Hoppa över femman
Ni som jobbar som lärare i de klasserna eller vars barn hoppat över femman, är det ett stort hopp? Är det lättare eller svårare än att hoppa över fyran?
Ni som jobbar som lärare i de klasserna eller vars barn hoppat över femman, är det ett stort hopp? Är det lättare eller svårare än att hoppa över fyran?
Jag är lärare och jag har aldrig varit med om att man gjort det.
Har bara varit med om elever som hoppat över ettan och elever som fått gå om en klass. Hoppar man över fyran eller femman missar man ju så pass mkt kunskapsmässigt i alla ämnen i och med att man läser de olika delarna i till exempel SO-ämnena under en treårsperiod då det är många delar som ingår i det centrala innehållet.
Hej! Vad är anledningen till att ditt barn vill hoppa över 5:an?
Om anledningen är att hen är överintelligent så såg jag en intervju om ett sådant barn på nyhetsmorgon och där berättade psykologen att det då är bättre om läraren istället anpassar uppgifterna så att det passar elevens nivå. Men det är en källa jag kan utgå från endast.
Det är skolan som föreslår det för att de inte kan tillfredsställa barnets nivå i nuvarande klassen. Hen ligger långt före både kunskap- och mognadsmässigt.
Jag ville att hen skulle hoppa över fyran, men då hette det att de skulle lösa det, det har de inte gjort och nu först inser de att hen bör hoppa upp... Men att byta till sexan direkt efter fyran skrämmer mig, är ju plötsligt bara ett år kvar till högstadiet då.
Mitt tips är att läsa på mycket om särbegåvade barn. Har sett många läsningar som tyder på att barnet kan komma och bli utanför eller t.o.m kriminell ifall hen inte får utlopp för sin stimulans.
Du skulle också kunna prata med någon barnpsykolog som isåfall kan testa ifall ditt barn är översmart. Det kan gynna er att veta vilken nivå barnet bör ligga på. Hoppas det löser sig och ge gärna återkoppling om hur det gick !