Hoppa över femman
Ni som jobbar som lärare i de klasserna eller vars barn hoppat över femman, är det ett stort hopp? Är det lättare eller svårare än att hoppa över fyran?
Ni som jobbar som lärare i de klasserna eller vars barn hoppat över femman, är det ett stort hopp? Är det lättare eller svårare än att hoppa över fyran?
Jag är lärare och jag har aldrig varit med om att man gjort det.
Har bara varit med om elever som hoppat över ettan och elever som fått gå om en klass. Hoppar man över fyran eller femman missar man ju så pass mkt kunskapsmässigt i alla ämnen i och med att man läser de olika delarna i till exempel SO-ämnena under en treårsperiod då det är många delar som ingår i det centrala innehållet.
Hej! Vad är anledningen till att ditt barn vill hoppa över 5:an?
Om anledningen är att hen är överintelligent så såg jag en intervju om ett sådant barn på nyhetsmorgon och där berättade psykologen att det då är bättre om läraren istället anpassar uppgifterna så att det passar elevens nivå. Men det är en källa jag kan utgå från endast.
Det är skolan som föreslår det för att de inte kan tillfredsställa barnets nivå i nuvarande klassen. Hen ligger långt före både kunskap- och mognadsmässigt.
Jag ville att hen skulle hoppa över fyran, men då hette det att de skulle lösa det, det har de inte gjort och nu först inser de att hen bör hoppa upp... Men att byta till sexan direkt efter fyran skrämmer mig, är ju plötsligt bara ett år kvar till högstadiet då.
Mitt tips är att läsa på mycket om särbegåvade barn. Har sett många läsningar som tyder på att barnet kan komma och bli utanför eller t.o.m kriminell ifall hen inte får utlopp för sin stimulans.
Du skulle också kunna prata med någon barnpsykolog som isåfall kan testa ifall ditt barn är översmart. Det kan gynna er att veta vilken nivå barnet bör ligga på. Hoppas det löser sig och ge gärna återkoppling om hur det gick !
Det är skolan som föreslår det för att de inte kan tillfredsställa barnets nivå i nuvarande klassen. Hen ligger långt före både kunskap- och mognadsmässigt.
Jag ville att hen skulle hoppa över fyran, men då hette det att de skulle lösa det, det har de inte gjort och nu först inser de att hen bör hoppa upp... Men att byta till sexan direkt efter fyran skrämmer mig, är ju plötsligt bara ett år kvar till högstadiet då.
Jag hoppade upp ett år i skolan, gick en termin i fyran och en i femman. Så det går visst att göra! Det var absolut inga problem för mig kunskapsmässigt eller socialt.
I mitt barns skola har två barn hoppat över 2 åk - skulle börja i 3:an men istället började i 5:an. Det skedde i år, så jag vet inte exakt hur det går för dem, men går det bevisligen gör det
När jag gick i fyran ville man att jag direkt skulle hoppa upp till 5:an. Jag har välla alltid haft lätt att lära och jobbat flitigt. I klassen ovan gick hela mitt fotbollslag och många av mina bästa vänner. Däremot det som fick mig att avstå från att byta klass, var en flicka som då var min bästa vän. Det var hon och jag bara i klassen. De andra tjejerna var liksom inte lika oss alls (de var icke sportiga utan lekte mest mamma pappa barn i fyran o även femman faktiskt osv) så för hennes skull gick jag kvar i klassen under..
Idag kan jag ibland ångra att jag inte bytte upp klass, bara för att jag tror det skulle gynna mig bättre. Tack vare att jag ofta fick vänta in övriga klasskamrater kom jag tillslut att bli lat och tack vare att det var töntigt att vara plugghäst, gjorde jag allt för att svara fel på prov osv från 6-9. Det var inte förren i gymnasiet jag började plugga igen.. lite sent. Jag och matten blev aldrig bästa vänner igen. Och hejdå till juristutbildningen (hörde att A är det ändå som räknas där vilket jag då inte trodde jag skulle klara).
Idag är jag i vilket fall högutbildad har goda betyg och meriter på högskola, master och funderar på forskarutb.
Men inte inom det ämne jag alltid drömde om.
Hade jag bytt upp klass är jag säker på att det varit annorlunda för mina vänner där var alltid varit noga med skola och läxor samt resultat hela skolgången. Tyvärr var inte min klasskompis det, inte heller någon av dem när jag började 7an som sagt.
Detta är alltid lika svårt. Jag har en dotter som hoppade över årskurs två och hon var även erbjuden att hoppas över årskurs fem men där stoppade vi föräldrar.
Detta är flera år sedan nu men då resonerade skolan som så att skulle man hoppa över en årskurs så var det bästa att göra det i mittenåret av varje stadie. Vet inte hur man resonerar idag.
Det skulle väl i så fall tala för att det i ert fall skulle vara lämpligt att hoppa över just årskurs fem.
Jag skulle ha börjat med att ta reda på lite mer exakt vad de läser i årskurs fem och sedan göra en bedömning av var jag tror mitt barn ligger rent kunskapsmässigt utifrån det och sedan se om eventuellt något behövde kompletteras i förväg.
Gissar att det i så fall är efter sommarlovet som det är aktuellt med flytt, eller?
Kan barnet läsa lite dubbelt under våren nu i så fall? Så gjorde min dotter, hon växlade mellan att vara i sin gamla och i sin nya klass från påsk och fram till sommarlovet innan hon bytte definitivt. Hon hade även böcker och material från den högre årskursen som hon jobbade i parallellt med det "gamla".
Om det sedan är rätt att låta ett barn hoppa över en klass eller inte går nog inte att helt säkert avgöra innan. Jag hade gjort samma val igen för min dotter. Det enda som egentligen ställde till det lite var att hon bara var 17 när hon tog studenten och även 17 år när hon började på universitet långt hemifrån.
Bättre att eleven får anpassad studiegång i den klass barnet går- det är skolan faktiskt skyldiga att ordna.
Låter som att de försöker smita från det ansvaret genom att bara flytta upp.
Är barnet i framkant i alla ämnen, såväl teoretiska som praktiska? Är det något särskilt ämne där barnet är långt före, alltså 3-5 årskurser före sina jämnåriga?
Satsa istället på att barnet ska försöka bli riktigt bra på sina specielintressen/ämnen, istället för att bara skippa en hel årskurs.
Hur man ligger till kan också gå i vågor, och det är inte säkert att barnet uppskattar att känna sig dålig, om det inte skulle gå bra i alla ämnen i eventuell ny klass.
Fråga läraren om ditt barn kan få läroböcker i årskursen över (tex 5:ans bok om man går i 4:an osv), till att börja med, och sedan fortsätta. Så gjorde vi med mina barn, gick hur bra som helst och det blev ingen press att komma igen efter att ha skippat en årskurs, utan bara positivt som en bonus, att kunna bli klar med de ämnen barnen briljerade i och börja läsa gymnasiekurser i dessa ämnen redan i högstadiet.