• Confused87

    Byta jobb eller inte

    Hej FL,

    Jag har lite huvudbry som jag skulle vilja bolla lite kring. Jag har jobbat som ekonomiassistent i ungefär 5 år och känner att jag skulle vilja göra något annat. Håller mig gärna inom mitt område ekonomi, men vill gärna byta arbetsplats... Men! Sen hände det där att jag träffade min pojkvän. Vi håller på att flytta ihop och pratar om framtiden med barn osv. Känns som att en bebis inte är så långt bort i framtiden, vore det inte dumt att byta jobb just nu då...? Eller borde jag göra det innan jag blir gravid? Känns dumt att söka jobb och samtidigt planera graviditet? Fast det skulle ju kunna ta år innan vi plussar, har ingen aning om hur fertila vi är (30+ båda två).

    Hur ska jag tänka så jag inte krånglar till min vardag och ekonomi i onödan?

  • Svar på tråden Byta jobb eller inte
  • Anonym (Anonym)

    Byt jobb. Ni måste ändå bo ihop ett tag o se om ni ens funkar tillsammans i vardagen innan ni funderar på ett barn, och de blir inte till i en handvändning heller.

  • Itsbarbiebitch

    Jag skulle varit kvar på gamla jobbet och jobbat så mycket som möjligt (övertid) sista året innan ev bebis för att få så bra föräldrapenning som möjligt -> kunna vara hemma längre med bebis

    Men såklart är det alltid kul med nytt! Kanske finns det möjlighet att jobba mycket på nya jobbet oxå?

  • Confused87

    Tack, bra input :) Det är ungefär i dom banorna mina tankar snurrar också.

    Dels att jag inte längre trivs med mitt jobb, men vet vad jag har..
    Dels att det skulle ta tid att komma in i något nytt jobb, det skulle kunna bli både bättre och sämre, det vet jag ju inte? Men blir det bättre så skulle det ju kännas bättre både nu och efter mammaledighet i framtiden. Har ett jobb på lut som verkar fantastiskt roligt, även om jag är nervös över om jag skulle klara av det då det handlar om lite andra arbetsuppgifter. Men lönemässigt, tidsmässigt och utvecklingsmässigt verkar det vida överstiga mitt nuvarande.

    Mycket nytt på en och samma gång; pojkvän, hem och jobb :P

  • Anonym (myself)

    Självklart ska du byta - om du ens börjar tänka på det, så är det dags. Särskillt om du jobbat på samma ställe med samma uppgifter i 5 år. Och skaffa inte barn för tidigt - ni måste se först om ni ens klarar av att bo tillsammans

  • Anonym (Svårt)

    Det är ett svårt val det där, jag har bytt jobb efter föräldraledigheterna båda gångerna, jag kände att jag var färdig på de arbetsplatserna och inte utvecklades vidare, dock trivdes jag fortfarande jättebra så det tog inte emot att vara kvar heller, jag använde sista tiden av föräldraledigheten att söka kräset för att hitta något jag verkligen ville ha men om du redan har ett på gång så blir det ju ännu svårare att välja :)

    Du får nog räkna på att det ändå kommer att ta ett par år iom att ni ska flytta ihop först och lära känna varandras vanor och ovanor som ni inte hunnit se ännu och sen är ju graviditen ganska lång ändå och förhoppningsvis klarar du att jobba rätt länge :)

    Jag hade nog kollat in det nya jobbet lite mer om det är något du vill satsa på men inte aktivt sökt andra jobb om det inte skulle passa

  • Confused87

    Jag skulle inte säga att jag aktivt sökt jobb fören nu sista månaden. Och det är bara sådana jobb som jag känt skulle vara roliga eller spännande, ska jag byta så ska det vara värt det :) Inte bara högre lön eller så, allt ska stämma, annars är jag nog hellre kvar..

  • Jamesdio

    Men herregud, byt jobb om du känner för det. Att skaffa barn är en del av livet och händer det så händer det. I ert fall verkar det ju inte ens vara närmare än att ni eventuellt har pratat om framtiden tillsammans.

  • Confused87

    Har fått veta lite mer om det andra jobbet och nu vet jag knappt vad som skulle kunna få mig att stanna kvar på det jag har, förutom just att det är bekvämt. Kommer det till kritan så ska jag nog våga hoppa! :)

    Tack för alla tips!

Svar på tråden Byta jobb eller inte