• Anonym (blä)

Riskakor och sylt

Morsan stack iväg till sitt ligg för han har väl mat förmodar jag och säkert sprit också. Här sitter jag och undrar vad jag ska mata mina småsyskon med förutom riskakor och sylt. Det finns några potatisar i kylskåpet också och ett paket grönsaker i frysen och en lök. Det står grötris i skafferiet, kan man äta det som vanligt ris? Det finns kanske lite annat också men just nu är jag för irriterad och ledsen för att tänka. Är det någon som kan hjälpa mig att tänka?

• Svar på tråden Riskakor och sylt
  • Tow2Mater

Har du mjölk? Koka risgrynsgröt, borde stå på forpackningen hur. Servera sen med sylten.

• Anonym (blä)
    Tow2Mater skrev 2020-02-16 17:38:21 följande:

Har du mjölk? Koka risgrynsgröt, borde stå på forpackningen hur. Servera sen med sylten.

Nej, mjölken tog slut igår.
  • Anonym (Anonym)

Potatis och grönsaker är väl bra nog så länge det räcker till de små. Du kanske får beställa hem en pizza eller nåt sen.

Du kan INTE använda grötris som vanligt ris.

• Anonym (Soc.)

Du behöver ringa socialjouren och berättat hur ni har det så att du, syskonen och mamma kan få hjälp att bli en fungerande familj.

• Anonym (Soc.)

Vad det gäller maten just nu, skulle jag föreslå att du steker lök, potatis och grönsaker som en pytt.

• Anonym (.)

Du ska kontakta socialjouren med en gång. Håll inte din mamma om ryggen när hon gör såna här dumheter! Du och dina syskon har samma rätt till en trygg tillvaro som andra barn och ungdomar.

• Anonym (.)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-02-16 17:49:39 följande:
    Potatis och grönsaker är väl bra nog så länge det räcker till de små. Du kanske får beställa hem en pizza eller nåt sen.

Var beställer man gratis pizza?

Jodå, det går utmärkt. Jag åt grötris till maten senast igår.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (.) skrev 2020-02-16 18:32:02 följande:

Var beställer man gratis pizza?

Jodå, det går utmärkt. Jag åt grötris till maten senast igår.
    Sa jag gratis? Ät mer ris då :) Det verkar ju gå ner. Då kanske du får lite trevligare attityd också när blodsockret går upp igen.
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-02-16 18:37:20 följande:
    Sa jag gratis? Ät mer ris då :) Det verkar ju gå ner. Då kanske du får lite trevligare attityd också när blodsockret går upp igen.
    Kanske lite svårt att vara trevlig när folk förutsätter att man har en massa pengar när man redan berättat tillräckligt mycket för att de borde inse att så knappast är fallet... 
    Till ts: Jag håller med om att du borde kontakta socialjouren och berätta hur ni har det. Ni behöver som sagt hjälp med att bli en fungerande familj. 
  • Anonym (blä)

Jag kokade potatisarna och gjorde sås på vatten, buljong och maizena, och stekte fryst majs. Det gick att äta i alla fall. 

Jag ringde socialjourens numer med det var ingen som svarade. Ska jag ringa igen senare ikväll eller imorgon? Jag litar inte så mycket soc för vi har haft kontakt förut men morsan vänder det alltid till att jag ljuger och överdriver så de tror inte på mig.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (hjälp) skrev 2020-02-16 18:42:28 följande:
    Kanske lite svårt att vara trevlig när folk förutsätter att man har en massa pengar när man redan berättat tillräckligt mycket för att de borde inse att så knappast är fallet... 
    Till ts: Jag håller med om att du borde kontakta socialjouren och berätta hur ni har det. Ni behöver som sagt hjälp med att bli en fungerande familj. 
    Eller så kanske vi inte har all information. Det finns gott om lata ungdomar som inte ens orkar lyfta luren för att ringa efter en pizza. Hur ska vi veta att ts är så extremt fattig att han/hon inte ens har typ 70 spänn över?

Socjouren låter väl som ett bra alternativ. De har nog bra långsiktiga lösningar.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (blä) skrev 2020-02-16 18:46:06 följande:

Jag kokade potatisarna och gjorde sås på vatten, buljong och maizena, och stekte fryst majs. Det gick att äta i alla fall. 

Jag ringde socialjourens numer med det var ingen som svarade. Ska jag ringa igen senare ikväll eller imorgon? Jag litar inte så mycket soc för vi har haft kontakt förut men morsan vänder det alltid till att jag ljuger och överdriver så de tror inte på mig.

Det kan vara så att jouren redan sitter i samtal eller är ute på ett akut ärende. Fortsätt ring ungefär en gång i kvarten tills du får svar. De ska finnas där. Ni måste ju uppenbarligen ha hjälp. Du måste stå på dig så de fattar att du talar sanning.
  • Anonym (blä)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-02-16 18:46:19 följande:
    Eller så kanske vi inte har all information. Det finns gott om lata ungdomar som inte ens orkar lyfta luren för att ringa efter en pizza. Hur ska vi veta att ts är så extremt fattig att han/hon inte ens har typ 70 spänn över?

Socjouren låter väl som ett bra alternativ. De har nog bra långsiktiga lösningar.
    Hade jag haft pengar till en pizza så hade jag åkt till affären och köpt något som var både mycket billigare och mycket nyttigare än en jävla pizza.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (blä) skrev 2020-02-16 18:46:06 följande:

Konstigt att de inte svarade. Prova igen och berätta att du har svårt att lita på dem för att de inte gjort det förut och att mamma lyckas prata bort dem.
  • Anonym (blä)
    Anonym (Soc.) skrev 2020-02-16 19:08:33 följande:
    Konstigt att de inte svarade. Prova igen och berätta att du har svårt att lita på dem för att de inte gjort det förut och att mamma lyckas prata bort dem.
    Jag kan ringa igen om en stund. Jag måste få min lillasyster och sova först, hon är asnojig och klängig. Jag älskar henne men just nu är hon jobbig.
Svar på tråden Riskakor och sylt