EbSmith skrev 2020-02-12 07:16:10 följande:
Hej! Jag läser på Yrgo i Gbg sedan september -19. Tycker det är sååå kul och intressant. Vi har haft ganska mycket hela tiden, men tycker inte det varit överdrivet svåra prov och inlämningsuppgifter hittills. Särskilt inte när man är van vid att sitta och spy ur sig flera sidors källkritik efter ett par år på komvux.
Är snart klarnad första praktik-perioden och den har varit jättekul och väldigt givande. Hade turen att hamna på ett apotek med underbara medarbetare.
Är dock lite bekymrad över jobbmöjligheterna efter utbildningen. Det behövs personal på många apotek men det är sjukt mycket besparingar så de flesta får bara tim- och behovsanställning. Åtminstone i storstäderna, kanske något lättare i mindre städer. Men det är kanske nåt du borde ha i åtanke om du vill jobba heltid sen.
Tack så jättemycket för ditt svar!
Vad jag kunnat se så är det just Yrgo och Lernia som har utbildning till apotekstekniker. Är det nån speciell anledning till att du valde Yrgo? :) Jag har långt till Göteborg, Linköping och Uppsala (De ställen där de obligatoriska utbildningsdagarna finns) så egentligen spelar det ingen större roll vart jag hade kommit in. Fast jag bor i Skåne så Göteborg hade väl varit att föredra.
Du skriver att du är van vid att plugga efter några år på komvux så denna utbildning känns okej såhär långt. Hur tror du att det hade varit för nån som mig som definitivt inte är van? Var drygt 12 år sedan jag pluggade.
Just det med möjligheten till jobb är nåt som oroar mig. Jag har ju en fast tjänst nu och är absolut inte sugen på att gå över till en tjänst som timvikarie. Jag har hus, man och små barn och bara att plugga hade påverkat ekonomin rejält. Hade jag efter det bara fått jobb som timvikarie så känns det som att vi inte hade klarat oss.
Vidare är jag orolig för att apoteken föredrar farmaceuter och receptarier. Är det något du känt av eller hört talas om?
Har försökt kolla upp hur lönen ligger men får väldigt varierande svar. Vet du hur den ligger?
När du sökte till utbildningen, var det många sökande? Hård konkurrens?
Får jag fråga hur gammal du är och vad du jobbade med innan?
Känner att jag hade kunnat fråga hur mycket som helst :D