• 120FlygandeDuvor

    Dåliga råd från 21 år gammal youtuber till barn.

    Hej. 
     
    Kan börja med och ge lite bakgrund. Denna killen heter Pontus Rasmusson, har nästan 100 000 prenumeranter på youtube. Han är 21 år gammal. Hans innehåll riktar sig mot barn, problemet som jag finner är att de är för otydligt vilken ålder. Han driver kanalen med sina föräldrar och har bakgrund i musik. Från det jag har sett är det väldigt unga tjejer som är hans största publik.
     
    Men nog med bakgrund. Om ni tar en titt, på denna videon och tänker på vilken ålder de pratar till, så tänker man att videon i fråga är gjorde för 6-8 åriga barn. De är överdrivet tal, de är väldigt uppenbart skådespeleri som inte tonåringar skulle köpa på samma sätt. Denna videon har dock inga problem i sig. Det är dem undre länken som är den problematiska videon. Jag vill att ni först tittar på den första videon, lägg märke till vilken publik han talar till. Och senare den andra videon. De kom ut precis efter varandra och har ingen åldersvarning. Första videon behövs inte analyseras, kolla 1 minut kanske. Andra videon dock, skulle jag rekommendera ni iallafall tittar på mina tidsmarkeringar längre ner i texten, då jag gärna vill ha era åsikter. Kolla dock gärna på hela andra videon.:

     
     
     
     

     
     
    Jag skulle verkligen rekommendera att titta på videon och bedöma själva. Jag är inte förälder men jag hade inte velat att mina unga barn hade kollat på honom. 
    Videon går ut på att hans tittare har skickat in olika hemligheter till honom. Nästan alla hemligheter han valt att läsa ut har något med sex att göra. De verkar ju vara relativt unga, men lite äldre än de tidigarenämnda barnen, kanske t.om upp i tonåren som skickar in. Men även då, är det inte lite konstigt att en 21 årig snubbe, vars största tittarpublik är barn(främst tjejer.) Ber dem att skicka in hemligheter, väljer ut nästan bara sex-relaterade svar, och laddar upp dem på sin youtube kanal där många för unga tittar för den typen av innehåll. 
     
    Jag kan ge några exempel på vad som sägs i videon, om för någon anledning den blir nertagen.
     
    Nummer ett (10:08): "Min hemlighet e att jag  blev våldtagen av min farfar när jag var 16"  varpå Pontus kallar hennes farfar en idiot, säger att man inte ska våldta "speciellt inte i familjen" säger sedan att personen som blev utsatt inte gjorde något fel. Han uppmanar inte den till att tala ut till någon, eller polisanmäla. 
     
    Nummer två(11:05): En person skriver till Pontus att den är rädd för hens farsa skall göra någonting med den. "typ som på ställen jag inte vill att ngn ska röra mig, han har såklart inte gjort det med är svinrädd, speciellt när vi e hemma ensamma." Pontus svara då att man inte ska tänka på det om det inte hänt något och att bris finns att ringa.    -- Han spelar ner situationen för mycket, uppmuntrar inte att personen ska prata med en vuxen eller en kompis. Risken är att personen som är rädd inte tar kontakt med någon, då han ändå uppmuntrar till att inte tänka på det innan han ens nämner bris. Säg nu att i värsta fall något händer med personen, vems fel är det egentligen? Hen sträcker ju ut och frågar om hjälp i princip. Vill inte Pontus hantera det(vilket ändå är helt respektabelt för en outbildad 21 åring,) så kan han ju skriva till personen privat, och uppmuntra att ta kontakt med en vuxen (kurator, förälder eller psykolog/bris.)
     
    Nummer tre (13:26)  En 17-årig person skriver att hen låg med sin 40 år gamla lärare på ett utvecklingssamtal. Pontus säger då att det är tydligen rätt vanligt enligt hans tidigare videos med samma stuk, att bli kär i sin lärare. Och säger sedan att vara försiktiga. -- De två första är mer allvarliga, men även här kan det ha en väldigt dålig effekt. I detta fallet var det ju lagligt, men säg att det är någon i 13-års åldern som känner likadant, där det faktiskt är olagligt. Pontus säger ju att det tydligen är vanligt, men att vara försiktig. Inte nog att det är extremt omoraliskt i de flestas syn att ha sexuella relationer med en elev, men också en elev som är inte ens halva lärarens ålder.
     
    Som sammanfattning så tycker jag Pontus varken har utbildningen, eller publiken att beröra denna typen av frågor med sån tanklöshet. Hans avsikt med videon är uppenbarligen komedi och lite fnissigt. Men varför blanda in så många allvarliga ämnen utan att tänka igenom ett bra svar. Uppenbarligen finns det unga tjejer och killar som är i samma situation som de som skriver in. Många vet ju inte hur de ska bära sig åt, att då en man utan någon som helst behörighet som barnen ser upp till, ger så otroligt svaga råd, i situationer som är väldigt allvarliga. Utöver detta så verkar det ju som hans publik är yngre än många som skrev in. Kolla in kommentarerna, titta hur outvecklad språket är. Eller ännu bättre, kolla på deras TikTok/instagram profiler de vill att Pontus ska följa. Det är knappt inga tonåringar, och jag blir på riktigt orolig över hur hela läget ligger till. Jag vill verkligen höra era åsikter på det. Tack om du som läser har kommit såhär långt.
Svar på tråden Dåliga råd från 21 år gammal youtuber till barn.