• Anonym (nadia)

    Göra åt kille som ringer/bankar på dörren och springer iväg?

    Det är ju inget jätte allvarligt problem men det är nån person/kille som håller på och ringer/bankar på våran dörr och sedan springer därifrån. Både jag och mitt barn (4 år) blir ganska rädda, det är obehagligt för det händer på olika tider på dygnet, kvällar, nätter och dagar. Vad kan man göra åt det här? Det är ju knappast inte något man ringer till polisen för men vem kan man kontakta? Eller finns det inget man kan göra åt det?

  • Svar på tråden Göra åt kille som ringer/bankar på dörren och springer iväg?
  • Anonym (Jo)

    Du kan ringa 11414 och anmäla eller gå till polisen och anmäla.

  • Anonym (nadia)
    Anonym (Jo) skrev 2020-02-09 16:32:31 följande:

    Du kan ringa 11414 och anmäla eller gå till polisen och anmäla.


    Men ringer till polisen för sånt? På riktigt? Det är väl inget brott att hålla på så?
  • Anonym (Jo)
    Anonym (nadia) skrev 2020-02-09 16:38:56 följande:

    Men ringer till polisen för sånt? På riktigt? Det är väl inget brott att hålla på så?


    Ja, man kan ringa polisen men då ringer man 11414 om det inte är akut. Det är ett brott att göra så, är ofredande.
  • Anonym (nadia)
    Anonym (Jo) skrev 2020-02-09 16:40:06 följande:
    Ja, man kan ringa polisen men då ringer man 11414 om det inte är akut. Det är ett brott att göra så, är ofredande.
    Ok, det visste jag inte. Det känns inte som att polisen kan göra något ändå så kanske lite lönlöst
  • Anonym (Jo)
    Anonym (nadia) skrev 2020-02-09 16:44:00 följande:

    Ok, det visste jag inte. Det känns inte som att polisen kan göra något ändå så kanske lite lönlöst


    Det kan dom visst, han kan exempelvis få besöksförbud, böter och om detta håller på länge så kan han få fängelse.
  • Anonym (nadia)
    Anonym (Jo) skrev 2020-02-09 16:47:13 följande:
    Det kan dom visst, han kan exempelvis få besöksförbud, böter och om detta håller på länge så kan han få fängelse.
    Nej men jag hinner inte se vem det är, finns liksom ingen viss person att anmäla så jag tror nog det blir svårlöst för dom.
  • Anonym (Q)

    Sätt upp en skylt med Smile you are on camera! och se om det hjälper.

    Smeta lite honung på dörren så att han blir kladdig om händerna.

    Låna en hund som gillar att skälla.

    Förmodligen är det en busunge som håller på så kanske en lapp i trapphuset kan få upp några ovetande föräldrars ögon.

Svar på tråden Göra åt kille som ringer/bankar på dörren och springer iväg?