• Sun 16 Feb 2020 12:32
    1692 visningar
    4 svar
    4
    1692

    Känner någon igen mina symtom? Tryck i huvudet, illamående

    Hej!

    För ca två veckor sedan hade jag en gungande yrsel och ostadighetskänsla. Ingen huvudvärk men en tryckkänsla. Även illamående. Jag gick efter några dagar till vc som gjorde neurologiska tester, tog massor av blodprov och kollade i örat/lungor/hjärta men hittade inget avvikande.

    Några dagar senare upplevde jag en försämring och gick tillbaka till en annan vc men blev hemskickad med diagnos ?kristallsjuka? och de sa även att detta skulle lägga sig inom några få dagar.

    Det la sig mycket riktigt efter 2 dagar och jag var symtomfri i 4 dagar innan det kom tillbaka nu i fredags.

    Smått gungande yrsel med starkt illamående/klump i halsen. Har ej kräkts men hade känts bättre om jag gjorde det men kommer inget när jag försöker.

    Ingen huvudvärk men känns som det trycker till i tinningen och bakhuvudet ibland när jag ligger ner. Värst är känslan av illamående. Känns precis som att man är bakfull eller gravid med illamående. Är inte gravid nu.

    Möjliga orsaker om inte jag lider av något allvarligt: Har en dotter på 7 mån och har varit en tuff tid med stress och oro över henne (omställning till att bli förälder och konstant oro/stress). Har även varit på en lågkalori diet och tappat 7 kg sedan 1/1.

    Ska självklart uppsöka vård igen imorgon men är så orolig, särskilt som mamma och tanken på att jag kanske kommer dö och lämna min dotter.

    Snälla, inga taskiga kommentarer. Känner någon igen sig?

  • Svar på tråden Känner någon igen mina symtom? Tryck i huvudet, illamående
  • Fillib­om
    Sun 16 Feb 2020 12:45
    #1

    Hej ts!

    Nu är jag inte medicinsk utbildad men
    1) Låter helt klart som kristallsjuka

    2) Migrän? (yrsel och illamående tyder på det, man kan ha migrän utan egentlig huvudvärk, har du fått någon påverkan på synen vid något tillfälle?)

    3) Näringsbrist? Med tanke på din väldigt stora viktnedgång på lite drygt en månad, du kan ha drabbats av någon näringsbrist ex salterna och andra ämnen i ditt blod kan ha rubbats (nu menar jag inte "vanligt" salt utan sådant som Kalium, kalcium etc det kollar man med ett blodprov som kallas "blodstatus" som tittar på en mängd sådana ämnen i blodet). Om man inte är väldigt överviktig är 7 kg på en månad väldigt mycket för kroppen. Vad exakt menar du med "lågkalorikost"?

  • Sun 16 Feb 2020 23:16
    #2

    Det


    Fillibom skrev 2020-02-16 12:45:15 följande:

    Hej ts!

    Nu är jag inte medicinsk utbildad men

    1) Låter helt klart som kristallsjuka

    2) Migrän? (yrsel och illamående tyder på det, man kan ha migrän utan egentlig huvudvärk, har du fått någon påverkan på synen vid något tillfälle?)

    3) Näringsbrist? Med tanke på din väldigt stora viktnedgång på lite drygt en månad, du kan ha drabbats av någon näringsbrist ex salterna och andra ämnen i ditt blod kan ha rubbats (nu menar jag inte "vanligt" salt utan sådant som Kalium, kalcium etc det kollar man med ett blodprov som kallas "blodstatus" som tittar på en mängd sådana ämnen i blodet). Om man inte är väldigt överviktig är 7 kg på en månad väldigt mycket för kroppen. Vad exakt menar du med "lågkalorikost"?


    Tack för ditt svar.

    Har inte typiska symtom för kristallsjuka. Den där att hela rummet snurrar och att man känner sig yr när man vänder huvudet. Jag tror inte det är det.

    Ja alltså, har ätit omkring 1000 kalorier sedan 1/1. Det jobbiga är ju trycket i huvudet. Som att någon pressar ner huvudet med en tung hand. Usch för detta!!!
  • Mon 17 Feb 2020 03:41
    #3

    Högst troligt att det är pga dieten. När jag har ätit 1000 kcal i snitt om dagen så har jag haft problem med illamående och kräkningar var och varannan natt, även yrsel och massa andra fysiska symtom. Hade visserligen undervikt och anorexia, men säker på att det kan ske oavsett. Och är det pga svält så är det vanligen hypoglykemi eller någon saltbrist, men kan vara pga undernäringen i sig också. Tränar du samtidigt? Är du jätteöverviktig? Hur länge har du tänkt fortsätta? Svält är inte nyttigt, svårt att må bra om man svälter sig över tid.

    Du skrev att de tog blodprover ? inkluderade det prover på salthalter (främst kalium och natrium)? Eller glukos? glukosen ändras ju dock under dygnet och sådär.

    Om du är underviktig och i svält så kan yrseln vara pga lågt blodtryck också. Men ska du fortsätta svälta dig så drick buljong varje dag och testa lite försiktigt med kaliumsalt, om du inte har hjärtproblem. Testa öka med typ 400 kalorier någon vecka och se om det ändras.

  • Mon 17 Feb 2020 11:04
    #4
    Linkamane skrev 2020-02-17 03:41:35 följande:

    Högst troligt att det är pga dieten. När jag har ätit 1000 kcal i snitt om dagen så har jag haft problem med illamående och kräkningar var och varannan natt, även yrsel och massa andra fysiska symtom. Hade visserligen undervikt och anorexia, men säker på att det kan ske oavsett. Och är det pga svält så är det vanligen hypoglykemi eller någon saltbrist, men kan vara pga undernäringen i sig också. Tränar du samtidigt? Är du jätteöverviktig? Hur länge har du tänkt fortsätta? Svält är inte nyttigt, svårt att må bra om man svälter sig över tid.

    Du skrev att de tog blodprover ? inkluderade det prover på salthalter (främst kalium och natrium)? Eller glukos? glukosen ändras ju dock under dygnet och sådär.

    Om du är underviktig och i svält så kan yrseln vara pga lågt blodtryck också. Men ska du fortsätta svälta dig så drick buljong varje dag och testa lite försiktigt med kaliumsalt, om du inte har hjärtproblem. Testa öka med typ 400 kalorier någon vecka och se om det ändras.


    Hade du symtom såsom tryck över hjässan? Som att någon trycker på ditt huvud ovanifrån?

    Jag är inte överviktig. Väger 64 till 164 cm ca.

    Vet inte om de tog salthalter, glukos tog de och de var normalt.

    Jag vet inte om jag pallar må såhär men vet ju inte till hundra procent om det är pga dieten jag mår så jävla dåligt eller om man har drabbats av något :/. Hur lång tid tog det effekt tills du la av med din diet (om du gjorde det)?
Svar på tråden Känner någon igen mina symtom? Tryck i huvudet, illamående