• Anonym (Anonym)

    Kan man kräva att få byta läkare?

    Hej. Det är så att jag fick en läkare jag inte alls trivdes med när jag berättade om mina besvär med psykisk ohälsa för att få ett läkarutlåtande till försäkringskassan. Undrar om jag kan kräva att den läkaren inte får ha tillgång till mina journaler längre då jag inte vill ha den läkarkontakten längre. Går det att ordna och är det isåfall bara att ringa till mottagningen och säga det?

  • Svar på tråden Kan man kräva att få byta läkare?
  • jeanette02

    Du kan visst be att få byta läkare. Det brukar inte vara något problem. För ibland blir det inte en bra möte helt enkelt. Det kan ta lite tid innan du får en ny tid beroende på var du bor är listad osv.

    Den andra läkaren har sedan ingen anledning att gå in i din journal. Det får man inte ens göra hur som helst.

    Så kontakta mottagningen och be att få komma till en annan. Det kan vara bra att ge en liten förklaring så att ifall läkaren brister på något vis att den får vetskap om det, utifall det är något som går att förbättra.

  • Anonym (X)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-02-17 02:39:50 följande:

    Hej. Det är så att jag fick en läkare jag inte alls trivdes med när jag berättade om mina besvär med psykisk ohälsa för att få ett läkarutlåtande till försäkringskassan. Undrar om jag kan kräva att den läkaren inte får ha tillgång till mina journaler längre då jag inte vill ha den läkarkontakten längre. Går det att ordna och är det isåfall bara att ringa till mottagningen och säga det?


    Javisst kan du boka tid hos en annan läkare. 

    Å andra sidan kan du inte beställa en sjukskrivning. Läkaren ska göra en medicinsk bedömning och det är inte alltid som sjukskrivning hjälper mot psykiska besvär. Det kan till och med vara negativt att plockas bort från rutiner, sammanhang och en viss nivå av krav. 
  • Anonym (Maja)
    Anonym (X) skrev 2020-02-17 05:41:05 följande:

    Javisst kan du boka tid hos en annan läkare. 

    Å andra sidan kan du inte beställa en sjukskrivning. Läkaren ska göra en medicinsk bedömning och det är inte alltid som sjukskrivning hjälper mot psykiska besvär. Det kan till och med vara negativt att plockas bort från rutiner, sammanhang och en viss nivå av krav. 


    Fast det var väl inte det Ts frågade efter. Även om du har helt rätt angående viss psykisk ohälsa.
  • Anonym (op)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-02-17 02:39:50 följande:

    Hej. Det är så att jag fick en läkare jag inte alls trivdes med när jag berättade om mina besvär med psykisk ohälsa för att få ett läkarutlåtande till försäkringskassan. Undrar om jag kan kräva att den läkaren inte får ha tillgång till mina journaler längre då jag inte vill ha den läkarkontakten längre. Går det att ordna och är det isåfall bara att ringa till mottagningen och säga det?


    Ja, fast i mitt fall så skiter de i vad jag vill. De låter mig ha samma läkare i bakgrunden, han gör journalanteckningar men jag får bara träffa st-läkare nu.

    Grejen är att han är en riktigt otrevlig person. Första gången jag träffade honom så skällde han ut mig för han sa att "mina journaler i deras system var försvunna"

    Själv var jag djupt deprimerad och självmordsbenägen och svarade att jag inte ser hur jag har med deras system att göra, han svarade då att det kommer bli mitt problem i framtiden. 

    Sedan frågade han om jag behövde mediciner och sedan ville han att jag skulle gå. Som allt tog besöket 5 minuter, mest skäll. Han skriver fortfarande otrevliga journalanteckningar som "Skrev ett klagande långt meddelande på 1177"

    Enligt sjuksköterskorna som arbetar där, reagerar alla patienter likadant på den läkaren. Ändå måste jag ha honom.
  • Anonym (op)

    Vet många som får liknande problem när de vill byta läkare inom psyk.Men du har egentligen rätt till det.

Svar på tråden Kan man kräva att få byta läkare?