• Tue 11 Feb 2020 04:59
    1141 visningar
    16 svar
    16
    1141

    Varför skriver läkaren saker som inte stämmer?

    Jag tänker förklara i korthet, jag är 26 år och genomgått många svåra perioder vilket har lett till att jag blivit utmattad psykiskt. Ingen läkare vill sjukskriva mig för detta med motivationen att jag endast är 26 år. Detta har lett till många korta sjukskrivningar och jag blivit hit och dit slängd i vården. Min chef märker att jag inte mår bra och hon blir arg att ingen kan sjukskriva mig längre så jag får återhämta mig. Jag blir skickad till företagshälsan och även där vågar de inte sjukskriva mig länge då de anser att jag är för ung för mina problem. Däremot tycker dem att det är bättre att jag träffar en psykiatriker. Läkaren frågar mig om jag vill begå självmord vilket jag svarar att jag inte vill men känner att jag förstår inte riktigt meningen med mitt liv längre då allt börjar bli övermäktigt. Hon börjar skriva en akut remiss där det står att jag har självmordstankar och personlighetsstörning. Då jag själv är "beteendevetare" och läst mycket psykologi så är det enda jag har sedan länge är tvångstankar. Jag frågar varför hon skriver dessa två "problem" som jag varken uttryckt eller har problem med. Då säger hon " jag skriver det för att dem ska ta emot dig annars kommer dem neka dig. Finns det chans att det blir sluten värd pga detta?

  • Svar på tråden Varför skriver läkaren saker som inte stämmer?
  • Tue 11 Feb 2020 05:02
    #1

    Jag har alltså ingen personlighetsstörning heller vilket även det är missvisande. Hon skriver dit det för att dem överhuvudtaget ska ta emot mig.

  • Tue 11 Feb 2020 05:45
    #2

    Nu vet jag inte om jag vågar åka in till sjukhuset. Känns inte alls som detta går rätt till.

  • Anonym (Fia)
    Tue 11 Feb 2020 06:09
    #3

    Nej, de kommer inte behålla dig.

    Det finns så få platser för att lägga in folk idag så läkarna håller stenhårt på dem, jag var självmordsbenägen, jag ville dö, och de var nätt och jämt jag fick stanna en natt.

    Du låter inte ens i närheten.

    Åk du in och se om de kan hjälpa dig. Tyvärr är vården så idag att man måste ta reda själv på vad man vill ha hjälp med, presentera det och hoppas att läkaren håller med.

    Hur tror du att du bäst kan komma tillbaks till ditt vanliga du?

  • Tue 11 Feb 2020 06:10
    #4

    Åk in tycker jag. Väl på plats kan du förklara ditt mående. Eftersom hon remitterar dig till psykiatrin(antar jag) är det för att få en annan/ny bedömning. Det låter ju hemskt att det står som det gör, men jag kan förstå att man får ta i lite, det är ofta närapå omöjligt att komma in på Psyk. Så ta chansen var inte orolig. De kommer inte lägga in dig mest troligen om det inte verkligen behövs. Förklara ditt mående och var så tydlig som det går. Märkligt att de hänvisar att man inte kan må dåligt för att man är för ung. Det låter inte klokt.

    Men har själv fått höra liknande tyvärr, du är för ung, ser för pigg ut, har så mycket att vara tacksam över... jojo. Dumheter.

    Åk in, det kanske blir början på en mer stabil vårdkontakt, antingen genom psykiatrin, vårdcentral, eller företagshälsan.

  • Tue 11 Feb 2020 06:19
    #5
    Anonym (Fia) skrev 2020-02-11 06:09:54 följande:

    Nej, de kommer inte behålla dig.

    Det finns så få platser för att lägga in folk idag så läkarna håller stenhårt på dem, jag var självmordsbenägen, jag ville dö, och de var nätt och jämt jag fick stanna en natt.

    Du låter inte ens i närheten.

    Åk du in och se om de kan hjälpa dig. Tyvärr är vården så idag att man måste ta reda själv på vad man vill ha hjälp med, presentera det och hoppas att läkaren håller med.

    Hur tror du att du bäst kan komma tillbaks till ditt vanliga du?


    Så tacksam för de svar jag får! Jag har ju varit livrädd att åka in med underlag som inte stämmer.. så jag har suttit med denna akuta remiss i ca 5 dagar och inte vetat hur jag ska göra!

    Jag som då har gått igenom en hel del jobbigt och ganska mättat i följd många nära mig som dött, mycke mobbning, personer i familjen som fått allvarliga sjukdomar och att finnas till hands för alla är väldigt dränerande .. Jag vet att jag behöver tid att få samla mig, få tid att faktiskt bara förstå allt som hänt. Jag får bara i dagsläget utslängt antidepressiva men jag är mer orkeslös och sönderstressad. Känns verkligen som ingen tagit mig på allvar.
  • Tue 11 Feb 2020 06:24
    #6
    jeanette02 skrev 2020-02-11 06:10:43 följande:

    Åk in tycker jag. Väl på plats kan du förklara ditt mående. Eftersom hon remitterar dig till psykiatrin(antar jag) är det för att få en annan/ny bedömning. Det låter ju hemskt att det står som det gör, men jag kan förstå att man får ta i lite, det är ofta närapå omöjligt att komma in på Psyk. Så ta chansen var inte orolig. De kommer inte lägga in dig mest troligen om det inte verkligen behövs. Förklara ditt mående och var så tydlig som det går. Märkligt att de hänvisar att man inte kan må dåligt för att man är för ung. Det låter inte klokt.

    Men har själv fått höra liknande tyvärr, du är för ung, ser för pigg ut, har så mycket att vara tacksam över... jojo. Dumheter.

    Åk in, det kanske blir början på en mer stabil vårdkontakt, antingen genom psykiatrin, vårdcentral, eller företagshälsan.


    Tack snälla Jeanette02! Jag ska absolut ta till mig detta! Som jag även skrev ovan har jag dragit ut på att åka in då jag varit rädd och inte riktigt vetat hur jag ska förklara varför läkaren skrivit som hon gjort. Det är helt vansinnigt att man blir bedömd utifrån ålder. Just nu lever jag inte ett vanligt ungdomligt liv. Jag skulle aldrig orka eller ens känna att jag har tid att springa till massa vårdcentraler för skojs skull. Det är redan jobbigt som det är med allt. Det värsta är väl de gånger som läkaren inte ens titta mig i ansiktet eller lyssna på mina svårigheter. Han gav mig bara tabletter och förvänta sig att jag ska vara pigg dagen efter. Fruktansvärt!!
  • Tue 11 Feb 2020 07:25
    #7
    34meee skrev 2020-02-11 06:24:46 följande:

    Tack snälla Jeanette02! Jag ska absolut ta till mig detta! Som jag även skrev ovan har jag dragit ut på att åka in då jag varit rädd och inte riktigt vetat hur jag ska förklara varför läkaren skrivit som hon gjort. Det är helt vansinnigt att man blir bedömd utifrån ålder. Just nu lever jag inte ett vanligt ungdomligt liv. Jag skulle aldrig orka eller ens känna att jag har tid att springa till massa vårdcentraler för skojs skull. Det är redan jobbigt som det är med allt. Det värsta är väl de gånger som läkaren inte ens titta mig i ansiktet eller lyssna på mina svårigheter. Han gav mig bara tabletter och förvänta sig att jag ska vara pigg dagen efter. Fruktansvärt!!


    Förstår dig att du drar på det, men det kan bli bättre. Det finns ju oftast ingen quickfix, även om vi har fått ett sådant vårdsystem som lite genomsyras av det synsättet.

    Det låter verkligen som du behöver kanske främst vila upp dig en tid. Sedan kan ju läkemedel hjälpa väldigt bra ibland. Men det kan ju ta ganska lång tid + att du kanske behöver helt enkelt prata av dig med någon professionell person. En kombo liksom.

    Sedan tror jag inte du behöver tänka på att förklara dig vad den inremitterande läkaren skrivit, utan att den nya läkare ska lyssna på dig och göra en egen bedömning och ställer frågor och låter dig beskriva dina problem, tankar osv. Hoppas det går bra!
  • Anonym (Yl)
    Tue 11 Feb 2020 07:56
    #8

    Lider verkligen med dig. Jag var 23 när min utmattning började, mer nedåtgående spiral än krasch in i väggen. Ingen hjälp, det var löjligt. Ett år senare fick jag en psykos (fast jag visste att det var sjukt när det hände även om jag inte kunde styra det) och till och med då blev jag ignorerad. Det var först ytterligare ett år senare vid min tredje inläggning som jag var så nedbruten och kryddade mina historier/symptom allt jag kunde som jag fick hjälp. Idag måste man kräva vård för att få den. Är man snäll och medgörlig blir man ofta ignorerad.

  • Tue 11 Feb 2020 14:37
    #9
    jeanette02 skrev 2020-02-11 07:25:18 följande:

    Förstår dig att du drar på det, men det kan bli bättre. Det finns ju oftast ingen quickfix, även om vi har fått ett sådant vårdsystem som lite genomsyras av det synsättet.

    Det låter verkligen som du behöver kanske främst vila upp dig en tid. Sedan kan ju läkemedel hjälpa väldigt bra ibland. Men det kan ju ta ganska lång tid + att du kanske behöver helt enkelt prata av dig med någon professionell person. En kombo liksom.

    Sedan tror jag inte du behöver tänka på att förklara dig vad den inremitterande läkaren skrivit, utan att den nya läkare ska lyssna på dig och göra en egen bedömning och ställer frågor och låter dig beskriva dina problem, tankar osv. Hoppas det går bra!


    Tack snälla! Ja tyvärr är det detta jag önskar att jag kunde få, en enkel behandling och vila så jag kan få allt att komma till sin rätta. Det tråkiga är väl att alla jag träffat verkligen på allvar tror jag ska bli super bra efter 2 veckor med antidepressiva. Andra får 2 månader på sig att vänja in sig med medicinen och om det ens hjälper. Om de vore du fungerande på alla så är det ju en mirakel medicin som alla skulle äta jämt o ständigt. Mitt arbete ställer även höga krav på att finnas där för andra, och mycket tankeverksamhet.

    Tror du att det är okej att jag väntat med remissen trots att den va "akut"? Jag kan väl använda den fortfarande?

    Tack för stödet
  • Tue 11 Feb 2020 14:44
    #10
    Anonym (Yl) skrev 2020-02-11 07:56:16 följande:

    Lider verkligen med dig. Jag var 23 när min utmattning började, mer nedåtgående spiral än krasch in i väggen. Ingen hjälp, det var löjligt. Ett år senare fick jag en psykos (fast jag visste att det var sjukt när det hände även om jag inte kunde styra det) och till och med då blev jag ignorerad. Det var först ytterligare ett år senare vid min tredje inläggning som jag var så nedbruten och kryddade mina historier/symptom allt jag kunde som jag fick hjälp. Idag måste man kräva vård för att få den. Är man snäll och medgörlig blir man ofta ignorerad.


    Det är inte klokt! Tydligen så är det så många inom vården ser på det hela. Däremot så har de flesta läkare jag träffat ändå erkänt att de inte har bra koll på psykisk problematik. Det är nästan så de är rädda för att ta emot personer med denna typ av problematik. Din historia är ju bara galen, känner verkligen igen detta. Sen undrar läkarna varför man är så trött när man slängts hit och dit när ingen vill ta ansvar. Det är ju inte så konstigt att folk drar sig från att söka hjälp när man inte får någon hjälp. Jag har endast haft en läkare som "orkade" lyssna men även där va åldern en stort problem. Man kan tyvärr inte hjälpa att man hamnar i olika tillstånd vid olika åldrar, jag har inte levt normalt ungdomligt liv alls. Hur ska man ens ha ork att ställa krav när man knappt orkar ta sig till vårdcentralen. Orimligt!
  • Tue 11 Feb 2020 14:45
    #11

    Man får väl sitta och hålla på sina problem till man hamnar i 40 års åldern då man kanske blir tagen på allvar.

  • Anonym (Kelly­)
    Tue 11 Feb 2020 20:37
    #12

    Många blir idag utförsäkrade av försäkringskassan och många läkare slutar att sjukskriva en ,de tycker det är hopplöst att fortsätta skriva intygg när fk bara nekar intygen.

    Gå med du oxå på faccebook försäkringskassanupproret

    Över 46.000 medlemmar

    Du kan skriva inlägg i gruppen många som brukar vilja hjälpa en som kommer med råd och tips hur du går vidare.

  • Anonym (Dr.)
    Tue 11 Feb 2020 20:47
    #13

    Som tidigare nämnts finns okunskap om psykisk ohälsa bland allmänläkare, vilket leder till känsla av maktlöshet hos dem. De vill ofta att psykiatrin ska ta över sådant som fortfarande tillhör vårdcentralernas uppdrag, därför kryddar de remisserna såsom du beskriver.

    Jag känner inte dig, TS. Jag vet inte om din problematik ska skötas via vårdcentral eller psykiatri. Men jag tycker inte du ska åka till psykakuten enbart pga de besvär du beskriver. Du behöver troligtvis en basutredning där man screenar dig för de vanligaste psykiska besvären. Det kan göras på vårdcentral. Framkommer något där som föranleder bedömning av psykiatriker kan din läkare eller psykolog skriva en icke-akut remiss.

  • Tue 11 Feb 2020 21:49
    #14
    Anonym (Kelly) skrev 2020-02-11 20:37:40 följande:

    Många blir idag utförsäkrade av försäkringskassan och många läkare slutar att sjukskriva en ,de tycker det är hopplöst att fortsätta skriva intygg när fk bara nekar intygen.

    Gå med du oxå på faccebook försäkringskassanupproret

    Över 46.000 medlemmar

    Du kan skriva inlägg i gruppen många som brukar vilja hjälpa en som kommer med råd och tips hur du går vidare.


    Tack för ditt svar! Intressant nog så har jag jobbat på kassan.. Jag vet hur tankarna går där. Man letar lite efter brister.. men tyvärr är större delen pga läkarintygen kvalitet. Läkarna och handläggarna kollar på olika saker.
  • Tue 11 Feb 2020 21:51
    #15
    Anonym (Dr.) skrev 2020-02-11 20:47:40 följande:

    Som tidigare nämnts finns okunskap om psykisk ohälsa bland allmänläkare, vilket leder till känsla av maktlöshet hos dem. De vill ofta att psykiatrin ska ta över sådant som fortfarande tillhör vårdcentralernas uppdrag, därför kryddar de remisserna såsom du beskriver.

    Jag känner inte dig, TS. Jag vet inte om din problematik ska skötas via vårdcentral eller psykiatri. Men jag tycker inte du ska åka till psykakuten enbart pga de besvär du beskriver. Du behöver troligtvis en basutredning där man screenar dig för de vanligaste psykiska besvären. Det kan göras på vårdcentral. Framkommer något där som föranleder bedömning av psykiatriker kan din läkare eller psykolog skriva en icke-akut remiss.


    Tack snälla för ditt hjälpsamma svar! Då vet jag iallafall att det kan vara nödvändigt då det är precis som du beskriver svårt att få den hjälpen av läkare!
  • Tue 11 Feb 2020 21:54
    #16
    Anonym (Kelly) skrev 2020-02-11 20:37:40 följande:

    Många blir idag utförsäkrade av försäkringskassan och många läkare slutar att sjukskriva en ,de tycker det är hopplöst att fortsätta skriva intygg när fk bara nekar intygen.

    Gå med du oxå på faccebook försäkringskassanupproret

    Över 46.000 medlemmar

    Du kan skriva inlägg i gruppen många som brukar vilja hjälpa en som kommer med råd och tips hur du går vidare.


    Nu när jag varit korttidsfrånvarande så har jag fått intyg som är under all kritik.. och mer eller mindre att jag är "frisk" fast det står ju inte så att man ska fatta det. Däremot va detta en fruktansvärt nonchalant läkare som varken lyssnade eller undersökte mig.
Svar på tråden Varför skriver läkaren saker som inte stämmer?