• Arlene

    kostnad bygga trädäck/altan

    Vi köpte ett hus för två år sen och har renoverat hela huset.
    Nu tänkte vi bygga ut trädäcket men det gamla är spikat och det sticker upp gamla spikar i plankorna.
    Så vi funderar på att riva upp hela däcket och lägga helt nytt och då förlänga det lite.
    Men då vi tog hem en snickare sa han att vi även bara kunde bygga till de extra kvm och dom slipa det gamla däcket, dock blir det ju lite färgskillnad.
    Vi ville även byta ut dom två spaljéerna på sidorna.
    Däcket skulle bli ca 50 kvm.

    Vi blev förvånade över priset.
    Riva upp det gamla och lägga nytt skulle kosta ca 130 000 kr
    om vi bygger till det gamla och slipar kostar det ca 65 000 kr.

    Undrar om någon annan har tagit hjälp av snickare för att bygga trädäck och vad ni har haft för kostnad.

    Vi har haft hjälp av annan snickare för renoveringen av huset och där har varje moment kostat som vi trott.

    Nu tyckte vi att det var lite mer än vi trott men det kanske är vi som inte haft koll på altanbygge.
    Så det kanske är normalpris för trädäck, ville bara höra om någon har erfarenhet av trädäck/altanbygge. 

  • Svar på tråden kostnad bygga trädäck/altan
  • Anonym (Hanna)

    Ta in fler offerter.

    Du betalar ungefär 550:-/h per gubbe PLUS material, då se drar snabbt iväg.

  • Studentpappa

    Låter faktiskt sjukt dyrt, vi byggde altan i somras vi var tre st som byggde. En anlitad snickare och jag och farsan, vi var klara på 3,5 dag. Altanen är inte liten och med inglasning som iofs är hyfsat liten kostade det 60 000:-. Den gjorde jag dock klar själv.

    Jag byggde nytt garage på 45kvm för 300 000:- med snickare och elektriker. en altan för 200 000:- låter svindyrt.


    Ride it like you stole it
  • Anonym (25 kvm)

    Vi ska anlita för en liten utbyggnad av befintlig altan, 30 kvm ska byggas ut, plus ett litet trappsteg samt räcke. MEN, kostnaden kommer dra iväg då vi ska ha en pool ovanpå och därför behöver en rejält förstärkt botten.

    Offerten på detta som vi accepterat (och som en släkting som är i branschen också bedömt som rimlig) är på 45 000 kr.

  • Bananböjaren

    Ska ni ha vanligt impregnerat virke? Dom försöker blåsa dig.
    Det där är max 80h arbete och 20 000 kronor material.
    80 x 500kr = 40K
    + material.

    Runt 60 000 kronor borde det landa på.

  • Anonym (Snickaren)
    Studentpappa skrev 2020-02-15 20:43:21 följande:

    Låter faktiskt sjukt dyrt, vi byggde altan i somras vi var tre st som byggde. En anlitad snickare och jag och farsan, vi var klara på 3,5 dag. Altanen är inte liten och med inglasning som iofs är hyfsat liten kostade det 60 000:-. Den gjorde jag dock klar själv.

    Jag byggde nytt garage på 45kvm för 300 000:- med snickare och elektriker. en altan för 200 000:- låter svindyrt.


    Nu kostade den som mest 130,000:- och inte 200,000:-
  • Studentpappa
    Anonym (Snickaren) skrev 2020-02-17 17:50:56 följande:

    Nu kostade den som mest 130,000:- och inte 200,000:-


    Sant, jag läste lite snabbt såg det som 130+65.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Snickaren)

    För att ni ska få en rimlig prisbild, ta in flera offerter och ref.

    Alla altaner har olika förutsättningar, är det på mark, uppbyggd, fris, staket, ska det gjutas plintar, mm mm,

    Så att en del säger att det är dyrt tycker jag är lite konstigt när man inte vet förutsättningarna.

    Tim kost är olika beroende på var man bor och vilken firma, vi med kollegor tar 625:- +moms, sen tillkommer för många bilersättning, material ska dit mm.

    Vi lämnar alltid fast pris och går väldigt sällan på timme, men det är självklart olika.

    Det är lustigt att i 95% av alla trådar som handlar om vad det kostar att renovera / bygga så är det hutlöst dyrt, och alla hemmasnickrare som minsann vet! vad det kostar :)

    Självklart finns det företag som som försöker lura kunder, därför ska man alltid ta in 3 offerter och referenser.

    Sen är det inte bara priset som avgör enligt mig, vad får man för pengarna ?

    Tex, Kvalitet, hålla tidsplan mm.

    GOD WORK AIN?T CHEAP.

    CHEAP WORK AIN?T GOOD

  • Studentpappa
    Anonym (Snickaren) skrev 2020-02-17 18:33:17 följande:

    För att ni ska få en rimlig prisbild, ta in flera offerter och ref.

    Alla altaner har olika förutsättningar, är det på mark, uppbyggd, fris, staket, ska det gjutas plintar, mm mm,

    Så att en del säger att det är dyrt tycker jag är lite konstigt när man inte vet förutsättningarna.

    Tim kost är olika beroende på var man bor och vilken firma, vi med kollegor tar 625:- +moms, sen tillkommer för många bilersättning, material ska dit mm.

    Vi lämnar alltid fast pris och går väldigt sällan på timme, men det är självklart olika.

    Det är lustigt att i 95% av alla trådar som handlar om vad det kostar att renovera / bygga så är det hutlöst dyrt, och alla hemmasnickrare som minsann vet! vad det kostar :)

    Självklart finns det företag som som försöker lura kunder, därför ska man alltid ta in 3 offerter och referenser.

    Sen är det inte bara priset som avgör enligt mig, vad får man för pengarna ?

    Tex, Kvalitet, hålla tidsplan mm.

    GOD WORK AIN?T CHEAP.

    CHEAP WORK AIN?T GOOD


    Är väl rätt normalt att reagera om man tycker något låter dyrt. Oavsett om jag är i Sthlm så tycker jag det är dyrt att betala 95:- för en stor stark om den kostar 60:- hemma.

    625:-/h är ju hur man än vänder och vrider på det en hög timkostnad för en hantverkare. Få som tar det mot företag ens, jag sitter som beställare på ett stort företag och det ligger oftast en hundring under. Men marknaden bestämmer ju och har ni uppdrag är det ju helt rätt.
    Ride it like you stole it
  • Arlene

    Tack för era svar!

    Vi kommer att ta kontakt med dom snickarna som hjälpte oss med renoveringen av huset för att höra om dom kan ge en offert på altanen.
    Den snickaren som vi fått offert ifrån fick vi tips om från en annan hantverkare.

    Vi har alltså redan en en befintlig altan men den är dåligt gjord och dom har spikat den och det sticker upp några spikar ur vissa plank.

    Så det vi diskuterar om vi ska riva upp allt och bygga nytt eller byta ut vissa plankor och slipa.

    Men sen vill förlänga altanen med  1,2 meter så altanen blir ca 50 kvm totalt.
    Den är inte upphöjd och det behövs inget staket däremot nya spaljéer på sidorna där altanen börjar vid huset.

    Det känns inte som ett avancerat bygge men visst förlängningen på 1,2 m kräver ju att man tar bort en del jord och sten och det kostar förstås.

    Då vi redan har en altan tyckte vi att det lät mycket med 130 000 för att riva upp den och lägga nytt plus förlängningen alt byta ut några plankor och förlänga för 65 000 men vi får se vad vi får för mer offert, kanske är det så mycket som det kostar.
    Hade vi inte haft någon altan alls utan byggt från scratch hade det förstås varit annorlunda.

    Men självklart förstår vi att kostnaden beror på flera faktorer.

  • Anonym (Snickaren)
    Studentpappa skrev 2020-02-17 19:07:44 följande:

    Är väl rätt normalt att reagera om man tycker något låter dyrt. Oavsett om jag är i Sthlm så tycker jag det är dyrt att betala 95:- för en stor stark om den kostar 60:- hemma.

    625:-/h är ju hur man än vänder och vrider på det en hög timkostnad för en hantverkare. Få som tar det mot företag ens, jag sitter som beställare på ett stort företag och det ligger oftast en hundring under. Men marknaden bestämmer ju och har ni uppdrag är det ju helt rätt.


    Självklart är det så, men det är så vanligt att man jämför äpplen och päron när det kommer till kostnader för hantverk, och om tre offerter ligger på +/- 10,000:- så kan man självklart tycka att det är dyrt, men tyvärr verkligheten.

    Har haft eget i 30 år och vi följer marknadens höjningar bland kollegor i branschen.

    Ska man gå på timme åt ett större bolag så kan man sällan ta ut detta som du säger, men dom flesta bolag tar en högre timpenning av privatpersoner, då det är mer att rodda runtomkring, men vi går aldrig som UE.

    Det finns ju företag här som ligger på allt från 500:- och upp, man får ju som seriöst bolag se till vad man levererar och vad kunden får, skulle aldrig ta 625 om jag inte visste att kunden fick valuta för pengarna, du kan ju ha en firma som tickar för 500:- men som tar dubbelt så lång tid på sig, så i slutänden kan vi bli billigare.

    Vi är ärliga med att vi är ganska dyra men vet vad vi levererar ;)

    För att återgå till altanbygge: när det börjar bli säsong åker priserna upp, och det finns allt för många oseriösa därute som helt plötsligt är byggare från att ha varit skomakare ;)

    Ha det gott!
Svar på tråden kostnad bygga trädäck/altan