• Sat 8 Feb 2020 23:16
    748 visningar
    9 svar
    9
    748

    Coronaviruset

    Hej!

    Vi har grannar som rest till Vietnam ett par veckor, skulle ni varit oroliga för smitta då de kommer åter hem? Har småbarn och tycker faktiskt det är lite olustigt

  • Svar på tråden Coronaviruset
  • Anonym (L)
    Sat 8 Feb 2020 23:21
    #1

    Jättesvårt. På ett sätt hoppas man att folk har koll och tänker efter när man kommer hem från resa kring om man får symtom osv. Samtidigt blev det väldigt rörigt kring när/hur det smittar och om symtom uppstått kring de som man rapporterade om flögs hem och skulle vara i en frivillig karantän. Kanske bara jag, men ena stunden var det helt osannolikt att någon skulle smitta innan symtom enligt myndigheterna, sen inte lika säkert väl?

    Kanske man kan hålla sig till vanlig "vabruari-hygien"? Lite extra noga ett tag. Själv undviker jag helst en massa lekdejter då många är förkylda just nu och väljer att inte gå på allt.

  • Sat 8 Feb 2020 23:32
    #2
    Anonym (L) skrev 2020-02-08 23:21:51 följande:

    Jättesvårt. På ett sätt hoppas man att folk har koll och tänker efter när man kommer hem från resa kring om man får symtom osv. Samtidigt blev det väldigt rörigt kring när/hur det smittar och om symtom uppstått kring de som man rapporterade om flögs hem och skulle vara i en frivillig karantän. Kanske bara jag, men ena stunden var det helt osannolikt att någon skulle smitta innan symtom enligt myndigheterna, sen inte lika säkert väl?

    Kanske man kan hålla sig till vanlig "vabruari-hygien"? Lite extra noga ett tag. Själv undviker jag helst en massa lekdejter då många är förkylda just nu och väljer att inte gå på allt.


    Tack för ditt svar!

    Ja, det verkar inte helt klart gällande hur och när det smittar. Tänker att oavsett om de blir sjuka så måste man ju kasta sopor, etc och då kanske man träffar på dem i hiss eller trapphus eller vistas där ett kort tag efter dom varit där. Kanske bara jag som oroar mig i onödan, men tycker att det känns lite obehagligt! Förstår inte heller hur man vågar resa just till ett sådant land nu i dessa dagar.
  • Mascar­aklump­ar
    Sun 9 Feb 2020 08:53
    #3
    +1

    Om du ställde samma fråga om 6 eller 7 månader så kanske, men absolut inte idag.

    1) Andelen vietnameser som insjuknat är ännu väldigt låg så sannolikheten att dina grannar träffat på någon av dem är nästan obefintlig

    2) mortaliteten i kina, utanför Hubei-regionen, ligger på ca 0,17% medan den är ca 4% inne i Wuhan. Det tyder på att så länge det finns tillgång till sjukvård så är risken att dö i sjukdomen lägre än för influensa. Problemet med viruset är att det teoretiskt skulle kunna få en sådan snabb spridning att antalet intensivvårdsplatser inte räcker till. Att vi hamnar i det läget inom 1 eller 2 månader är omöjligt om man ser till den takt antalet sjuka ökar, och därför är det inte farligt att bli smittad just nu.

    3) När det gäller barnen så får de väldigt sällan ens symptom av viruset, och i de fall de får det så blir de inte allvarligt sjuka. Av de knappt 40 000 rapporterade fallen så är bara några enstaka barn.

  • Anonym (Annie­)
    Sun 9 Feb 2020 09:02
    #4

    För att få lite perspektiv så är Vietnam inte hårdare drabbat av det nya coronaviruset än vad Tyskland är. Men visst, det ligger närmre Kina och är fattigare så risken för att viruset börjar spridas där är nog större.

  • Anonym (Rappo­rt)
    Sun 9 Feb 2020 09:45
    #5

    Enligt en ny kinesisk forskningsrapport så om barn under 12 år smittas så får de inte den allvarliga formen av sjukdomen utan det blir som en förkylning eller inga symptom.

    Sjukdomen slår mest mot asiatiska män, folk av andra etniciteter och kvinnor har mkt mindre risk att bli smittade och sjukdomen blir mildare. Sjukdomen är 15 ggr värre för en asiatisk man än en "vit" kvinna vilket jag antar att du är? Och de flesta som dött är just asiatiska män.

    Så tror inte du behöver vara orolig.

  • Anonym (Coron­a)
    Sun 9 Feb 2020 10:00
    #6

    Har bara väntat på att denna fråga skulle dyka upp här.

    Det är större risk att du får en komet i huvudet när du står vid bananerna på Ica.

    Du får tänka på hur många miljoner människor det finns och hur många som är smittade,

    så chansen att just du eller ditt barn skulle bli drabbas är som du förstår obefintlig !

    Nyfiken fråga: är du generellt orolig gällande sjukdomar ?

    Ha en fin Söndag!

  • Sun 9 Feb 2020 12:09
    #7

    Hade en granne som frågade mig samma sak och jag svarade precis som Mascaraklumpar.

  • Sun 9 Feb 2020 18:42
    #8
    Mascaraklumpar skrev 2020-02-09 08:53:52 följande:

    Om du ställde samma fråga om 6 eller 7 månader så kanske, men absolut inte idag.

    1) Andelen vietnameser som insjuknat är ännu väldigt låg så sannolikheten att dina grannar träffat på någon av dem är nästan obefintlig

    2) mortaliteten i kina, utanför Hubei-regionen, ligger på ca 0,17% medan den är ca 4% inne i Wuhan. Det tyder på att så länge det finns tillgång till sjukvård så är risken att dö i sjukdomen lägre än för influensa. Problemet med viruset är att det teoretiskt skulle kunna få en sådan snabb spridning att antalet intensivvårdsplatser inte räcker till. Att vi hamnar i det läget inom 1 eller 2 månader är omöjligt om man ser till den takt antalet sjuka ökar, och därför är det inte farligt att bli smittad just nu.

    3) När det gäller barnen så får de väldigt sällan ens symptom av viruset, och i de fall de får det så blir de inte allvarligt sjuka. Av de knappt 40 000 rapporterade fallen så är bara några enstaka barn.


    Älskar dina svar Mascaraklumpar. Alltid kloka, informativa och bra! :)
  • Anonym (show must go on)
    Sun 9 Feb 2020 19:00
    #9

    Ha, vissa kan då noja. 

    Vi ska ha kundbesök från Kina på jobbet om några veckor och håller som bäst på att fundera över hur det ska hanteras. I Kina finns det inte ett ansiktsskydd att köpa längre så första åtgärden blir att få tag i några lådor och skicka ner som goodwill-gest.

    Om de nu ens kan komma på ett plan och ta sig hit, då trafiken är kraftigt begränsad- ska bli spännande att se hur detta utvecklas!

Svar på tråden Coronaviruset