• Anonym (Trött)

    Hjälp mig, vad ska jag göra?

    Detta blir ett långt inlägg.

    Jag är en 40 årig kvinna och mamma till två barn (14 och 10år). Jag är separerad från mina barns far sedan många år. Vi har båda nya familjer, jag har dock inga fler barn. Förhållandet med mina barn pappa var fruktansvärt och väldigt destruktivt. Han har dock alltid varit en bra pappa.

    När vi separerade var det ett gemensamt beslut och inga Hard feelings. Han träffade snabbt kvinnan som han nu lever tillsammans med och de har två barn. Den nya kvinnan har aldrig gillat mig och har vid flera tillfällen sökt upp mig och helt oförklarligt skällt ut mig, kallat mig för en dålig mamma etc. Mina barn säger att hon är väldigt labil och arg även hemma. De vill inte vara ensam med henne.

    Mitt ex och hans nya kvinna har gjort allt för att frysa ute mig. De har bestämt alla aktiviteter som vår yngste går på, aktiviteter där de själva är aktiva. Mitt ex planerar ofta saker med barnen på dagar som de är hos mig och ställer jag inte upp och ändrar i schemat går det ut över barnen. Nu är barnen såpass stora så de kan säga ifrån men han lyssnar inte utan säger att Jag ligger bakom deras åsikter. Vår äldsta går hos kurator på skolan då hon mår så dåligt över hans och hans sambos beteende samt avsaknad av respekt.

    Igår fick jag brev från en advokat om att mitt ex vill diskutera umgänget. Jag vet att han vill att barnen ska vara hos honom även när han jobbar (och då vara själva med hans sambo ngt som barnen inte vill). Han har även sagt att jag nekat barnen att gå på aktiviteter på mina dagar (vilket inte stämmer men vi hinner inte alltid till alla träningar pga jobb, läxor mm).

    Vad ska jag göra? Bör jag skaffa en advokat? Har barnen någon talan? Är så förtvivlad och ledsen.

  • Svar på tråden Hjälp mig, vad ska jag göra?
  • Anonym (***)

    Jag har ingen kunskap i detta men måste ju klämma ur mig, vilka jävla rövhål.! Jag hade inte accepterat att han utstuderat lägger aktiviteter på dina dagar. Han får ju ta det när han har barnen. Sen dessutom skuldbelägga dig om ni inte åker på dem.

    Jag hoppas verkligen då barnen e så stora att man tar deras åsikter i främsta rum. Du skulle ha hela vårdnaden om barnen kan man tycka. . Hans ex låter som en psykopat. Förmodligen anledningen till att ditt ex beter sig illa sen han träffa henne. (tolka som att kontakten va ok innan hon kom in i bilden?) har barnen nån gång uttryckt att dom vill bo hos dig helt? Om dom e rädda för henne tänker jag. Barn känner också av om en förälder e taskig mot den andra. Dom mår inte alls bra över sånt.

  • Anonym (Trött)
    Anonym (***) skrev 2020-02-15 21:02:58 följande:

    Jag har ingen kunskap i detta men måste ju klämma ur mig, vilka jävla rövhål.! Jag hade inte accepterat att han utstuderat lägger aktiviteter på dina dagar. Han får ju ta det när han har barnen. Sen dessutom skuldbelägga dig om ni inte åker på dem.

    Jag hoppas verkligen då barnen e så stora att man tar deras åsikter i främsta rum. Du skulle ha hela vårdnaden om barnen kan man tycka. . Hans ex låter som en psykopat. Förmodligen anledningen till att ditt ex beter sig illa sen han träffa henne. (tolka som att kontakten va ok innan hon kom in i bilden?) har barnen nån gång uttryckt att dom vill bo hos dig helt? Om dom e rädda för henne tänker jag. Barn känner också av om en förälder e taskig mot den andra. Dom mår inte alls bra över sånt.


    Jag tror att hans nya ligger bakom mkt av strulet. Barnen säger att de inte vill vara ensam med henne, därav är de hos mig när pappan jobbar (men pappan vill att de ska vara hos honom och lyssnar inte på vad barnen vill). Det stressar mig totalt när han härjar om olika aktiviteter när de är hos mig. Jag gör så gott jag kan men ibland hinner vi helt enkelt inte då vi kommer hem sent och ska hinna med läxor och mat. När jag fick detta från advokaten var det ännu ett slag i magen. Jag vill inte tjafsa för då mår barnen dåligt men vill inte heller gå mot deras vilja.
  • Anonym (***)
    Anonym (Trött) skrev 2020-02-15 23:06:31 följande:

    Jag tror att hans nya ligger bakom mkt av strulet. Barnen säger att de inte vill vara ensam med henne, därav är de hos mig när pappan jobbar (men pappan vill att de ska vara hos honom och lyssnar inte på vad barnen vill). Det stressar mig totalt när han härjar om olika aktiviteter när de är hos mig. Jag gör så gott jag kan men ibland hinner vi helt enkelt inte då vi kommer hem sent och ska hinna med läxor och mat. När jag fick detta från advokaten var det ännu ett slag i magen. Jag vill inte tjafsa för då mår barnen dåligt men vill inte heller gå mot deras vilja.


    Förstår dig. Hemsk sits. Gör bara de som känns mest rätt för dig. Du har hjärtat på rätt ställe och gör det som är bäst för barnen. Jag tror och hoppas att han inte kommer nån vart med sin advokat. Dom bör ju prata med barnen och ta hänsyn till deras önskemål. Uppmuntra dem att vara ärliga och säga hur dom känner om det nu blir så. Hoppas du får lite bättre svar med i tråden. Och lycka till!
  • Anonym (Fyll i anonym signatur)

    Låter ju inte direkt som inbjudan till ett trevligt samtal över en fika om de gemensam barnens intressen.
    Vill exet på allvar samtal om umgänge så ta hjälp av familjerätten. Föreslår att du svarar med att du gärna träffas för samtal och hänvisar exet till att boka in sammarbetssamtal på familjerätten.
    Framöver de genom juristen så tycker jag du ska ta och fixa ett eget ombud. Jurister ska möta jurister.

  • Anonym (Trött)
    Anonym (Fyll i anonym signatur) skrev 2020-02-16 01:38:18 följande:

    Låter ju inte direkt som inbjudan till ett trevligt samtal över en fika om de gemensam barnens intressen.

    Vill exet på allvar samtal om umgänge så ta hjälp av familjerätten. Föreslår att du svarar med att du gärna träffas för samtal och hänvisar exet till att boka in sammarbetssamtal på familjerätten.

    Framöver de genom juristen så tycker jag du ska ta och fixa ett eget ombud. Jurister ska möta jurister.


    Vi har varit på åtskilliga samtal på familjerätten som inte lett ngn vart. Jag har föreslagit att jag å hans nya ska träffas där men det vill inte han. Allt är så rörigt och jag är bara glad att barnen är så stora!
Svar på tråden Hjälp mig, vad ska jag göra?