Förlossning och blödningsbenägenhet - hjälp?
Hej!
Jag ska snart föda barn men jag har börjat bli orolig för min blödningsbenägenhet. Jag har aldrig utrett den men jag vet att jag blöder lätt. Jag har till exempel ofta näsblod som jag har svårt att få stopp på, mina menstruationer har alltid varit väldigt kraftiga (måste byta binda en gång i timmen) och när jag har tagit blodprov i fingret så får jag alltid kommentaren: oj oj, du var generös med blod... - för det blöder på rejält även ur fingertoppen. En gång kliade jag på en liten röd prick som var ett ytligt blodkärl som sprack och det blödde i över en timme, blödde igenom plåster efter plåster. Min mamma är likadan, hon har även utretts för blödarsjukan men hon hade inte det. Hon har fått äta cyklo-F när hon haft mens osv.
Nu när jag ska föda barn så har jag blivit väldigt rädd för att förblöda eller att kroppen ska hamna i chock och försöka koagulera extremt fort så att det bildas proppar pga stor blödning (läst om det). Någon som varit med om det??? Vad hände? Hur gick det? Vad hade man kunnat göra annorlunda?