Anonym (.-.) skrev 2020-02-09 08:40:51 följande:
Rent formellt är det väl så att bara den ena vårdnadshavarens godkännande behövs för att det skall bli gjort.
Därför kokar det väl ner till huruvida man kan prata med sitt ex eller inte. Kan man inte kommunicera kring annat i vardagen, eller om man har ett ex som i största möjliga mån försöker förstöra så kan man troligtvis inte prata om detta heller, och låter därmed bli.
Är man normalfungerande människor som samtalar kring sådant som rör barnen är det sunt förnuft och trevligt beteende att man frågar innan.
Är den andra föräldern vettig, men man vet att den är emot piercing av alla slag så blir det ett avvägande. Är det viktigast att ta hänsyn till barnets förälder, eller skall barnets vilja få komma först?
Själv lever jag ihop med barnens pappa och skulle aldrig tillåta hål i öronen om inte han också tycker det är en bra idé.
Ja precis. Och lite så tänker jag med.
Nu har vi noll samarbete och jag talar gärna med umgängesföräldern så lite jag bara kan då det oftast slutar i konflikt. Men tänker ändå att jag vill ha mitt samvete rent, så därför frågar jag.
Nu tror jag inte att den andra föräldern säger blankt nej, men hen kommer säkert försöka bestämma om vilket öra som ska piercas osv.
Är det så att hen säger nej, så får vi ta det då. Kanske barnet kan vänta ett år till, eller om jag låter hen ta hål ändå.