• Mammis me Tindra

När man får bonus, ska man då betala vanlig skatt, eller är det nån engångsskatt på det?

Hej!
    jag sitter här och räknar löner, men får det inte att stämma.
    Vilken skatt ska man dra på bonusar? Jag vet att det är nån sorts engångsskatt, men var i skattetabellen hittar jag den? Om jag t. ex ska betala ut en bonus på 5000kr till en anställd. Hur mycket får den här personen av de pengarna i nettolön?

Vore jätte tacksam ifall nån ekonomikunnig människa ville svara.

kram Madde

• Svar på tråden När man får bonus, ska man då betala vanlig skatt, eller är det nån engångsskatt på det?
  • Storm07

Det är skatt för engångsbelopp på bonusar. Men jag vet inte var i skattetabellen man hittar det tyvärr!

• Mammis me Tindra

oki, tack. då får jag sitta och lusläsa skattetabellen och se om jag hittar nåt, hehe

• The Man

När jag jobbar övertid eller får en särskild ersättning så brukar "storebror" (staten) stjäla mellan 54-57% av den i engångsskatt!

• pcotjej

har de inte tagit bort skatten på gåvor eller räknas inte bonus som en gåva?

• Mor i maj 06

Jobbade på fondkommisionärs firma tidigare Bonusen 65-70 procent försvann i skatt...

• Amarone Classico

Fast man får ju tillbaka den sen

• Mor i maj 06

hanna sl - får man??? Jag har då inte sett skymten av dem. Bonusar är inte pensionsgrundande uten en engångs summa som Du betalar HÖG skatt på...Vad tusan får Du tillbaka??? Bortsett ifrån att Du sannolikt har jobbat övertid för det vilda utan övertidsersättningar (som fö är pensionsgrundande)...

Min inte tusan får Du igen något av den skatten? Jag har då inte sett något...

• Amarone Classico

Ja, alltså, skatten jämnas ju ut en gång per år. Då får man tillbaka eller får betala in extra, beroende på vad som har dragits automatiskt året före.

• Amarone Classico

Och nej, jag har aldrig jobbat övertid utan ersättning! Vad nu det har med saken att göra

• Gulogulo

När jag får bonus drar de 57% i engångsskatt.
    Är du osäker och själv ska betala ut det till en anställd bör du nog ringa skatteverket så att det blir rätt istället för att fråga här på familjeliv.

• Pyff

Det är tyvärr engångsskatt! Sambon fick 10000 i bonus förra månaden och fick inte ens behålla 5000!!! Jävla Göran!!

• askim

Det är olika procentsatser på engångsskatten beroende på den årslön man har. För att du ska få rätt procentsats tycker jag att du ska ringa skatteverket eller titta på deras hemsida.

Svar på tråden När man får bonus, ska man då betala vanlig skatt, eller är det nån engångsskatt på det?