• Dendärbruden

    Lymfkörtel

    Hej! Jag är en mamma som fylld med ångest och katastroftankar. Min dotter 2,5 år har fått svullna lymfkörtlar sen ca 1 månad tillbaka. Vi har varit hos läkaren som konstaterat att dom är ofarliga och helt normala. Men eftersom jag är som jag är.. Så är jag ändå orolig. Så jag vill höra om fler barn som har/haft svullna lymfkörtlar på halsen en längre tid utan att det varit något farligt?? Eftersom man googlar för mycket är jag ju livrädd för lymfom.. Hon är dessutom snorig och hostig.

  • Svar på tråden Lymfkörtel
  • Solblomma30

    Nu vet jag inte hur stora ditt barns lymfkörtlar är men jag tycker att du genast ska sluta oroa dig om läkare sagt att det är normalt. Jag har tre barn med känn- och synbara lymfkörtlar. Två av dem har fått det i samband med infektion och en har haft det sen födseln. De två äldsta har nu haft det i ungefär fem-sex år, och de är helt friska.

    Saken med lymfkörtlar är att det är helt normalt att de blir större vid infektioner, det är så de reagerar när de bekämpar virus och annat. En lymfkörtel som är lika stor som en brun böna räknas inte ens som förstorad utan som normal. Ditt barn kan alltså ha brun böna-stora lymfkörtlar för evigt, utan att du behöver bekymra dig det minsta. Mina barns lymfkörtlar ser helt enkelt ut på det viset. Mina barn har sådana på halsen, i ljumskarna och på huvudet. Jag var som dig lite orolig och gick till vårdcentralen samt bad en familjemedlem som är läkare kolla barnen. De sa precis som läkaren du träffade att det var helt normalt och berättade det jag har skrivit ovan.

    Det man ska hålla koll på är lymfkörtlar som blir väldigt stora och lymfkörtlar som sitter fast (man kan känna på lymfkörtlarna och se om de går att liksom flytta runt lite grann under huden). Om de gör ont, är rörliga och inte är större än en brun böna är det friskt och normalt. Det kan det vara annars också! Men då kan man kolla med läkare för säkerhets skull. Att din dotter var snorig och hostig när lymfkörtlarna upptäcktes är extra betryggande eftersom det visar ännu säkrare att det handlar om infektionsrelaterad förstoring.

  • mallalala

    Min stora dotter på sex år har alltid haft stora lymfkörtlar på halsen och bakåt nacken. När jag upptäckte dem på henne var hon typ ett år och jag fick panik. Men de visade sig vara helt normala. Lilla dottern har inga kännbara körtlar så det verkar vara olika för olika barn. Om läkaren känt och sagt det inte är ngn fara skulle jag vara lugn

  • Charlieellerså

    Min dotter har en lymfkörtel som varit större sedan hon var liten. Hon är nu snart 4 år. När hon har en infektion så blir den än större. Vi har kollat hos läkare två gånger och de säger att hos barn är det inte alls konstigt att de inte hinner bli mindre innan nästa infektion och att de kan vara svullna ett bra tag efter en infektion också. På barn känns de dessutom mycket tydligare. Lita på läkaren bedömning.

Svar på tråden Lymfkörtel