• Emilia1980

    Om delad vårdnad

    Jag och mina 2 yngsta barns pappa har delad vårdnad. Jag valde att lämna honom för ca 2 år sedan och han flyttade då ut. Efter det har det vart ett helvete med bodelning och massa annat j-a trams, allt för att han va sur för att jag inte ville va med honom längre. Han har haft barnen bara när han själv bestämt det och känt för det, hämtat dom ute på gården utan att säga till mig först osv. Nu har han inte haft dom på kanske 5 eller 6 veckor, inte hört av sig. Ingenting. Så imorses skickar han ett sms där han skriver att nu vill han minsann hämta dom i e.m för han vill visa dom sin nya lägenhet. Som om vi inte har ett liv och aldrig har planer på helgerna. Jag säger nej, så funkar det inte. Skriver att ska du börja ha dom så får vi planera in detta lite mer ordentligt. Sätta upp varannan helg eller likande och att jag är trött på detta spontana att hämta när jag vill skiten. Att vi får gå genom familjerätten om vi inte kan komma överens. Blir bara så fruktansvärt irriterad på hans sätt att vara och hans sätt att tänka. Behövde bara skriva av mig.....

  • Svar på tråden Om delad vårdnad
  • MRAKas

    Givetvis ska inte ena föräldern på eget bevåg bara ta barnen när det passar, det gäller er båda.

    Se till att få till ett umgängesschema som är juridiskt hållbart. Sen är det sluttjafsat o båda vet vad som gäller.

  • Brumma
    MRAKas skrev 2020-02-17 00:18:54 följande:

    Givetvis ska inte ena föräldern på eget bevåg bara ta barnen när det passar, det gäller er båda.

    Se till att få till ett umgängesschema som är juridiskt hållbart. Sen är det sluttjafsat o båda vet vad som gäller.


    Detta - plus påpekandet att vårdnad inte har med umgänge att göra. Dvs även om du tex hade egen vårdnad så behöver inte umgänget vara sällan, eller tvärtom - gemensam vårdnad utan att ha ett tätt umgänge.

    Men ett regelbundet umgänge bör du absolut arbeta för att få.
Svar på tråden Om delad vårdnad