• Anonym (?)

Säkert att lämna in gamla mobiler?

Hej!

Har några gamla mobiler som slutar fungera som jag vill lämna in till återvinning. Dock blir jag fundersam ang på vad som finns på dem, bilder och annan info. Vill ju inte att någon ska kunna komma åt och se detta. Har pratat med ett stort företag som tar emot gammal elektronik och enligt dem bör det vara säkert att lämna dem där, de skickas till skrot. Jag är dock smånojjig ändå.

Hur gör ni andra med gamla telefoner som är sönder, där man inte kunnat radera bilder och annat?

Slå sönder dem känns inte som ett alternativ då farliga partiklar kan frigöras. Vill heller inte ha dem liggandes hemma, känns inte miljövänligt i långa loppet. Ev slänga upp dem på vinden, men det löser ju inte problemet.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Säkert att lämna in gamla mobiler?
  • MammaTillDansband

Telefoner som inte fungerar kan ju inte heller en tjuv få fram något ur, så det är ingen fara att lämna dem till återvinning.
    Telefoner som fungerar kan du göra fabriksåterställning på, då töms de på all personlig information. Sedan lämnar du dem till återvinningscentralen.

• Anonym (?)
    MammaTillDansband skrev 2020-02-17 13:32:28 följande:

Telefoner som inte fungerar kan ju inte heller en tjuv få fram något ur, så det är ingen fara att lämna dem till återvinning.

Telefoner som fungerar kan du göra fabriksåterställning på, då töms de på all personlig information. Sedan lämnar du dem till återvinningscentralen.

Tack för ditt svar!

Hur görs en fabriksåterställning, det är väl något man betalar för?

Vill tillägga att jag tror att de är sönder, men inte kunnat kontrollera för jag har inte kvar laddarna
  • Anonym (.)
    Anonym (?) skrev 2020-02-17 14:18:32 följande:

Tack för ditt svar!

Vill tillägga att jag tror att de är sönder, men inte kunnat kontrollera för jag har inte kvar laddarna

Beror på vilket os om du har på mobilen. Googla Android 7 (som exemplel) fabriksåterställning för att få fram exakt hur din mobil ska återställas.

Det är enkelt att göra själv. Tar 2 minuter.
  • LFF
    Anonym (?) skrev 2020-02-17 14:18:32 följande:
    Tack för ditt svar!

En fabriksåterställning gör du i telefonen. Det är inget man betalar för. Den funktionen finns under inställningar.

Är det en iPhone och du har koll på vilket Apple-id som används på telefonen och "Hitta min iPhone" är påslaget kan man ställa in så att telefonen helt raderas så fort den sätts på och får kontakt med ett nätverk. Detta kan du göra via icloud.com
  • Anonym (?)
    Anonym (.) skrev 2020-02-17 14:31:40 följande:

Beror på vilket os om du har på mobilen. Googla Android 7 (som exemplel) fabriksåterställning för att få fram exakt hur din mobil ska återställas.

Det är enkelt att göra själv. Tar 2 minuter.

Tack för svar!

Problemet är att jag inte kan få igång mobilerna
  • Anonym (o)
    Anonym (?) skrev 2020-02-17 17:09:36 följande:
    Tack för svar!

Problemet är att jag inte kan få igång mobilerna
    Men du tror att någon på återvinningen ska få igång dom då? För då kan du be dom om hjälp.
  • Anonym (?)
    Anonym (o) skrev 2020-02-17 17:50:18 följande:

Men du tror att någon på återvinningen ska få igång dom då? För då kan du be dom om hjälp.

Har inte kvar laddarna och på den ena är skärmen helt sprucken så man inte kan se något. Tror det blir svårt då! Men hur sjutton gör man då? Där finns ju personlig information och bilder som jag inte vill ska hamna hos någon annan.
  • Anonym (Maken)

Min man la allt i en kasse och gick lös med hammaren innan.

• Anonym (.)

Men sänk mobilen i vatten i 30 minuter. Knäck skärmen.

Tror du någon reparerar din mobil för att få fram din personliga bilder? Om du inte heter Kim Kardashian och har fyllt mobilen med bilder så behöver du inte oroa dig för dina nakenbilder kommer på vift.

Är du en superspion så kan du ju bygga en elektromagnet och avmagnetisera telefonen först också. Då är den definitivt bortom räddning.

• Anonym (?)
    Anonym (.) skrev 2020-02-17 18:34:03 följande:

Men sänk mobilen i vatten i 30 minuter. Knäck skärmen.

Tror du någon reparerar din mobil för att få fram din personliga bilder? Om du inte heter Kim Kardashian och har fyllt mobilen med bilder så behöver du inte oroa dig för dina nakenbilder kommer på vift.

Är du en superspion så kan du ju bygga en elektromagnet och avmagnetisera telefonen först också. Då är den definitivt bortom räddning.

Haha, nä så viktig person är jag inte.
  • Anonym (?)
    Anonym (Maken) skrev 2020-02-17 18:23:06 följande:

Min man la allt i en kasse och gick lös med hammaren innan.

Ja, men det är inte bra för ämnen som inte är bra/miljövänliga kan frigöras då
  • Pentra

3 sekunder i mikrovågsugnen och problemet är löst... ... /Pentra

• Ms anybody

Jag hade en gammal iphone 5s där batterier gick sönder.

Jag skrotade den bland elektroniken på återvinningscentral i Halmstad.

Jag hade inte en aning om att någon/några av de som jobbade där tog saker och sålde dem.

De tog min mobil fixade batteriet och sålde den till en utländsk man i Skara.

Han hörde av sig på sms och sa han hade min mobil och tillgång till mina appar.

När jag skrev tillbaka att jag ville ha tillbaka den så slutade han att skriva.

Han kom åt en del appar som fb, spotify bank app mm. men som tur var avinstallerade jag bank appen och mobil id appen innan jag slängde den så han kunde inte logga in där.

Men han använde mitt Spotify, fb och säkert fler..

Så nej jag litar inte på återvinningscentral eller andra sådana ställen.

Mitt råd till dig är att om du ska slänga en mobil..

Se till att slå sönder den ordentligt först.

• Anonym (o)
    Anonym (?) skrev 2020-02-17 17:59:22 följande:
    Har inte kvar laddarna och på den ena är skärmen helt sprucken så man inte kan se något. Tror det blir svårt då! Men hur sjutton gör man då? Där finns ju personlig information och bilder som jag inte vill ska hamna hos någon annan.
    Men om ingen kommer in i telefonen, så spelar det ju ingen roll vad den innehåller. Och varför skulle någon bry sig om dina bilder?
  • Anonym (Anmäl)
    Ms anybody skrev 2020-02-18 04:30:51 följande:

Jag hade en gammal iphone 5s där batterier gick sönder.

Jag skrotade den bland elektroniken på återvinningscentral i Halmstad.

Jag hade inte en aning om att någon/några av de som jobbade där tog saker och sålde dem.

De tog min mobil fixade batteriet och sålde den till en utländsk man i Skara.

Han hörde av sig på sms och sa han hade min mobil och tillgång till mina appar.

När jag skrev tillbaka att jag ville ha tillbaka den så slutade han att skriva.

Han kom åt en del appar som fb, spotify bank app mm. men som tur var avinstallerade jag bank appen och mobil id appen innan jag slängde den så han kunde inte logga in där.

Men han använde mitt Spotify, fb och säkert fler..

Så nej jag litar inte på återvinningscentral eller andra sådana ställen.

Mitt råd till dig är att om du ska slänga en mobil..

Se till att slå sönder den ordentligt först.

Det hopppas jag du anmälde också, både till skroten, kommunen (som ansvarar för skroten) och polisen!
Svar på tråden Säkert att lämna in gamla mobiler?