• Mon 10 Feb 2020 18:07
    192 visningar
    2 svar
    2
    192

    Tarmsjukdom?

    Jag har så länge jag kan minnas haft problem med magen, men på senare år har det nått nya höjder. För några år sedan sökte jag hjälp hos en vårdcentral och de erbjöd mig en koloskopi, men jag var ung och dum och tyckte det verkade jobbigt så jag avböjde. I samma veva testade jag negativt för laktosintolerans, glutenintolerans och lite annat smått och gott, med andra ord kom de inte fram till någonting alls. Jag har testat att utesluta alla möjliga livsmedelsgrupper och även att föra mat- och symtomdagbok i olika perioder men har aldrig sett något tydligt samband. Jag håller på att försöka få en tid hos vårdcentralen för att undersöka detta igen, för jag orkar inte leva såhär längre. Men det är inte det lättaste att få en tid tydligen, så vill höra om någon känner igen sig eller har någon tanke om vad det skulle kunna vara för fel på mig. Anledningen till att jag tror att det kan vara en tarmsjukdom är att jag nyligen lärt känna några personer med tarmsjukdomar och vi delar många symtom.

    De jobbigaste symtomen/de som påverkar mig mest i vardagen är dels att jag behöver gå på toa (nr 2) ibland ganska många ggr om dagen, och oftast blir det akut så att jag måste rusa till toan. Olyckor har hänt när jag inte hunnit. Brukar vara som mest akut på morgonen men är mer eller mindre akut varje gång jag blir nödig. Jag är dock inte lös i magen men det brukar vara mjukt. På senare tid (typ den senaste månaden ungefär) har jag varit extra dålig om morgnarna. Har varierat mellan lös och mjuk konsistens men summan av kardemumman är att jag måste springa till toan jättemånga gånger under dygnets första vakna timmar. Får en känsla av att jag är lös i magen även om jag inte är det, och blir även akut nödig men när jag sätter mig kommer inget eller väldigt lite, eller bara lite slem. 

    Förutom detta är det en stor blandning av symtom som gaser, sur/frän lukt på avföringen, har i princip alltid mjuk och ganska ljus avföring, ibland kan jag få svaga brännande känslor i magen (påminner om när jag hade magkatarr, vilket jag haft 1 gång för några år sedan, orsakat av stress), jag känner mig ofta som om jag behöver gå på toa trots att jag inte behöver. Har näst intill aldrig magsmärtor dock utan det är mest problem relaterade till toabesök. 

    Någon som känner igen sig? Tacksam för svar Solig

  • Svar på tråden Tarmsjukdom?
  • Mon 10 Feb 2020 19:22
    #1

    Känner igen mig i magkatarrsmärtan och toabesöken. Dock var jag oftast lös om de kom akut. Fick springa ut i skogen flera ggr på jobbet. Kör mkt bil i jobbet, därav ut i skogen.. Men mitt verkade vara stress eller ångestrelaterat. Blev bättre när jag inte va så orolig i kroppen längre.

    Blev diagnostiserad med ibs men de e ju bara ett samlingsnamn för tarmbekymmer som dom inte kan placera.. Så det har aldrig rört mig. Ignorerat det helt enkelt

  • Anonym (glute­n)
    Fri 14 Feb 2020 07:55
    #2

    Var precis som dig för några år sedan, det kom i samband med att jag blev sjukskriven för stress. Alla "magprover" var bra, testade även negativt på gluten (blodprov) men läkaren rådde mig att sluta med gluten iaf.


    Alla problem försvann i princip med glutenfri kost.


    Jag valde att inte gå vidare med säkrare glutentester (koloskopi, gastroskopi mm) mest för att jag inte behöver ha en diagnos på papper om så skulle vara fallet.


    Ändrad kost och probiotika i omgångar har gjort mig bra. Lycka till!

Svar på tråden Tarmsjukdom?