• LHUF

    Funkar lepethon?

    Erfarenhet av lepethon? Min son på 9 år för krupp vid varje förkylning nästan. Denna gång har den inte riktigt släppt som den brukar och jag tycker att han väser lite, vi var på närakuten igår men han hade bra syresättning och läkaren vi träffade hörde inget och tyckte inte det lät som astma vilket jag är lite orolig för. Hon sa iaf att han skulle ta lepethon så skulle kruppen försvinna.

    Men jag såg att det innehåller morfin, känns så där att ge en 9 åring? Och den sägs ju dämpa hostan, men då kommer ju inte slemmet bort? Känner mig så kluven,

    Men har det funkat på era barn som fått den?

  • Svar på tråden Funkar lepethon?
  • LHUF

    Jo men han har ju krupp och såklart lite slem men inte riktig rethosta kan jag tycka.. vi brukar ge mollipect och det innehåller ju efedrin som även finns i lepethon..

    Vi har fått en dosering som skall ges på kvällen, men i hans fall så hostar han knappt på natten utan på dagen..

    Så svårt, man vet ju inte hur de reagerar på den medicinen..

  • norrlandsflicka

    Vi har fått lepheton och desentol till äldsta när han var yngre och hade krupp.

    Jag tycker att det hjälpt bra. Desentol har vi bara gett till natten eller i samband med anfall, som då oftast kommit mitt i natten och lepheton 1-3 ggr per dag enligt recept.

  • LHUF

    Desentol har jag aldrig hört talas om. Vi var och fick träffa barnläkare idag på vår vc. Det lät fint på lungor och andningen var bra. Hon sa att det efter långvarig hosta kan bli som tics nästan att man måste hosta.. dock är han ju rätt hes ff, men vi kunde ge cocilana eller lepthon..

Svar på tråden Funkar lepethon?