• Mon 10 Feb 2020 19:01
    444 visningar
    2 svar
    2
    444

    CSN har betalat för mycket - återkrav

    Hej.
    Råkade ut för en situation här i Brasilien för ett par månader sedan vilket ledde till en fängelsevistelse.Efter några månader så lyckades jag med hjälp av min f.d. chef att betala borgen.
    Med denna situation så missade jag att återregistrera mig för andra terminen på de två kurser som jag skulle läsa. Var inskriven på en tredje på 50% men fick utbetalt för 100% under terminens gång. Återkravet kommer att hamna på 26.700kr. Pengarna som jag hade på kontot använde jag dumt nog till att betala de avgifter som advokaten krävde mig på (pengar som behövde betalas in direkt för att slippa ytterligare tid i fängelset), och min tanke var hela tiden att eventuella fel skulle betalas med kommande studiestöd som jag har sökt för VT-20.
    Handläggaren menar på att inga pengar kommer att betalas ut förrän återkravet är reglerat, men det har inte fattats något beslut på detta än - han var dock nästan 100% säker på att det kommer att bli på detta sätt.
    Jag håller på att ringa till varenda person jag känner för att ordna privatlån, och på så sätt lösa skulden när/om den dyker upp, men jag har hittills inte fått något positivt svar på detta. Jag frågade även handläggaren om man inte kan dra dessa pengar från kommande studiestöd, redan innan de betalas ut, men han menar på att detta är en omöjlighet.

    Är det någon som har tips på hur jag eventuellt kan lösa detta direkt med CSN, eller är det bara att gilla läget och förbereda sig för hemlöshet här i Brasilien? Utan hjälp från andra eller CSN (som i stort sett bara verkar kunna erbjuda en avbetalningsplan med fortsatt stopp för studiestöd fram tills att allt är betalt) så har jag verkligen ingen möjlighet att lösa detta...

  • Svar på tråden CSN har betalat för mycket - återkrav
  • Mon 10 Feb 2020 19:06
    #1

    Har varit med om liknande (dock utan fängelse) men att få ett återkrav. Och csn är stenhårda, inget mer betalades ut förrän allt var löst.

  • Mon 10 Feb 2020 19:14
    #2

    Det svaret jag inte ville läsa, men samtidigt det svaret som jag förväntade mig. Får hoppas att jag kan få ytterligare hjälp av denna f.d. chef, men det känns dumt och fel att be om ett lån på nästan 30.000kr. Blir till att söka snabblån, men det känns minst lika dödfött då jag inte har någon inkomst att visa samt skulder hos KFM...

Svar på tråden CSN har betalat för mycket - återkrav