• Anonym (frisk26åring)

    Fertilitetsförståelse, Jenny Koos och cervix-sekret

    Hej alla som försöker skaffa barn!

    Jag gör också det. Har precis börjat följa Jenny koos (vulverinekoos på instagram) och hon berättar så mycket jag aldrig hört om innan när det gäller fertilitet. Jag är inne på min andra månad i försöken så det är väldigt tidigt ännu, men oroar mig för att jag har östrogenbrist nu efter att ha läst på hennes sidor, och tror att det kommer ta många försök innan jag blir gravid.

    Hon talar mycket om cervix sekretet, en väldigt glidig lite geleig genomskinlig ?flytning? som ska komma från livmodertappen kring ägglossning. Jag tror aldrig jag har upplevt den? Den där trådiga genomskinliga vätskan har jag endast känt när jag varit kåt och kollat det slemmet och då har det inte varit rätt tid i cykeln. Har nu i ett par månader försökt stoppa upp fingrarna i slidan några gånger i veckan för att tyda sekretet men det är alltid samma, antingen ingenting eller lite vitt lotion-aktigt som kommer ut. Hur har ni andra det? Enligt koos så är detta ett tydligt tecken på att hormonbalansen inte står rätt till och det kan försvåra graviditet för mig.

    Är även vegetarian sen 8 år tillbaka och periodvis även vegan, vilket enligt koos också kan vara dåligt för menscykeln. Tydligen kan den menstruerande kvinnokroppen behöva animaliska fetter för att ha en bra menscykel. ?Blood in, blood out?. Är helt chockad, trodde jag varit nyttig och bra mot min kropp i alla år men i själva verket har jag typ svält ner den?

    Har någon mer läst Jenny koos? Hur ser erat sekret ut kring ägglossning? Nån fd vegan/vegetarian som börjat äta kött och sen blivit gravid? Diskutera med mig!! Är nyfiken och rädd!

  • Svar på tråden Fertilitetsförståelse, Jenny Koos och cervix-sekret
  • MammaTillDansband

    Har hon någon vetenskaplig grund till sina påståenden? Är hon utbildad inom ämnet fertilitet och/eller gynekologi?
    "Blod in, blod ut" låter mer gammal vidskepelse än vetenskap...

    Jag tycker du ska chilla, lev som vanligt! Du anser dig frisk och kommer inte må bättre eller bli mer (eller mindre) fertil av att vara orolig. Fortsätt med det sexliv du och din partner har, ligg när ni känner för det, istället för att beställningsligga vid den förmodade ägglossningen. 90% som har oskyddat sex regelbundet blir gravida inom ett år! (Och det gäller även såna som aldrig använt ett ägglossningstest i hela sitt liv. Faktiskt.)

  • Anonym (Diana)

    Självklart ska du ha sånt sekret för att ha ägglossning. Det är skrämmande hur lite kvinnor vet om sina egna kroppar. Istället skaffar många en app som ska kontrollera ägglossning! Nej, kolla på ditt sekret, är det klistrigt och går att dra i trådar med konsistens som äggvita så är det ägglossning på gång. Om det däremot är vattnigt och mer som lotion så är det ett tecken på att du inte ägglossar. Hur är din hälsa i övrigt? Hur gammal är du? Precis som Koos säger så kan många kvinnor i fertil ålder må bra av att äta rött kött, fisk och fågel just för den extra skjuts av näring som det ger.

  • Anonym (Diana)
    MammaTillDansband skrev 2020-02-14 10:28:47 följande:

    Har hon någon vetenskaplig grund till sina påståenden? Är hon utbildad inom ämnet fertilitet och/eller gynekologi?

    "Blod in, blod ut" låter mer gammal vidskepelse än vetenskap...

    Jag tycker du ska chilla, lev som vanligt! Du anser dig frisk och kommer inte må bättre eller bli mer (eller mindre) fertil av att vara orolig. Fortsätt med det sexliv du och din partner har, ligg när ni känner för det, istället för att beställningsligga vid den förmodade ägglossningen. 90% som har oskyddat sex regelbundet blir gravida inom ett år! (Och det gäller även såna som aldrig använt ett ägglossningstest i hela sitt liv. Faktiskt.)


    Sluta låtsas att det är normalt att inte ägglossa. Att ha flytningar som är som hon beskriver är inte normalt. Det är extremt många veganer och vegetarianer som efter några år knappt har någon ägglossning. Kolla upp Jenny Koos eller fertilitetsförståelse lite innan du börjar ifrågasätta.
  • MammaTillDansband
    Anonym (Diana) skrev 2020-02-14 10:40:37 följande:
    Sluta låtsas att det är normalt att inte ägglossa. Att ha flytningar som är som hon beskriver är inte normalt. Det är extremt många veganer och vegetarianer som efter några år knappt har någon ägglossning. Kolla upp Jenny Koos eller fertilitetsförståelse lite innan du börjar ifrågasätta.
    Jag låtsas ingenting. Är TS orolig över sin ägglossning bör hon söka hjälp hos en gynekolog.
    Det är alltid positivt att lära känna sin kropp och hur den fungerar, men man bör vara skeptisk till tvärsäkra påståenden från osäkra källor. Jenny Koos presenterar sig själv som holistisk sexualhälsorådgivare, vilket inte säger något om vad hon har för utbildning eller på vilken grund hon påstår vissa saker.
  • Anonym (Elin79)

    Gällande sekret så tror jag inte att man ska behöva göra så att man för upp fingrarna och liksom "letar" efter det. Tydliga ägglossningsflytningar är ofta så tydliga att man behöver trosskydd dessa dagar och verkligen ser dem.
    Sen kan man säkert bli gravid utan att ha en jättevolym av ägglossningsflytning/sekret, det låter jag vara osagt.
    Men min erfarenhet (efter att också börjat diskutera detta med kompisar de senare åren) är att när man har dem så märker man det. De går inte att missta liksom.

  • Anonym (frisk26åring)

    tack för alla svar! jag har förstått att hon inte är certifierad på något sätt men hon hänvisar ju till vetenskap i allting hon säger. och rådgiver kvinnor varje dag och har via den personliga erfarenheten skaffat sig en ganska bra grund att bygga sin statistik på. sen är det ju viktigt att tänka på att hon träffar ju mest kvinnor som har problem med sin menscykel på olika sätt, alltså veganer/vegetarianer som ägglossar som vanligt och föder massa barn dom hör ju inte av sig till henne för dom behöver ju ingen hjälp. så jag tror(hoppas) inte att det gäller alla att man måste äta kött för att ägglossa. jag gillar verkligen inte kött... men fisk har jag ätit då och då och kan tänka mig att äta mer. eventuellt också fågel... kanske något bra rött kött då och då. om det nu är något fel på mig! men uppenbarligen är det ju det? 

    jag är frisk i övrigt vad jag vet. är 26 år gammal och har en otroligt regenbunden cykel. 29 dagar på pricken det senaste året. enligt en app så är jag på dag 15 idag och ska alltså ha ägglossning någon gång nu i dagarna. har endast små små vita lotion-flytningar. precis som alltid. innan mens kan jag få typ plask-flytningar, som bara är som genomskinligt jag vet inte vad, klet, men aldrig sådär trådigt! så konstigt att ingen snackar om att det är det trådiga kletet som är nyckeln till graviditet? följer så många försöker-bli-gravid-trådar här på familjeliv och det är ett jävla snack om bisolvon, äl tester, bim och vul men ingen nämner om de har fertilt sekret! enligt koos är det ju det kletet som gör att spermierna överhuvudtaget har en chans att överleva där inne, och det kletet hittar jag inte...


     

  • Anonym (.)
    Anonym (frisk26åring) skrev 2020-02-14 11:42:39 följande:

    tack för alla svar! jag har förstått att hon inte är certifierad på något sätt men hon hänvisar ju till vetenskap i allting hon säger. och rådgiver kvinnor varje dag och har via den personliga erfarenheten skaffat sig en ganska bra grund att bygga sin statistik på. sen är det ju viktigt att tänka på att hon träffar ju mest kvinnor som har problem med sin menscykel på olika sätt, alltså veganer/vegetarianer som ägglossar som vanligt och föder massa barn dom hör ju inte av sig till henne för dom behöver ju ingen hjälp. så jag tror(hoppas) inte att det gäller alla att man måste äta kött för att ägglossa. jag gillar verkligen inte kött... men fisk har jag ätit då och då och kan tänka mig att äta mer. eventuellt också fågel... kanske något bra rött kött då och då. om det nu är något fel på mig! men uppenbarligen är det ju det? 

    jag är frisk i övrigt vad jag vet. är 26 år gammal och har en otroligt regenbunden cykel. 29 dagar på pricken det senaste året. enligt en app så är jag på dag 15 idag och ska alltså ha ägglossning någon gång nu i dagarna. har endast små små vita lotion-flytningar. precis som alltid. innan mens kan jag få typ plask-flytningar, som bara är som genomskinligt jag vet inte vad, klet, men aldrig sådär trådigt! så konstigt att ingen snackar om att det är det trådiga kletet som är nyckeln till graviditet? följer så många försöker-bli-gravid-trådar här på familjeliv och det är ett jävla snack om bisolvon, äl tester, bim och vul men ingen nämner om de har fertilt sekret! enligt koos är det ju det kletet som gör att spermierna överhuvudtaget har en chans att överleva där inne, och det kletet hittar jag inte...

     


    Jag är också vegetarian och när jag skulle försöka bli gravid gjorde jag ett test på werlabs för att kolla mina nivåer. Var inte särskilt noga med kosten och vitaminer så jag låg väldigt lågt på järn, b12 och D-vitamin vilket man ofta gör som vegetarian om man inte är noggrann. Så börja ät tillskott först och främst om du inte gör det, det kanske inte nödvändigt för dig att börja äta kött, det gjorde aldrig jag och när jag fått upp mina vitaminnivåer så blev jag gravid :) så det kan gå ändå, även om jag förstår att det finns en viss problematik med vegetariskt kost. (Följer också Jenny Kokos och hon vet absolut vad hon talar om).

    Har du provat att ta tempen så att du ser om det faktiskt sker en ägglossning?
  • Anonym (Kvack)

    I Indien är en majoritet av befolkningen vegetarianer och inga problem att få barn där.

    Stora delar av världens befolkning äter väldigt lite kött, de har inte råd. Ändå föds det barn överallt.

     

  • Anonym (Diana)
    Anonym (Kvack) skrev 2020-02-14 14:41:15 följande:

    I Indien är en majoritet av befolkningen vegetarianer och inga problem att få barn där.

    Stora delar av världens befolkning äter väldigt lite kött, de har inte råd. Ändå föds det barn överallt.

     


    Dom lever också i ett varmt och soligt klimat och får i sig d-vitamin i mängder året runt...går inte att jämföra med oss nordbor. Bra källa till d-vitamin och omega 3 som vegeterianer ofta har brist på: solsken och fet fisk. Bra källa till järn, c-vitamin och b-vitamin som vegeterianer ofta har brist på: rött kött och kyckling. Eller flytta till varmare breddgrader.
  • Anonym (vego)

    Alltså, om det skulle vara så att alla vegetarianer och veganer automatiskt har svårt att bli gravida, skulle det födas få barn i stora delar av Asien.

    Har själv varit vegetarian hela mitt liv (föräldrar som var vegetarianer), och har aldrig haft problem med att bli gravid. Kan dessutom tillägga att jag inte heller ansåg mig ha ägglossningsflytningar när vi försökte med första barnet. Två försök tog det sedan var jag gravid.

Svar på tråden Fertilitetsförståelse, Jenny Koos och cervix-sekret