• Haipodai

    Hur hantera barnlängtan?

    Hej

    Vill så gärna ha råd hur ni gjorde/gör för att hantera er barnlängtan. Är 29 år och velat ha barn sen jag var 25 ungefär, men min sambo har sagt att han vill vänta tills efter sommaren med att försöka. Jag vet att det inte är lång tid dit, men eftersom jag velat ha barn så länge är det otroligt jobbigt att behöva vänta. Studerar och tar examen i januari 2021, en utbildning som jag klarat utan problem hittills, men han vill ändå inte försöka tidigare än efter sommaren. Känns som att alla är gravida runtom mig, och jag avundas alla med barn. Känner hur jag blir bitter. Annars glad, pigg person. Är dessutom hur rädd som helst för att inte kunna bli gravid/få missfall/barn som inte är friskt, även fast vi inte har problem i släkten eller så.

    Min fråga är helt enkelt HUR ni som längtar efter barn gör/gjorde för att stå ut? Kanske är löjligt, men anser detta är superjobbigt.

    Tack på förhand

  • Svar på tråden Hur hantera barnlängtan?
  • shift

    Har varit i liknande situation som du, men vet inte om jag skulle säga att jag hanterade det bra, haha! Det jag gjorde var i alla fall att prata massor med min man om min bebislängtan (det hjälpte även min man att förbereda sig mentalt), titta på massor av bebisgrejer/youtubevideor med gravida och småbarn /förlossningsvideor, skriva listor på vad man behöver till bebisen och allmänt förbereda mig inför graviditet och föräldraskap. På det sättet kunde jag i alla fall känna att jag hade någon form av "output" för min bebislängtan. 

    Tror inte folk som känt extrem barnlängtan kan förstå hur det känns faktiskt. Det är något som är så otroligt starkt, och som för mig inte bara var av intresse utan också väldigt biologiskt. Ett halvår innan vi tänkt börja försöka började vi köra på säkra perioder och blev faktiskt oplanerat gravida, så nu sitter jag här med kulan och har precis gått in i vecka 25. Det intressanta med det är att jag känner ett så otroligt lugn i kroppen på ett helt annat sätt än när jag längtade efter barn, vilket jag inte räknade med. Så även om jag visste att jag var extremt barnsugen då, så är det nu jag har fattat hur mycket det faktiskt gör med en. 

  • Haipodai
    shift skrev 2020-02-16 21:52:35 följande:

    Har varit i liknande situation som du, men vet inte om jag skulle säga att jag hanterade det bra, haha! Det jag gjorde var i alla fall att prata massor med min man om min bebislängtan (det hjälpte även min man att förbereda sig mentalt), titta på massor av bebisgrejer/youtubevideor med gravida och småbarn /förlossningsvideor, skriva listor på vad man behöver till bebisen och allmänt förbereda mig inför graviditet och föräldraskap. På det sättet kunde jag i alla fall känna att jag hade någon form av "output" för min bebislängtan. 

    Tror inte folk som känt extrem barnlängtan kan förstå hur det känns faktiskt. Det är något som är så otroligt starkt, och som för mig inte bara var av intresse utan också väldigt biologiskt. Ett halvår innan vi tänkt börja försöka började vi köra på säkra perioder och blev faktiskt oplanerat gravida, så nu sitter jag här med kulan och har precis gått in i vecka 25. Det intressanta med det är att jag känner ett så otroligt lugn i kroppen på ett helt annat sätt än när jag längtade efter barn, vilket jag inte räknade med. Så även om jag visste att jag var extremt barnsugen då, så är det nu jag har fattat hur mycket det faktiskt gör med en. 


    Tack för svar, grattis till gradiviteten! ????
  • tildaber

    Om ni ska börja försöka till sommaren kan du ju börja göra förberedelser inför att bli gravid; kost, yoga, bäckenträning, kika på och skriva ihop listor på vad du vill köpa etc. 

    Och njuta av sovmornar, kaffe, vin, sushi, ostar och allt vad man nu inte får äta, dricka och göra som gravid/mamma. 

    Tycker inte att du ska försöka få bort din längtan, snarare mjölka ur den ;) <3

Svar på tråden Hur hantera barnlängtan?