• Anonym (Dröjsmålsränta)

    Måste man betala fakturan fastän jobbet inte blivit färdigt?

    Jag har hamnat i en jobbig situation. Anlitade en okänd jurist för bouppteckning, efter min fars bortgång (jag är enda arvingen). Borde jag förstås inte ha gjort, men denne erbjöd fast pris till skillnad från t.ex. Familjejuristen, och jag var småsnål. 

    Det har nu gått 2,5 månader sedan jag skickade in alla papper som behövdes, och bouppteckningen har fortfarande inte kommit in till Skatteverket! Jag fick ringa och tjata flera gånger. Ingen svarade på telefontiden, när jag fick tag i honom visste han inte vem jag var, papper kom bort och fick skickas igen o.s.v.. Nu är bouppteckningen så långt kommen att den är gjord, och jag godkände den och skickade tillbaka den för fyra veckor sedan med min underskrift. Han och någon mer behövde alltså bara skriva under och skicka in den till Skatteverket.

    Men det blir inte gjort - brevet kom åter avsändaren p.g.a. att han bytt adress (utan att meddela det), och jag har fått skicka om den till en annan adress o.s.v.. När jag har pratat med honom har han sagt att det är lugnt, man har fyra månader på sig o.s.v.. Jag blir så förtvivlad, för jag ville aldrig vänta till sista dagen som gäller mot Skatteverket - jag tog för givet att den (enkla och okomplicerade) bouppteckningen skulle bli klar relativt omgående, så att jag kunde ta mitt arv i besittning. 

    Min fråga handlar dock mest om fakturan.

    För det första så var det 45 dagars betalningstid, men när han printade ut och skickade fakturan så hade han satt ett fakturadatum som låg två veckor tillbaka i tiden. Vid en tidpunkt då inget arbete hade blivit gjort ännu (men den första kontakten hade tagits). Får han göra så?

    För det andra: måste jag verkligen betala innan hela jobbet är gjort? Jag har för mig att man kan hålla inne betalning som "vanlig" konsument, om företaget inte fått jobbet gjort? Ska också säga att vi inte avtalade om att bouppteckningen skulle vara färdig något särskilt datum - det kanske var dumt? Finns det någon regel om att det i så fall ska vara färdigt inom "rimlig" tid? Och vad är rimligt? Det gäller alltså en enkel bouppteckning - min far var änkling, han hade bara en arvinge (mig) = inget möte behöver hållas, inget arvsskifte behöver göras. Det handlar bara om några bankkonton. Ingen fastighet att sälja, inget testamente, inga efterarvingar...

    För det tredje: måste jag verkligen erlägga dröjsmålsräntan under dessa omständigheter?

  • Svar på tråden Måste man betala fakturan fastän jobbet inte blivit färdigt?
  • Anonym (Anonym)

    Jag kan ingenting om det du frågar, tyvärr, men mitt råd är att om du fått en faktura från en advokat gör du bäst i att betala den.

    Det finns gratis juristrådgivning som du hittar telefonnummer till om du googlar, fråga där om du har något att kunna invända mot.

    Och fortsätt tjata på advokaten att du vill ha det gjort NU. Hoppas det löser sig för dig inom kort.

  • Anonym (Bestrid)

    Bestrid fakturan, uppdraget han fick är inte slutfört. Du skriver på fakturan att du bestrider den pga av att uppdraget inte är slutfört som överenskommet. Du skriver även datum på fakturan när du bestrider den. Ta en kopia och behåll själv. 

  • Anonym (Dröjsmålsränta)
    Anonym (Bestrid) skrev 2020-02-16 11:59:36 följande:

    Bestrid fakturan, uppdraget han fick är inte slutfört. Du skriver på fakturan att du bestrider den pga av att uppdraget inte är slutfört som överenskommet. Du skriver även datum på fakturan när du bestrider den. Ta en kopia och behåll själv. 


    Och så skickar jag den till honom, eller? Kan jag göra det över mail? (Jag fick fakturan över mail.)

    Är det för sent att bestrida, när sista betalningsdag redan är passerad?
  • Tecum

    Det är olika från fall till fall. Om du t ex anlitar en firma till att renovera ditt hus har den löpande utgifter för material m m, då är det vanligt med delfakturor. I ditt fall gäller inte det, betalning ska ske när jobbet är klart om inte annat avtalats. Men vad jag förstår är själva jobbet gjort, bouppteckningen är klar. Att han inte lämnat in det kan bero på att han vill skjuta upp eventuell skatt dödsboet ska betala så länge som möjligt, vilket kan vara till din fördel. Däremot är det inte snyggt att sätta ett så tidigt fakturadatum, även om det är rutin i den firman.

    Jag hade betalat, själva jobbet är ju gjort. Men om han skulle slira och inte få in bouppteckningen i tid är det han som ska betala ev avgifter, du har ju då daterad kopia på bouppteckningen och kvitto på att du betalt.

  • Anonym (Dröjsmålsränta)
    Tecum skrev 2020-02-16 12:02:27 följande:

    Det är olika från fall till fall. Om du t ex anlitar en firma till att renovera ditt hus har den löpande utgifter för material m m, då är det vanligt med delfakturor. I ditt fall gäller inte det, betalning ska ske när jobbet är klart om inte annat avtalats. Men vad jag förstår är själva jobbet gjort, bouppteckningen är klar. Att han inte lämnat in det kan bero på att han vill skjuta upp eventuell skatt dödsboet ska betala så länge som möjligt, vilket kan vara till din fördel. Däremot är det inte snyggt att sätta ett så tidigt fakturadatum, även om det är rutin i den firman.

    Jag hade betalat, själva jobbet är ju gjort. Men om han skulle slira och inte få in bouppteckningen i tid är det han som ska betala ev avgifter, du har ju då daterad kopia på bouppteckningen och kvitto på att du betalt.


    Grejen är att jag hade kunnat göra bouppteckningen själv, men jag hade inga människor jag kunde fråga om underskrifter (man behöver ju två stycken). Det fick ju inte vara någon från familjen, och de få vänner jag har, ville jag inte skulle veta exakt hur mycket pengar jag kommer att ärva. Så det är egentligen juristernas NAMNTECKNINGAR jag betalar för, mer än något annat...

    Men jag kanske bör betala fakturan nu, ändå? Men tänk om han sedan inte får in den till Skatteverket, för att han har slarvat bort den igen? Och jag måste anlita någon annan i slutändan? Jag tror tyvärr att jag har råkat anlita en brännvinsadvokat... det är ingen ordning på någonting. 
  • Tecum
    Anonym (Dröjsmålsränta) skrev 2020-02-16 12:07:34 följande:
    Grejen är att jag hade kunnat göra bouppteckningen själv, men jag hade inga människor jag kunde fråga om underskrifter (man behöver ju två stycken). Det fick ju inte vara någon från familjen, och de få vänner jag har, ville jag inte skulle veta exakt hur mycket pengar jag kommer att ärva. Så det är egentligen juristernas NAMNTECKNINGAR jag betalar för, mer än något annat...

    Men jag kanske bör betala fakturan nu, ändå? Men tänk om han sedan inte får in den till Skatteverket, för att han har slarvat bort den igen? Och jag måste anlita någon annan i slutändan? Jag tror tyvärr att jag har råkat anlita en brännvinsadvokat... det är ingen ordning på någonting. 
    Tror tyvärr att du har rätt, han verkar inte seriös som slarvar bort papper. Men du får på honom igen, säg att du vill få tillgång till dit arv så fort som möjligt. Fakturan kan du betala, då har du även det argumentet mot honom. Du har ju bouppteckningen klar, då kan det inte kosta mycket om du mot förmodan skulle behöva anlita andra till namnteckningen.
  • Anonym (Dröjsmålsränta)
    Tecum skrev 2020-02-16 12:44:54 följande:
    Tror tyvärr att du har rätt, han verkar inte seriös som slarvar bort papper. Men du får på honom igen, säg att du vill få tillgång till dit arv så fort som möjligt. Fakturan kan du betala, då har du även det argumentet mot honom. Du har ju bouppteckningen klar, då kan det inte kosta mycket om du mot förmodan skulle behöva anlita andra till namnteckningen.
    Tack för svar

    Menar du att det finns jurister som endast undertecknar med sina namn, utan att gå igenom hela materialet? Och går de igenom hela materialet, så är det väl nästan som att de GÖR bouppteckningen, eller - och ska ha betalt för timmarna det tar?
  • Tecum
    Anonym (Dröjsmålsränta) skrev 2020-02-16 16:54:30 följande:
    Tack för svar

    Menar du att det finns jurister som endast undertecknar med sina namn, utan att gå igenom hela materialet? Och går de igenom hela materialet, så är det väl nästan som att de GÖR bouppteckningen, eller - och ska ha betalt för timmarna det tar?
    Naturligtvis går de igenom bouppteckningen men de behöver knappast underlaget.
    Har du kollat med begravningsbyrån, de kanske kan skriva under? En del såna gör också bouppteckningar.
  • Anonym (Dröjsmålsränta)
    Tecum skrev 2020-02-16 18:30:33 följande:
    Naturligtvis går de igenom bouppteckningen men de behöver knappast underlaget.
    Har du kollat med begravningsbyrån, de kanske kan skriva under? En del såna gör också bouppteckningar.
    Begravningsbyrån - Fonus - hade ett samarbete med Familjejuristerna. Och jag önskar SÅ mycket att jag hade valt dem! Men de ville inte ge ett fast pris och därför blev jag misstänksam. Denne gav ett fast pris, men nu tänker han antagligen börja plocka mig på dröjsmålsränta i stället, fastän jobbet inte är gjort...
  • MammaTillDansband

    Advokaten har alltså inte gjort något utom att skicka fakturan till dig? Han ska inte ha en krona!


    Har du bouppteckningen eller en kopia hos dig? Kan du gå med den till en seriös juristbyrå för underskrift, eller kanske din bank? Det kanske kostar en slant, men då betalar du för något som faktiskt gjorts. Sen kan du själv skicka in bouppteckningen till Skatteverket.
    Fakturan från advokaten bestrider du med hänvisning till att han inte utfört den beställda tjänsten. Han kanske kommer hota med inkasso och Kronofogden, men Kronofogden driver inte in fordringar som är tvistiga (som det heter), så han måste gå till tingsrätten för att få betalt. Och det blir uppförsbacke för honom att kräva betalt för en bouppteckning som du ombesörjt och skickat in...
  • Anonym (Dröjsmålsränta)
    MammaTillDansband skrev 2020-02-16 20:21:44 följande:

    Advokaten har alltså inte gjort något utom att skicka fakturan till dig? Han ska inte ha en krona!


    Har du bouppteckningen eller en kopia hos dig? Kan du gå med den till en seriös juristbyrå för underskrift, eller kanske din bank? Det kanske kostar en slant, men då betalar du för något som faktiskt gjorts. Sen kan du själv skicka in bouppteckningen till Skatteverket.
    Fakturan från advokaten bestrider du med hänvisning till att han inte utfört den beställda tjänsten. Han kanske kommer hota med inkasso och Kronofogden, men Kronofogden driver inte in fordringar som är tvistiga (som det heter), så han måste gå till tingsrätten för att få betalt. Och det blir uppförsbacke för honom att kräva betalt för en bouppteckning som du ombesörjt och skickat in...
    Jo, efter mycket tjat och många påminnelser så gjorde han bouppteckningen. Han skickade den till mig över mail, jag printade ut och skrev under och skickade tillbaka den till honom. Sedan skulle han och hans kollega också skriva under, och skicka in den till Skatteverket.

    Men i det steget fastnade allting ÅTER, så den har inte kommit in till Skatteverket. Jag har dragit ut tre kopior och skrivit under och skickat till advokaten nu, men inget händer. En gång fick jag den i retur från Posten för att det var fel adress (de hade glömt att adressändra), nästa kom inte fram (enligt honom), tredje har jag inte hört något alls om...

    Tack för dina upplysningar!

    Man känner sig så hjälplös, för jag behöver verkligen komma åt de här pengarna nu. Men makten ligger i någon annans händer...
  • Anonym (.)

    1) 45 dagars betalningstid är ju väldigt generöst. 10-14 dagar är väl mer vanligt om vi pratar tjänster generellt. Klart man inte kan bakåtdatera en faktura, men den väl tilltagna tiden blir ju i alla fall ganska snäll. Här skulle inte jag klaga.

    2) här är ju lite frågan när jobbet anses som slutfört. Bouppteckningen är ju klar, även om skatteverket inte godkänt den ännu. Så har du beställt en bouppteckning, så har du ju faktiskt fått en sådan också.

    Eller har ni kommit överens om att tjänsten är färdig först när bouppteckningen är godkänd av skatteverket? Känns som jobbet är färdigt till 90-95% i alla fall, och då kan man inte hålla inne på så många % av fakturan. Den absoluta lejonparten av fakturan bör betalas, eftersom huvuddelen av jobbet är slutfört.

    3) beror på vilken tjänst ni avtalat om och hur mycket du betalar.

    Rent generellt skulle jag hålla inne på en slant tills dess att skatteverket mottagit underlaget, men betalat en stor del av fakturan. Då lär heller inte de tjafsa om dröjsmålsränta.

    Däremot måste du ju klart och tydligt berätta (skriftligt) att fakturan delvis bestrids tills dess att skatteverket mottagit underlaget.

  • Anonym (A)

    Skriv och meddela att du lagt in betalningen på internetbanken, men att du signerar den  och skickar den när han signerat det han ska och skickat in det

Svar på tråden Måste man betala fakturan fastän jobbet inte blivit färdigt?