• FinaJos

Rutin på förskola

På mitt barns förskola har de lekstationer. På dessa lekstationer får endast ett max antal barn leka samtidigt. Detta gör att mitt barn ofta hamnar utanför då alla stationer är "fulla" redan när vi kommer så mitt barn får ofta får sätta sig och leka ensam.

Nu har det börjat bli laddat att gå till förskolan och jag tror att detta kan vara en bidragande orsak.

Jag ska prata med personalen om detta idag. Men jag undrar om detta är ett vanligt upplägg på dagens förskolor?

Hur ser rutinerna ut på era barns förskolor?

• Svar på tråden Rutin på förskola
  • Caliot

Lät som ett uselt upplägg! Som gjort för utfrysning då lätt samma grupp barn går till en station å gör saker ihop.. Skulle absolut kräva att dom tänker om.

• FinaJos

Detta upplägg ger dessutom barnen själva mandat att frysa ut. "Nä du får inte vara med oss för vi är redan 3 stycken här."

• fjanten

Samma i ett rum på sonens förskola, i smålegorummet får max 4 barn över 3 år vara. Dock brukar det vara olika barn där hela tiden, och såå många 3-5-åringar går inte i hans grupp att det blir ett problem. Mina barn går alltså på 1-5-årsgrupper på förskolan.

• FinaJos

Nä är det bara ett ställe så kanske det funkar. Men här gäller detta på alla stationer och då blir det större risk för att någon hamnar utanför.

• LFF

Hur sent kommer barnet? 

Vi hade också lekstationer på förskolan (barnen går i förskoleklass nu) men där lekte de efter lunchvilan. På förmiddagen var de ute och lekte och då fanns det inga begränsningar. De såg även till att inga barn hamnade utanför utan att barnen fick turas om att leka på de olika stationerna. 

Tycker absolut att du ska prata med personalen om detta.

• FinaJos

Vi har tid 9-14 Så vi kommer sist. Lite extra press på personalen då, att få stationerna att funka. Men är de fulla så är de. Låter som ett bättre upplägg hos er, med lek på stationer lite senare på dagen. Bättre med fri lek på morgonen när barnen dropar in lite olika tider.

• syntharen
    FinaJos skrev 2020-02-11 10:33:17 följande:

Vi har tid 9-14 Så vi kommer sist. Lite extra press på personalen då, att få stationerna att funka. Men är de fulla så är de. Låter som ett bättre upplägg hos er, med lek på stationer lite senare på dagen. Bättre med fri lek på morgonen när barnen dropar in lite olika tider.

Men herregud, dom måste ju se till att det finns lika många platser totalt på lekstationerna som det finns barn. Det låter ju knäppt att ha t.ex platser för 15 barn, om det går totalt 16-17 på avdelningen. Annars måste dom ju låta klämma in ett barn extra på en station. Det måste ju ha blivit nåt fel. Inte kan personalen låta ett barn leka själv bara för att alla platser är upptagna. Uppdatera gärna när du pratat med personalen.
  • Bleha

Hmm.. jobbar som förskollärare och har sett upplägget förut. Generellt är det väldigt mycket barn i förhållande till hur stora lokalerna är och hur mycket personal det finns. Detta är helt enkelt en taktik för att det inte ska bli för mycket barn på samma ställe vilket ofta leder till hög ljudvolym, bråk osv. 

Men det måste ju skötas på ett bra sätt, man får göra undantag när det krävs och se till att det fungerar på andra sätt också. 

Alla 15 timmars barn brukar ju komma vid 9 tiden, det är lite dumt att de redan delat upp sig då. En enkel lösning vore kanske att ha en kortare samling vid den tiden och sedan fråga barnen vad de vill göra efteråt och låta dem dela upp sig efter det. 

Du får förklara för personalen utan att skuldbelägga (då går vi människor i försvar). Berätta att ditt barn har sagt att han tycker att det är jobbigt när han kommer på morgonen och stationerna är fulla, att han känner sig utanför. Det blir en negativ start på dagen och det är inte konstigt att det påverkar hur han känner för förskolan i övrigt. 

Fråga om det är okej om du kommer med ett förslag på hur det går att lösa. Jag vet inte hur förstående din personal är, vissa lyssnar och försöker ta åt sig medan vissa blir arga för att du lägger dig i.

• Bleha
    syntharen skrev 2020-02-11 10:38:33 följande:
    Men herregud, dom måste ju se till att det finns lika många platser totalt på lekstationerna som det finns barn. Det låter ju knäppt att ha t.ex platser för 15 barn, om det går totalt 16-17 på avdelningen. Annars måste dom ju låta klämma in ett barn extra på en station. Det måste ju ha blivit nåt fel. Inte kan personalen låta ett barn leka själv bara för att alla platser är upptagna. Uppdatera gärna när du pratat med personalen.
    Min gissning är att inte alla platser är upptagna utan de platser som barnet vill ha är upptagna. Men det är fortfarande ett problem. 
  • FinaJos

Tusen tack för alla bra synpunkter!

Jag ska ta mig ett prat med personalen idag så får vi se vart det leder. Tycker det verkar väldigt dumt att ha dessa stationer på mornarna när det droppar in barn olika tider. På så sätt får inte alla chans att vara med och välja station. Helt klart måste det till en ändring. Inte ok att barn ska må dåligt av att gå till dagis.

Kan tillägga att de inte har särskilt stor barngrupp så de skulle absolut kunna vara mer flexibla.

• viseversa

Låter helt sjukt och bäddat för utfrysning och utanförskap. Ett mail till chefen är absolut på sin plats. 

Svar på tråden Rutin på förskola