• eme141

    sippra fostervatten, tecken

    Hej,
    Hur var er mage, ni som läckt fostervatten? Blev den platt? kunde ni känna fostret tydligare?

    Hur vet jag om jag läcker fostervatten eller om det är kiss!? Luktar inget och är färglöst.... men kommer enbart när jag krystar eller tar i vilket förvirrar mig....  känns ju som jag kan kontrollera det hela något.
    Dock känns fosterrörelserna även tydligare senaste veckan, kan exempelvis känna och ta på en fot eller bebisrygg...och utskilja den mot min hud som en liten knota väldigt tydligt....

    Nu till dagens bekymmer. Är nu i vecka35 och kissar konstant, kan i princip sitta kvar på toan och det sipprar vatten o droppar... men om jag går därifrån o lägger mig på soffan elelr sitter på en stol så kissar jag ju inte på mig...


    Är min första graviditet och jag har vart mycket orolig för olika saker under hela.... inte helt utan anledning.Kräktes konstant till och med vecka 30, därefter mer eller mindre några dagar i veckan. Fått järnbrist och blodbrist. foglossningar sedan v11 och sammandragningar sedan vecka 16... för kort livmodertapp, slemproppen lossnade för 2 veckor sen.... och hotad förtidsbörd....
    Så nu detta som jag inte kan släppa!

  • Svar på tråden sippra fostervatten, tecken
  • Anonym (E)

    Kontakta förlossningen om du misstänker att det är fostervatten.

  • eme141

    TACK!
    Ringde dem igår och de sa att fostervatten bruka man märka eftersom det kommer utan ansträngning.... de varinte oroliga :D Söker bara andras erfarenhet av det hela nu....

  • Anonym (E)
    eme141 skrev 2020-02-08 22:53:47 följande:

    TACK!

    Ringde dem igår och de sa att fostervatten bruka man märka eftersom det kommer utan ansträngning.... de varinte oroliga :D Söker bara andras erfarenhet av det hela nu....


    Ja, och det var vad de sa till en släkting till mig också. De la även till att ?det är för tidigt för fostervatten?. Nog fan var det fostervatten. Hon fick sättas igång direkt när det upptäcktes, då hade hon gått med det så över en vecka.
  • Anonym (Erfarenheter)

    Jag trodde under min första graviditet att jag läckte fostervatten. Jag var själv osäker på vad det var för något men mina underkläder var konstant blöta så jag åkte in för kontroll och de kollade mängden fostervatten med ultraljud, kollade om det fanns fostervatten i slidan och gjorde en mikroskopanalys, men det var inte fostervatten utan troligen att jag läckte urin.

    Jag upptäckte att ett sätt att själv känna skillnad var att låta underkläderna torka och sen lukta på dem. Då känner man tydligt lukten av urin om det är urin.

    När förlossningen startade med samma barn gick vattnet hemma. Det började med slemproppen och sen rann det långsamt ut fostervatten. Det var skillnad mot urinläckaget för det slutade inte rinna när jag låg ned. Jag hade en binda på mig och den var överfull efter några timmar.

    Efter detta har jag varit gravid och fött tre barn till. Jag har haft känslan av att läcka någon vätska varje gång men jag har då tolkat det som urin efter mina erfarenheter av första barnet. Vattnet gick hemma även med andra barnet men då sa det bara plopp och så kom allt på en gång så det var lätt att märka. Med tredje barnet hände samma sak fast då inne på förlossningen strax innan barnet föddes. Det var som ett vattenfall liksom.

    Men, med fjärde barnet tror jag att vattnet gick utan att jag märkte det. Jag hade mycket flytningar och läckte urin, plus att jag svettades för det var högsommar. Värkarna började hemma utan vattenavgång och sonen föddes sen efter nio timmar. Under förlossningen frågade barnmorskan flera gånger om jag hade märkt vattnet gå därhemma, och det blev aldrig någon vattenavgång under förlossningen, så troligtvis hade vattnet sipprat ut en tid innan förlossningen satte igång. Lite läskigt att tänka på såhär i efterhand även om allt gick bra! Det kan ju ha hänt en vecka innan. Jag har ingen aning!

    Om jag var du hade jag absolut bett att få kontrollerat av läkare om det är fostervattenläckage. Det är svårt att veta själv!

  • eme141

    Tack! ska få kontroll imorgon, så efter det kan jag nog vara lugn. Tack för era svar, dem hjälper mot min oro.

  • Sasu

    när jag läckte fostervatten (efter vattenavgång) så sipprade det hela tiden, fyllde en stor tjock binda på mindre än 20 minuter, var helt luktfritt och ingen konstig färg.


    Dock så när man kissar ofta så hinner inte kisset bli så koncentrerat, så det blir färglöst och luktar ingenting :)

Svar på tråden sippra fostervatten, tecken