• Johan70

    Behåller ingen mat

    Ingen mat smakar, ingen mat blir kvar i magen, allt kräks ut, vikten rasar. Vården bryr sig inte riktigt, "det är naturligt att må illa vid graviditet". Tabletter mot ilkamåendet har ingen synbar verkan (möjligen gör de saken snarare värre).

    Vad gör man?

  • Svar på tråden Behåller ingen mat
  • Fialotta75

    Stannar ingen dryck heller? Typ äpplejuice och Fanta (bra smaker att spy upp.....)? Ta Postafen morgon och kväll. Hon kommer att bli dödstrött men det är det värt. Om även drycker kommer upp så får ni söka akut på närmsta gynakut (ej förlossningen) för då kan hon behöva bli inlagd med dropp. Tyvärr lyssnar vården kasst ofta.

  • Johan70
    Fialotta75 skrev 2020-02-13 06:13:29 följande:

    Stannar ingen dryck heller? Typ äpplejuice och Fanta (bra smaker att spy upp.....)? Ta Postafen morgon och kväll. Hon kommer att bli dödstrött men det är det värt. Om även drycker kommer upp så får ni söka akut på närmsta gynakut (ej förlossningen) för då kan hon behöva bli inlagd med dropp. Tyvärr lyssnar vården kasst ofta.


    Nej, ingen dryck stannar.

    Tack för råd.
  • Fialotta75
    Johan70 skrev 2020-02-13 07:54:10 följande:

    Nej, ingen dryck stannar.

    Tack för råd.


    Då tycker jag att ni ska åka till närmsta gynakut. Hon kan behöva dropp så att hon får i sig vätska. Blir man i så negativ balans både vad gäller vätska och energi kan det vara svårt att hämta sig på egen hand. Åk på fm. Ofta mindre folk då dvs kanske inte så lång väntetid.
  • Ariellan

    Be om tabletten Ondansetron om hon inte testat den, en av de starkare som dom kan vara lite restriktiva att skriva ut. Jag fick den när jag hade gått ner 3 kg.

  • Tindra85

    Hej,

    jag är gravid i vecka 14 nu och mitt illamående börjar äntligen så smått släppa även om vissa dagar är katastrof fortfarande. Hade likadant förra graviditeten men hade nog förträngt just hur jobbigt det är.

    Mitt råd är följande - vad än man är sugen på -försök äta det. Fostret tar inte skada av att man inte får i sig något utan det är enbart mamman. Illamåendetabletter och armband osv funkade inte alls på mig utan det var bara att stå ut. Någon vecka fick jag i mig youghurt med äpple i - sen gick inte det (oftast kräktes det upp men inte allt) sen någon vecka var det bara rivna morötter, någon var det glass, någon pannkaka osv Sen efter det har det varit mackor med smör - mjölk ibland. Jag har kräkt och kräkt och kräkt. Det som har hjälpt liiiite grand för att behålla något är att äta pyttesmå portioner och sen sitta still i soffan i minst en halvtimme efter. Men det är tufft. Gick ner 6 kg på några veckor och mådde skit. Kan fortfarande inte sova liggandes utan "sover" halvsittandes i soffan. EN DAG I TAGET.

    Det viktiga är vätskan. Dra i huden vid knogarna lite då och då och se till så att den inte stannar uppe i flera sekunder. du måste även kunna kissa något under dagen - annars ska du köra in och bli ombedd för kontroll av behov av vätskedropp.

    Min barnmorska har även varit på mig med sjukskrivning då jag var så trött ochs liten så jag började bli deprimerad och svårt att sköta jobbet och familjelivet så jag tog motvilligt emot den i 1 mån på 50% och det har gjort underverk.

    Den enda trösten som finns är väl för de allra flesta så går illamåendet över till vecka 12-20 men det är en klen tröst när man befinner sig i det. Se till att få mycket stöttning och sätt dig själv först. strunta i allt du inte vill, bo i soffan/toaletten eller var du vill och ta bort alla "måsten". Jag hoppas verkligen det blir bättre snart för det är en riktig riktig pina som förtar så mycket av både livskvaliten och glädjen över gravidteten.

    Stort stort lycka till


Svar på tråden Behåller ingen mat