  • Fjäril kär

Är lite äldre än dig så jag minns ungefär så här:

Kånken ryggsäck, kinaskor, sockiplast på gympan, spandextajtsen man skulle ha UNDER gympadräkten, mockasiner (som luktade svett eftersom de inte kunde tvättas), benvärmare, moonbots. Axelvaddar. Neonfärger.

Tidningen Okej och Mitt livs novell.

Manicklar och luktsudd. Monchichi och smurfar.

Möbler med stålrör, furumöbler och möbler i rotting.

Virkade överkast, enorma fluffiga gardinuppsättningar med massor av volanger, spetsgardiner, tyll och romantik.

• Anonym (Född -82)

På gympan var den ?cykelbyxor? med någon typ av gympadräkt som såg ut som en baddräkt med en liten kort ballerinakjol fastsydd i baddräkten som gällde. Det var tider det. Och inte att förglömma när man blev lite äldre: snedluggen och jeansskjortan och ibland även hängselbyxor i demintyg. Väldigt modernt på den tiden,

• Anonym (Född -82)
    Fjäril kär skrev 2020-02-08 22:13:50 följande:

Är lite äldre än dig så jag minns ungefär så här:

Kånken ryggsäck, kinaskor, sockiplast på gympan, spandextajtsen man skulle ha UNDER gympadräkten, mockasiner (som luktade svett eftersom de inte kunde tvättas), benvärmare, moonbots. Axelvaddar. Neonfärger.

Tidningen Okej och Mitt livs novell.

Manicklar och luktsudd. Monchichi och smurfar.

Möbler med stålrör, furumöbler och möbler i rotting.

Virkade överkast, enorma fluffiga gardinuppsättningar med massor av volanger, spetsgardiner, tyll och romantik.

Jag var tvungen att googla lite. Kinaskor känner jag inte igen men de påminner lite om ballerinaskor? Manicklar känner jag inte heller igen. Var det alltså en typ av plastleksaker som var formade som bokstäver och siffror? Vad gjorde man med dem?
  • Anonym (s)

Mjukisdjur som man kunde vända ut och in minns jag det var ofta björnar och sen kunde det bli något annat. Faktum är att morsan har en kvar som syskonens barn brukar leka med.

Själv minns man mycket. Tv programmen var många Solstollarna, Tvpiraterna där man fick 3d glasögon. Fragglarna. Sen minns jag att jag älskade western filmer så Machan var populär tyckte Zeb var häftig.

När det gäller prylar fanns det en massa kul. Commadoren tex eller Amigan. Sen alla små elektriska spel som fanns som donkey kong tex. Hade även ett barcode spel där man drog streckkoderna för att få fördelar i spelet. Sen minns man att saker fungerade annorlunda när man rände på byn tex då kunde man inte ta mobilen och ringa till morsan och säga att man skulle bli sen till maten. Man fick gå till telefonkiosken. Apropå telefon minns jag heta linjen då man låtsades vara vuxen för att driva med någon vuxen som oftast var ett annat barn som låtsades vara vuxen.

• Fjäril kär
    Anonym (Född -82) skrev 2020-02-08 22:44:02 följande:

Jag var tvungen att googla lite. Kinaskor känner jag inte igen men de påminner lite om ballerinaskor? Manicklar känner jag inte heller igen. Var det alltså en typ av plastleksaker som var formade som bokstäver och siffror? Vad gjorde man med dem?

Manicklar utmanade fantasin. Man samlade på dom och gjorde allt möjligt. Kopplade ihop dom till girlanger, man fantiserade ihop olika spel, bytte figurer med varandra, använde som gem etc etc. Fantastisk leksak!

Kinaskor var dåtidens allroundsko som barn. Glashala pga sin hårda plastsula men alla hade såna. Passade till klänningen på finkalas eller till jeans i skolan.
  • BeautifulLiz
    Anonym (Född -82) skrev 2020-02-08 21:54:09 följande:

Hej!

Tänke starta en nostalgitråd. Jag föddes 1982 och jag har många goda minnen från förr.

Leksaker: lysmaskar, trollen med hår, polly pocket och några ?kvinnor? i ett stall: något på ?Stable?, minns att kvinnornas ben var formade efter hästarna. Någon som kommer ihåg vad det hette?

Minns även en tygleksak som man kunde vända ut och in. På ena sidan var det en blomma och andra sidan var det en dinosaurie, tror jag. Och såklart minns jag tusenfotingen med alla fötter.

Barbie och My little ponny förstås. Men de My little ponnys jag hade när jag var ung ser annorlunda ur än hur de ser ut nu.

He-man förstås. Och Krambjörnarna.

Tv: trasdockorna, bumbibjörnarna, Disneydags. Björnes magasin, He-man, Jem, Candy-Candy, Ray grottpojken,

Tidning;Starlet Varför försvann den? Älskade den!

Minns även att det var väldigt poppis med plastnappar ett tag som man hängde runt halsen(?). Och trådar i olika färger som man snörade runt hårtestar.

Och de röda kassettbanden med ett litet häfte där man kunde läsa och se bilder på olika sagor.

Fyll på...

Mitt äldsta barn är född 1982 och jag minns mycket av det du beskriver från hans barndom.
    Kommer du ihåg Transformers, som man kunde bygga om till allt möjligt?

Smurfarna var en favorit hos oss.

Och just det, de röda kassettbanden ja! Pling, sa det när det var dags att vända blad. 

Trollen med hår fanns även när jag var barn, jag är född i början av 60-talet. 
  • Fjäril kär

Musik man lyssnade på på 80-talet var The Pinks, Carola, Kicki Danielsson, Uggla, Style, Abba, Gyllene Tider, Anna Book, Thåström och Imperiet... Pudelrocken och glamrocken hade sin storhetstid med Kiss, Lita Ford, Slade, Europe, Bonnie Taylor etc

Vi fick ikoner i form av Madonna, Michael Jackson, Samantha Fox, Cher, samt tonårsidoler som Tiffany och Rick Astley och Glen Medeiros, Sabrina, Sinitta..

På tv sågs Dallas och Falcon crest samt Dynastin. Där dessa tre seriers mode gick på export till Sverige och alla ville vara lika glamorösa i knytblusar och pennkjolar. Första svenska såpan blev Varuhuset som följdes av Svenska hjärtan och Goda grannar.

Lilla huset på prärien, Mccahans, Törnfåglarna och Shoughun fick oss alla att drömma oss bort, snyfta och förfäras.

Columbo och Kojak löste mord.

• Anonym (77)

BALL-mysdress, monchichi-apor, luktsuddigum, Salomon-ryggsäck, Garbage Pale Kids, nyckelring med neonfärgad, lång "telefonsladd", Fragglarna, röd plastkikare man stoppade i runda kartongskivor i och bläddrade för att se bilderna, Alf, hoppa twist, New Kids On The Block, Kotte (kortspel), Kamratposten, leggingsbyxor med resårband under foten, Vi i femman, femminuterskakor...

Listan kan göras hur lång som helst :)

Svar på tråden Nostalgi-tråd