• Anonym (Velig tjej)

    Hus eller lägenhet, vad är bäst??

    Ja, som rubriken lyder, vad bor du helst i, hus eller lägenhet? (både bostadsrätt och hyresrätt)

    Motivera gärna ditt svar, varför du väljer som du gör.

    Jag förstår att det finns för -och nackdelar med båda, men det kan vara ett stöd/ en vägledning att se hur andra resonerar.

  • Svar på tråden Hus eller lägenhet, vad är bäst??
  • Anonym (Ja du...)

    Nackdelen med hus är att det är mer arbete och underhåll som man själv är ansvarig för att hålla koll på och utföra etc, på själva hus. Man måste ha en större buffert också. Såklart är ju tomten eller uteplatsen också mer arbete.

    Lägenhet... ja där negativa är ju såklart att man har grannar på båda sidorna och för det mesta både under och ovanför. Man har ju inte heller en tomt och om man har en uteplats så är den nog mkt mindre än om man nådde i hus. Föreningen behöver man också vara delaktig i. Det ska tas beslut som påverkar alla.

    Hade jag haft råd hade jag hellre bott i hus. Men jag känner mig inte ekonomiskt redo för det.

  • Anonym (Velig tjej)
    Tow2Mater skrev 2020-02-16 18:11:49 följande:

    Vilka är dina tre högst prioriterade behov? Det kommer att vara styrande.


    Jag vill egentligen inte skuldsätta mig, det är prio ett, jag vill vara fri. Även om vi är två som har inkomst så måste man ju låna. Fördelen är att man har egen tomt och bestämmer själv över sitt hus. 

    Lägenhet är smidigt, ingen trädgård att sköta, bara ringa hyresvärd om något går sönder. Oftast mindre att städa. Man betalar hyran och så är det bra. 
  • Anonym (Velig tjej)
    Tow2Mater skrev 2020-02-16 18:11:49 följande:

    Vilka är dina tre högst prioriterade behov? Det kommer att vara styrande.


    Jag vill egentligen inte skuldsätta mig, det är prio ett, jag vill vara fri. Även om vi är två som har inkomst så måste man ju låna. Fördelen är att man har egen tomt och bestämmer själv över sitt hus. 

    Lägenhet är smidigt, ingen trädgård att sköta, bara ringa hyresvärd om något går sönder. Oftast mindre att städa. Man betalar hyran och så är det bra. 
  • Anonym (Velig tjej)

    Jag har noll intresse för trädgårdsarbete.

  • Anonym (Tomten)

    Ekonomin sätter gränser och många inser nog inte hur mycket lättare det är att leva med lite marginaler i månadsbudgeten.

    Annars gör en lista över vad du gillar och ogillar med respektive alternativ. Vissa saker är lättare att kompromissa om, medan andra kan vara värda att göra uppoffringar för. Jag gillar lägenheter för att de ofta är lite billigare och utgifterna är mer förutsägbara och jämnt fördelade. Ofta ligger lägenheterna närmre centrum och bekvämligheter. Det är närmre till folk, mindre att städa och ta hand om och lättare att resa ifrån dem ett tag. Hus är trevliga för att man kan få lite mer utrymme inne och ute, det är en investering, man kan göra fler förändringar och anpassningar efter eget tycke och smak, väsnas mer utan att känna att man stör, lättare att ha husdjur. Osv, etc, mm.

     Är budgeten obegränsad så hade jag nog valt hus, för många av de som för mig är negativa saker kan man då slänga pengar på. Just nu äger jag hus, men är ganska säker på att jag vill ha lägenhet igen när barnen har flugit ut.

  • Anonym (Kalle)
    Anonym (Velig tjej) skrev 2020-02-16 18:16:43 följande:
    Jag vill egentligen inte skuldsätta mig, det är prio ett, jag vill vara fri. Även om vi är två som har inkomst så måste man ju låna. Fördelen är att man har egen tomt och bestämmer själv över sitt hus. 

    Lägenhet är smidigt, ingen trädgård att sköta, bara ringa hyresvärd om något går sönder. Oftast mindre att städa. Man betalar hyran och så är det bra. 
    Då är det hyreslägenhet som gäller.
  • Caliot

    Bor i hus och skulle inte önska nått annat. Dels för att vi gör precis va vi vill i huset utan att fråga nån hyresvärd om lov. Dels av ekonomiska skäl. Betalar hellre av ett lån på hus än dyr hyra till en hyresvärd. Som jämförelse betalar vi ca 2000 i ränta istället för 5000 i hyra som vi hade förut. Och gissar att många har ännu dyrare hyra än så. Inga gemensamma tvättstugor eller tyst efter 22 osv. Hus = frihet enligt mig.

    Men såklart finns det nackdelar. Spec när nått går sönder kan man inte direkt ringa nån hyresvärd :P men vi har sparat en hel del att ha vid oförberedda utgifter.

  • Anonym (Velig tjej)
    Caliot skrev 2020-02-16 18:26:11 följande:

    Bor i hus och skulle inte önska nått annat. Dels för att vi gör precis va vi vill i huset utan att fråga nån hyresvärd om lov. Dels av ekonomiska skäl. Betalar hellre av ett lån på hus än dyr hyra till en hyresvärd. Som jämförelse betalar vi ca 2000 i ränta istället för 5000 i hyra som vi hade förut. Och gissar att många har ännu dyrare hyra än så. Inga gemensamma tvättstugor eller tyst efter 22 osv. Hus = frihet enligt mig.

    Men såklart finns det nackdelar. Spec när nått går sönder kan man inte direkt ringa nån hyresvärd :P men vi har sparat en hel del att ha vid oförberedda utgifter.


    Jag har tvättmaskin i min lägenhet nu, det är ett måste. Vill inte dela tvättstuga med någon. Men visst är det en frihet att ha hus också, jag kan se det också, inte bara ut tvättmaskinsperspektivet.

    Visst, hyran blir ju några tusen i månaden som läggs på hög. Jag vet att det är pengar som jag aldrig får igen. Men sen är det det då, om det positiva med lägenhet gör det värt det.
  • Anonym (Noor)

    Gillar din partner trädgårdsarbete och skulle hen vara OK med att ta hand om allt sådant?

    Om inte så skulle jag säga att lägenhet passar er bättre.

    Eftersom det första du definierade på din prio-lista var att du inte ville sätta dig i skuld så är väl det absolut bästa alternativet om ni dessutom kan få tag i en hyresrätt (vet ju inte hur lätt/svårt det är där ni bor).

Svar på tråden Hus eller lägenhet, vad är bäst??