• Anonym (Nyfiken)

Hål i örat utan båda vårdnadshavares medgivande?

Barnet är 12 år, och önskar sig hål i ena örat.

Bör man rådfråga umgängesförälder innan eller låta barnet ta beslutet själv med hjälp av boendeförälder om man tror sig att chansen för ett nej ligger tungt?

Bara en nyfiken fråga. I denna sits kommer umgängesföräldern bli tillfrågad, men undrar ändå hur det ser ut för andra?

• Svar på tråden Hål i örat utan båda vårdnadshavares medgivande?
  • enanna

Jag hade tänkt tvärtom och kanske inte frågat om jag varit rätt säker på att den andra föräldern inte bryr sig så mycket. Hade jag ens anat något annat svar skulle jag definitivt fråga och se till att båda godkänner först.

• Anonym (Ttt)

Vill du själv bli tillfrågad när det gäller beslut kring barnet, eller tycker du att det är ok att den andre föräldern tar besluten själv?

• Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Ttt) skrev 2020-02-09 08:18:19 följande:

Vill du själv bli tillfrågad när det gäller beslut kring barnet, eller tycker du att det är ok att den andre föräldern tar besluten själv?

För min del hade inte spelat någon roll eftersom det är något som barnet önskar, och jag anser att hen är stor nog att ändå ta ett sånt beslut med hjälp av en vuxen.

Hade dock barnet varit yngre så hade jag definitivt velat bli tillfrågad!
  • Anonym (Nyfiken)

Vill ändå klargöra att jag kommer fråga andra föräldern, för att det är så man gör.

Men fick en reaktion av en utomstående då hen ansåg att en umgängesförälder inte hade något att säga till om då barnet var så pass stort.

• Anonym (.-.)

Rent formellt är det väl så att bara den ena vårdnadshavarens godkännande behövs för att det skall bli gjort.

Därför kokar det väl ner till huruvida man kan prata med sitt ex eller inte. Kan man inte kommunicera kring annat i vardagen, eller om man har ett ex som i största möjliga mån försöker förstöra så kan man troligtvis inte prata om detta heller, och låter därmed bli.

Är man normalfungerande människor som samtalar kring sådant som rör barnen är det sunt förnuft och trevligt beteende att man frågar innan.

Är den andra föräldern vettig, men man vet att den är emot piercing av alla slag så blir det ett avvägande. Är det viktigast att ta hänsyn till barnets förälder, eller skall barnets vilja få komma först?

Själv lever jag ihop med barnens pappa och skulle aldrig tillåta hål i öronen om inte han också tycker det är en bra idé.

• Anonym (Vårdnad?)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2020-02-09 08:31:16 följande:
    Vill ändå klargöra att jag kommer fråga andra föräldern, för att det är så man gör. Men fick en reaktion av en utomstående då hen ansåg att en umgängesförälder inte hade något att säga till om då barnet var så pass stort.

Den personen antog kanske att umgängesföräldern inte är vårdnadshavare. Så är det ju ibland, och då har hen förstås mindre att säga till om.
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Vårdnad?) skrev 2020-02-09 08:41:43 följande:

Den personen antog kanske att umgängesföräldern inte är vårdnadshavare. Så är det ju ibland, och då har hen förstås mindre att säga till om.

Nej då. Personen vet väl hur vår situation är. Vi är båda vårdnadshavare, men jag har barnen heltid.
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (.-.) skrev 2020-02-09 08:40:51 följande:

Rent formellt är det väl så att bara den ena vårdnadshavarens godkännande behövs för att det skall bli gjort.

Därför kokar det väl ner till huruvida man kan prata med sitt ex eller inte. Kan man inte kommunicera kring annat i vardagen, eller om man har ett ex som i största möjliga mån försöker förstöra så kan man troligtvis inte prata om detta heller, och låter därmed bli.

Är man normalfungerande människor som samtalar kring sådant som rör barnen är det sunt förnuft och trevligt beteende att man frågar innan.

Är den andra föräldern vettig, men man vet att den är emot piercing av alla slag så blir det ett avvägande. Är det viktigast att ta hänsyn till barnets förälder, eller skall barnets vilja få komma först?

Själv lever jag ihop med barnens pappa och skulle aldrig tillåta hål i öronen om inte han också tycker det är en bra idé.

Ja precis. Och lite så tänker jag med.

Nu har vi noll samarbete och jag talar gärna med umgängesföräldern så lite jag bara kan då det oftast slutar i konflikt. Men tänker ändå att jag vill ha mitt samvete rent, så därför frågar jag.

Nu tror jag inte att den andra föräldern säger blankt nej, men hen kommer säkert försöka bestämma om vilket öra som ska piercas osv.

Är det så att hen säger nej, så får vi ta det då. Kanske barnet kan vänta ett år till, eller om jag låter hen ta hål ändå.
  • Anonym (Kärring mot strömmen)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2020-02-09 08:11:10 följande:

Barnet är 12 år, och önskar sig hål i ena örat.

Bör man rådfråga umgängesförälder innan eller låta barnet ta beslutet själv med hjälp av boendeförälder om man tror sig att chansen för ett nej ligger tungt?

Bara en nyfiken fråga. I denna sits kommer umgängesföräldern bli tillfrågad, men undrar ändå hur det ser ut för andra?

När barnet är gammalt nog att bestämma detta själv så behövs det inte, men i så ung ålder ska den eller de som har vårdnaden vara överens. Om en säger nej är det så. Om båda säger ja är det så.
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Kärring mot strömmen) skrev 2020-02-09 09:07:43 följande:

När barnet är gammalt nog att bestämma detta själv så behövs det inte, men i så ung ålder ska den eller de som har vårdnaden vara överens. Om en säger nej är det så. Om båda säger ja är det så.

Då är frågan, vad är 'gammalt nog'?

12 år är för mig en ok ålder.
  • Anonym (Kärring mot strömmen)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2020-02-09 09:27:55 följande:
    Då är frågan, vad är 'gammalt nog'?

12 år är för mig en ok ålder.
    Ja det är ju en oerhört svår fråga men åtminstone är barnet då tonåring. Jag menar nu alltså inte ur en moralisk synvinkel utan hur man generellt ser på ett "barn" inom t ex sjukvård och rättsliga sammanhang. Ju äldre ett barn blir desto mer tar man hänsyn till dess önskemål.

Personligen skulle jag vilja ha barnet i minst åk 7 innan det tas hål i öronen.
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Kärring mot strömmen) skrev 2020-02-09 09:39:14 följande:

Ja det är ju en oerhört svår fråga men åtminstone är barnet då tonåring. Jag menar nu alltså inte ur en moralisk synvinkel utan hur man generellt ser på ett "barn" inom t ex sjukvård och rättsliga sammanhang. Ju äldre ett barn blir desto mer tar man hänsyn till dess önskemål.

Personligen skulle jag vilja ha barnet i minst åk 7 innan det tas hål i öronen.

Tack för svar!
  • Mascaraklumpar

Jag tycker att man är stor nog att fatta det beslutet själv vid 12, men av respekt för den andra föräldern hade jag frågat om jag inte var säker på att föräldern var helt ok med det. Barnet gynnas mer av att föräldrarna inte skapar onödiga konflikter sinsemellan än det gör av att få ta hål i öronen, tror jag.

• Anonym (Man)

Barnens mamma ordnade hål i öronen åt dottern vid 7 års ålder utan att fråga innan. Sådant irriterar mig väldogt mycket, och jag tycker jag borde varit tillfrågad oavsett barnets ålder så länge som samtycka från vårdnadshavare krävs.

Det tar 30 sek att ta fram telefonen och ringa. Hellre fråga en gång för mycket än att fråga en gång för lite.

• Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Man) skrev 2020-02-09 14:33:04 följande:

Barnens mamma ordnade hål i öronen åt dottern vid 7 års ålder utan att fråga innan. Sådant irriterar mig väldogt mycket, och jag tycker jag borde varit tillfrågad oavsett barnets ålder så länge som samtycka från vårdnadshavare krävs.

Det tar 30 sek att ta fram telefonen och ringa. Hellre fråga en gång för mycket än att fråga en gång för lite.

Fast 7 år är väldigt ungt i min mening. Så där hade jag också blivit upprörd.

Jag själv anser nog att 12 är gränsen, beroende på mognaden hos barnet också.
  • Anonym (Nyfiken)
    Mascaraklumpar skrev 2020-02-09 11:13:12 följande:

Jag tycker att man är stor nog att fatta det beslutet själv vid 12, men av respekt för den andra föräldern hade jag frågat om jag inte var säker på att föräldern var helt ok med det. Barnet gynnas mer av att föräldrarna inte skapar onödiga konflikter sinsemellan än det gör av att få ta hål i öronen, tror jag.

Håller med!
Svar på tråden Hål i örat utan båda vårdnadshavares medgivande?