• Anonym (Flerbarnsmamma)

Min dotter är 9 år o fått sin första mens

Detta var ju jag verkligen inte beredd på och mkn dotter fick en chock.

Detta var ju inget som jag hade hunnit pratat med henne om ännu då hon är så ung o liten. Visst hon är ca 142 lång o fått bröst redan men jag har då aldrig trodde att hennes mens skulle komma så här tidigt. Jag har köpt bindor i olika storlekar då jag inte hade en aning om detta skulle komma såå tidigt. Trodde de skulle komma runt 13 -15 år. Nån som har någon erfarenhet om detta att barn får så himla tidigt. Behöver hon ta prover el ska ja tala med läkare om detta då hon verkar ju komma in tidigt i puberteten.

Jag har flera barn men de andra barnen är ju yngre än henne.

Och äldre bröder. Därav jag inte har behövt tänka så himla mycket på detta.. tips på detta då jag verkligen inte vet nåt om när barn får sånt så tidigt

• Svar på tråden Min dotter är 9 år o fått sin första mens
  • Anonym (Emma)

Tycker inte att det låter så vansinnigt tidigt. Hade inte tagit med henne till läkaren. Synd bara att du inte hunnit prata med henne.

• Anonym (Jenny)

Det är åt det tidigare hållet men inte helt ovanligt. Jag tycker nog ändå att du ska ta upp det med hennes läkare för det är i tidigaste laget. I övrigt, stötta henne och gör allt det som du tänkte göra med henne om hon hade fått mensen som lite äldre. Hon ska leva med det under många år, så gör ditt bästa för att få henne att ta det på ett bra sätt.

• Anonym (Gå till läkaren)

Hon är tidig men det händer. Jag tycker att du ska gå till läkaren och prata. Risken är stor att hon kommer bli väldigt kort, de kan hjälpa henne så att hon får växa lite till.

• Clara97

En av mina kompisar fick sin första mens när hon var 10 år. Idag är hon fullt ?normal?, 1.65 lång och frisk (dock var hon ganska lång till att börja med). Däremot vet jag att hon tyckte det var väldigt jobbigt att vara först bland kompisarna. Hon kände att hon behövde dölja det. Så prata med din dotter (vad det är, osv) så att hon iaf har nån att prata med.

• Anonym (H)

Klart hon ses som tidig, men det är inte ovanligt. När jag själv gick i trean och vi var nio år fick en tjej i klassen mens. Man märkte på henne att det var jobbigt, men vi hade tack och lov haft mens-snacket med skolsköterskan redan, så vi förstod vad det handlade om.

• Anonym (Lite salt)

De senaste hundra åren har en utveckling skett där ungdomar hamnat i puberteten tidigare och tidigare. Numer räknas det som förtidig pubertet om man hamnar i puberteten före 8 års ålder.

Okej. Jag fick själv aldrig det snacket men min mamma heller så jag fick en chock själv. Men det vill jag inte min dotter ska vara rädd att fråga mej om. Jag har köpt hem ett gäng bindor så hon får testa själv vad hon tycker är bra. Dom hade inte pratat om nåt sånt på skolan. Hon hade nog läat lite på nätet. Hon frågade mej försikgt först vad perioder var. Jag frågade vae hon menade o om de var nåt dom hade pratat om på skolan. Nä sa hon inget på skolan men sen berättade hon att hon hade fått blod i trosorna så då berättade ja att de är mens som tjejr har 8 hob frågade varför o mm ja berättade varför då. Hon blev väl lite rädd när hon inte var beredd på de. Men hon har ingen värk som tur är o mår bra ändå. Men hon har suttit o spelat me sina vänner under helgen på mobilen ain så hon har ej gjort så himla mycket men hon måste väl vänja sej med detta ockås nu då. Men ja kanske borde säga till hennea lärare ifall hon mår dåligt på skolan tänkte jag. Jag fick mer en chock av eetta själv så ja kan ju förstå hennes panik oxå då ja håller mej lugn för hennes skull så hon ej ska tycka d är nåt konstigt sen även om ja inte är van med att alls prata om sånt här förut. Är ju ändå 40+ själv men uppväxt med att inte få prata om vissa saker förut därav ja ändå vill göra d bekvämt som möjligt för min eotter

Okej. Jag fick själv aldrig det snacket men min mamma heller så jag fick en chock själv. Men det vill jag inte min dotter ska vara rädd att fråga mej om. Jag har köpt hem ett gäng bindor så hon får testa själv vad hon tycker är bra. Dom hade inte pratat om nåt sånt på skolan. Hon hade nog läat lite på nätet. Hon frågade mej försikgt först vad perioder var. Jag frågade vae hon menade o om de var nåt dom hade pratat om på skolan. Nä sa hon inget på skolan men sen berättade hon att hon hade fått blod i trosorna så då berättade ja att de är mens som tjejr har 8 hob frågade varför o mm ja berättade varför då. Hon blev väl lite rädd när hon inte var beredd på de. Men hon har ingen värk som tur är o mår bra ändå. Men hon har suttit o spelat me sina vänner under helgen på mobilen ain så hon har ej gjort så himla mycket men hon måste väl vänja sej med detta ockås nu då. Men ja kanske borde säga till hennea lärare ifall hon mår dåligt på skolan tänkte jag. Jag fick mer en chock av eetta själv så ja kan ju förstå hennes panik oxå då ja håller mej lugn för hennes skull så hon ej ska tycka d är nåt konstigt sen även om ja inte är van med att alls prata om sånt här förut. Är ju ändå 40+ själv men uppväxt med att inte få prata om vissa saker förut därav ja ändå vill göra d bekvämt som möjligt för min eotter

Anonym (H) skrev 2020-02-09 19:30:37 följande:

Klart hon ses som tidig, men det är inte ovanligt. När jag själv gick i trean och vi var nio år fick en tjej i klassen mens. Man märkte på henne att det var jobbigt, men vi hade tack och lov haft mens-snacket med skolsköterskan redan, så vi förstod vad det handlade om.

Trodde inte det hände faktiskt såå tidigt. Men bra o få veta att det förekommer så behöve4 jag kanske inte vara orolig då nu då
  • Anonym (H)
    Anonym (Flerbarnsmamma) skrev 2020-02-09 19:45:01 följande:

Trodde inte det hände faktiskt såå tidigt. Men bra o få veta att det förekommer så behöve4 jag kanske inte vara orolig då nu då

Nä, men finns där för henne och visa att det är helt normalt! Har de haft nåt snack om det i skolan?
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Flerbarnsmamma) skrev 2020-02-09 19:42:55 följande:

Bästa tiden att ta itu med det för både din egen skull och för din dotters. Vi tvingas verkligen växa och utvecklas som föräldrar ibland.

En sak till att tänka på om man går in i puberteten tidigt så slutar man ofta även växa tidigt så skulle din dotter behöva någon form av tandreglering så kan det vara bra att skynda på lite med det.

Ahh ska försöka ta reda på lite mera då o kanske prata med läkarna ändå imorgonbitti o se vad dom säger då. Tur ja är ledig imorgon så ja kan kolla upp lite då. Tack för tipset

Anonym (Jenny) skrev 2020-02-09 19:47:58 följande:

Bästa tiden att ta itu med det för både din egen skull och för din dotters. Vi tvingas verkligen växa och utvecklas som föräldrar ibland.

En sak till att tänka på om man går in i puberteten tidigt så slutar man ofta även växa tidigt så skulle din dotter behöva någon form av tandreglering så kan det vara bra att skynda på lite med det.

Nää dom hade inte pratat om sånt på skolan jag frågade henne om hon visste varför osv. Men nää inget visste hon om den saken så ja fick ta en del på en gång då. Men hon har många tankar osv. Men ja ska försöka prata lite med henne eftersom.
  • Aamon

Fick min första mens när jag var 10 år och precis börjat 4:an. Vet att jag hatade det och tyckt att det var så fruktansvärt orättvist. Kändes bättre när det visade sig att två till i klassen fått det typ samtidigt. Mina föräldrar pratade med oss barn om mens osv när vi var ca 7-8 år. Visade bindor och doppade tamponger i vatten, så när det väl hände så förstod jag.

Vet att jag inte hade ont de 3 första cyklerna, men därefter har jag alltid haft jätteont. Visade sig att jag hade endometrios.

Min längd påverkades nog inte särskilt mycket. Var närmare 180 cm redan som 10 åring så gjorde inte något att jag inte blev så mycket längre.

• Anonym (Adopterad/Indien)

Jag tycker absolut att du ska prata med en läkare. 
    Förhoppningsvis blir hon längre, men tänk om hon inte blir det?
    Stackars flicka...

Jag fick min mens när jag var 9 år och hade bröst och könshår.
    Slutade växa då och är idag bara 143 cm, vilket jag har blivit mobbad för hela livet. 

• brallison

Min dotters klasskompis som är också 9 fått sin mens för några veckor sen. Nu är jag lite osäker om hennes mamma hunnit prata med henne om (dessutom var det pappavecka då den kom), men hon var inte skrämd i alla fall och nästan stolt över det (ja, du förstår att ni började min dotter tjata att hon också vill att hennes mens ska komma snart )
    Men i skolan har de inte pratat om det än heller (kanske snart då i alla fall en flicka fick det så tidigt).

• viseversa
    Anonym (Gå till läkaren) skrev 2020-02-09 19:08:31 följande:
    Hon är tidig men det händer. Jag tycker att du ska gå till läkaren och prata. Risken är stor att hon kommer bli väldigt kort, de kan hjälpa henne så att hon får växa lite till.
    jag fick mens när jag var 9år men är 175 idag och det utan "hjälp"
  • Wench85

Det låter tidigt, men inte onormalt tidigt. Om du vill kan du ju ringa skolsköterska och stämma av lite, både för att få tips för dig själv och om det är något som kan vara bra för dottern att veta. (Typ det finns alltid bindor där som skolsköterska/lärare kan hämta, statistik över hur vanligt det är, bra tips på broschyrer och böcker etc)

Vidare vill jag verkligen slå ett slag för sånna här snack tidigt! Prata om kroppen, prata om mens, prata om samtycke, prata om stånd, prata om hemligheter osv osv osv.

Ett enkelt tips är SVT-programmet Pirrigt som finns på barnkanalen (bakom en "spärr" av exempelvis mattefråga som de allra yngsta inte kan svar på) Det är fantastiskt! Det är typ 1 minuts-program riktat mot 10-12-åringar som svarar på frågor om pubertet och sånt. Dottern hittade det själv och jag upptäckte det när hon en dag frågade "är dina bröst olika stora för det brukar kvinnors bröst vara". Jag kollade på ett gäng program med henne, och har berättat att det kan vara lite spännande och kanske till och med skrämmande saker det handlar om och att hon alltid ska fråga. 

Hon och storebror på 9 år är väl medvetna om vad mens är. Ett exempel är när vi för bara några veckor sedan pratade om näsblod och att en kan få ta en stor bomullstuss och sätta i näsan och skojade om hur det kan se ut och dottern spontant sa att en kan ta en tampong annars.
    Jag: En tampong? Vet du vad det är?
    Dottern: Ja det är en grej som man kan ha snippan för att det inte ska rinna ut blod när man har mens.

Svar på tråden Min dotter är 9 år o fått sin första mens