Lönebidrag?
Hej. Jag har förmodligen fått jobb men kanske ska då kanske få lönebidrag. Någon som har eller kan förklara vad det är? Hur länge har man det?
Hej. Jag har förmodligen fått jobb men kanske ska då kanske få lönebidrag. Någon som har eller kan förklara vad det är? Hur länge har man det?
Det påverkar inte dig. Du får ut den bestämda lönen varje månad. Däremot får din arbetsgivare ett bidrag till din lön varje månad för att ha dig anställd.
Detta är en åtgärd för att arbetsgivare ska våga anställa någon som ses som svagare på arbetsmarknaden. Det kan vara att någon varit arbetslös en längre tid eller har ett fysiskt eller psykiskt handikapp.
Med jämna mellanrum görs en avstämning om lönebidraget ska fortsätta och om det då ska minska eller öka. Du kan tex ha 50% lönebidrag. Arbetsgivaren får då ett bidrag på 50% till din lön. Har man tex fått lönebidraget pga ryggproblem och sedan blivit bra får arbetsgivaren inte bidrag längre.
Har du sett på Ullared på tv? Morgan hade först en lönebidragsanställning. Men Boris sa sedan att även om Morgan jobbar lite långsammare än genomsnittet är han tillräckligt bra för att få 100% lön från företaget. Det påverkade inte Morgans lön, men han kände sig mer värdefull. Detta ändrades innan han var med på tv första gången, men Morgan berättade om det i de första avsnitten.
Så grattis till jobbet. Jag hoppas du kommer att trivas.
Men hur länge kan man ha lönebidrag?
Sverige = bidrag + bidrag + bidrag + tokhöga skatter :(
Jag har fått lönebidraget på mitt första jobb under 6 mån (eller jo, min arbetsgivare fick det). Detta var pga att jag inte kunde hitta nåt jobb alls, så AMS kom med förslag att min arbetsgivare ska få lönebidraget på min lön under 6 mån. Sedan stannade jag där utan nåt bidrag i 6 år till, tills jag slutade själv. Inga flera bidrag där, men för min del var det ett brasätt att komma ut på arbetsmarknaden Lycka till!
Sverige = bidrag + bidrag + bidrag + tokhöga skatter :(
Jo men tänk så många som fått arbete tack vare lönebidrag och vad det betyder för dessa människor!
Lönebidrag är det generella namnet på den ersättning som arbetsgivaren kan uppbringa. Dock så finns det flera olika varianter av lönebidrag som är kopplat till vilken typ av anställning och "åtgärd" det handlar om.
1. utveckling i anställning - pröva ett nytt jobb, ny utbildning
2. anställning - anpassat arbete och arbetsplats
3. trygghet i anställning
Nummer 1 kan högst pågår i 2 år. Nummer 2 i 8 åtta år, och nummer 3 finns det ingen bortre gräns för.
Normalt så fattas besluten för ett år i taget i samtliga fall, därefter utvärderas det och ev. nytt beslut tas.
Sen ska man givetvis komma ihåg att detta är arbetsmarknadspolitiska åtgärder. Dvs, politik kan komma att styra, och åtgärder kan ändras, komma och gå...