• Xant

    Har jag ingen empati eller?

    Hej! Känner att jag behöver skriva av mig och få andras syn på något som jag blivit väldigt ledsen över och går och tänker på nu. Inget jag gjort förut så är helt ny på detta.

    I augusti träffade jag en helt fantastisk kvinna och vi klickade väldigt bra. Vi fick kontakt via en dejtingsite. Vi träffades inte jätteofta då det var en bit mellan oss men vi sågs vid varje tillfälle det gavs möjlighet. Vi skrev till varandra dagligen o det var så gulligt o bra. Men just för en vecka sen valde hon att plötsligt helt säga upp kontakten. Det hon säger till mig är att jag inte vosat empati vilket gör mig väldigt ledsen. Jag har inte haft någon relation tidigare så det här med att trösta någon är ganska ovanligt för mig. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga o det känns som varje gång jag sagt något har det blivit fel. Det har uppstått flera tillfällen , tex så skulle hon operera handen o oroa sig för det. Då svarade jag, förstår det e jobbigt hoppas det går bra. En annan situation var när hon jobbat sent o var jättetrött o skulle köra hem o jag skrev till henne, hoppas du inte råkar ut för något. Tänkte skriva kör försiktigt men vet ej om det hade betydelse. Vid såna tillfällen har hon blivit irriterad på mig o sagt jag inte visat empati. Sen hat hon varit deppig pga höstmörkret o då hon är från ett annat land med mycket varmare väder så kan jag förstå det. Men hur tröstar man någon då? Jag försökte vända på det till positivt o säga att mörkret har sin charm det med och man kan vara inne och mysa, det tycker jag om o jag blir inte påverkad av att det är mörkt ute. Det tyckte hon var väldigt kaxigt sagt. Jag bryr mig ju om henne väldigt mycket o vill att hon ska ha det bra. Känner ju för henne när hon berättat hon är deppig o blir ledsen själv men känns som jag inte kan formulera mig rätt o det är inte min bästa sida i alla lägen. Jag har efter hon skrev det senaste verkligen funderat mycket på om det finns någon empati i mig?? Jag är en känslig person o är lite rädd för att säga fel saker till personer.

    Vill gärna höra andras syn på detta,vill utvecklas!

  • Svar på tråden Har jag ingen empati eller?
  • Siden

    Hon kanske behövde en mer empatisk och inkännande man. Folk är olika. Googla emotionellt arbete i relationer och emotionell intelligens, om du vill bli bättre på detta. Det handlar om att tex spegla den andre personens känslor (om hon säger att det är jobbigt med mörker, svara ja jag hör att du tycker att det är jobbigt med mörker istället för att försöka peppa henne till att tycka om mörker eller ge henne råd om hur hon ska må bättre genom att vara ute på dagen etc). Det är alltid bättre att ringa upp än att sms:a om man vill stötta någon emotionellt. Och när hon opererade handen hade hon kanske behövt höra mer ord än bara en mening. Att ställa flera följdfrågor i den situationen hade varit bra och ett sätt att visa att du bryr dig. Andra saker som att fråga den andre hur den mår varje gång man ses, om man sover ihop kan man fråga den andre vad den drömt på natten, små gester som indikerar att man är intresserad av hennes inre liv. Även fysisk kontakt som inte är sexuell är bra att öva upp, tex att stryka över kinden, hålla handen eller smeka den andre över armen.

  • Xant

    Tack för svar! ??

    Just det där med att ringa henne har jag tänkt nu i efterhand att jag skulle velat göra i dom situationerna. Förstår ej att jag inte gjorde det då. O jag ville jättegärna bara ge henne kramar då hon varit deppig men svårt när vi är så långt ifrån varandra. Jag ställde frågor där ang operationen men kändes som hon inte gillade att jag gjorde det. Jag har sån ångest nu o känns som allt blev fel.

  • Xant

    Tack för svar! ??

    Just det där med att ringa henne har jag tänkt nu i efterhand att jag skulle velat göra i dom situationerna. Förstår ej att jag inte gjorde det då. O jag ville jättegärna bara ge henne kramar då hon varit deppig men svårt när vi är så långt ifrån varandra. Jag ställde frågor där ang operationen men kändes som hon inte gillade att jag gjorde det. Jag har sån ångest nu o känns som allt blev fel.

  • Xant

    Tack för svar! ??

    Just det där med att ringa henne har jag tänkt nu i efterhand att jag skulle velat göra i dom situationerna. Förstår ej att jag inte gjorde det då. O jag ville jättegärna bara ge henne kramar då hon varit deppig men svårt när vi är så långt ifrån varandra. Jag ställde frågor där ang operationen men kändes som hon inte gillade att jag gjorde det. Jag har sån ångest nu o känns som allt blev fel.

  • Xant

    Tack för svar! ??

    Just det där med att ringa henne har jag tänkt nu i efterhand att jag skulle velat göra i dom situationerna. Förstår ej att jag inte gjorde det då. O jag ville jättegärna bara ge henne kramar då hon varit deppig men svårt när vi är så långt ifrån varandra. Jag ställde frågor där ang operationen men kändes som hon inte gillade att jag gjorde det. Jag har sån ångest nu o känns som allt blev fel.

  • Kusinen

    Kan du interåga henne vad hon menar då? Om ni ändå har gjort slut har du väl inget att förlora på det?

    Är du säker på att hon menar att du är dålig på att trösta? För migär inte att vara empatisk eller att visa empati liktydigt med att enbart just trösta någon som är ledsen.

    Jagtänker att det är ettsånt begrepp som man kan lägga in lite olika i så jag tycker att du ska fråga henne vad hon menar. Kanske är det nåt specifikt beteende som du har för dig som du kan förbättra, men kanske är det så enkelt att det är din personlighet helt enkelt som inte passar henne. Och då ärdet inte alls säkert att det är något som du behöver ändra på, kanske bara träffa en annan person som mer uppskattar din typ.

  • Xant

    Just nu så får jag inget svar av henne alls och det ser inte ut som hon ens läser det jag skrivit till henne så känns som det är lönlöst :( 


    Men frågade henne vid ett tillfälle där hon sagt att jag var otrevlig vad det var som hon syftade på då men då svarade hon att det var ingen idee , du har aldrig fel så ingen vits att prata mer om det.  Jag förstod ingenting. Vi pratade om mat o dryck  o jag nämnde att jag inte gillar mjölk blandat med alkohol...det är äckligt, Då var det som om det totalt vände o hon blev irriterad.  Kan det låtas störande om man säger att något man inte gillar är äckligt? 


    Misstänker att det kan vara så att hon började störa sig på min personlighet o hur jag uttrycker mig i vissa lägen. Jag tycker det är så synd för hon är verkligen den första jag verkligen kände något speciellt för.! Jag har inte träffat många tjejer o har inte varit i en relation trots 32 år. Är lite egen av mig o är inte ute så mycket i det sociala. 

  • Mortiscia80

    Hon verkar helt klart överreagera! Jag ser verkligen inte hur man skulle uttrycka empati i de där fallen och faktiskt inte ens varför man skulle säga mer än du gjorde heller.

  • Tecum

    Jag tror att hon stör sig på dig rent allmänt och hennes gnäll och överreaktioner är ett symptom på att hon håller på att tappa känslorna för dig, inte på att du är oempatisk.

  • Xant

    Ja det var det jag varit orolig för . Har ju känts som att hon letat efter saker att påpeka på. Jag tycker jag har varit väldigt kärleksfull mot henne o hon mot mig också men det blev mer o mer saker o en annan ton från henne. Jag blev på slutet nästan rädd att skriva till henne för att jag inte ville skriva fel saker. 

Svar på tråden Har jag ingen empati eller?