• Vinter­16
    Mon 17 Feb 2020 16:21
    1148 visningar
    4 svar
    4
    1148

    Ansöka om bolån, min sambo har stora skulder

    Jag ska ansöka om bolån, kommer flytta tillsammans med min sambo och våran dotter. Min sambo har tagit många lån och kan därför inte få bolån men är det dumt då att säga att vi ska bo där tillsammans eller är det bättre att säga att jag ska bo själv med min dotter?

  • Svar på tråden Ansöka om bolån, min sambo har stora skulder
  • Anonym (Anony­m)
    Mon 17 Feb 2020 16:23
    #1

    De skiter i vilka som bor där. Du kan ha halva stan inneboende. Det de bryr sig om är vem som är ansvarig för lånen, då är frågan om det verkligen räcker med en inkomst. Det enda de kommer bry sig om gällande din sambo är att du har snäppet bättre ekonomi än en som är singel och då förhoppningsvis bara tittar på din del av ekonomin, utifrån riksnormens siffror.

  • Anonym (A)
    Mon 17 Feb 2020 16:37
    #2

    Om det är du som står på lånet, se också till att ni skriver samboavtal om att lägenheten bara är din.  Annars ses lägenheten som gemensam, och det är knappast det bästa om sambon har skulder. Blir sambon av med skulderna senare kan ni ju revidera samboavtalet och sambon kan köpa in sig i lägenheten.

  • Mon 17 Feb 2020 21:00
    #3
    Anonym (Anonym) skrev 2020-02-17 16:23:09 följande:

    De skiter i vilka som bor där. Du kan ha halva stan inneboende. Det de bryr sig om är vem som är ansvarig för lånen, då är frågan om det verkligen räcker med en inkomst. Det enda de kommer bry sig om gällande din sambo är att du har snäppet bättre ekonomi än en som är singel och då förhoppningsvis bara tittar på din del av ekonomin, utifrån riksnormens siffror.


    Man får låna betydligt mindre om man står själv på lånet trots att man är gift eller sambo. Banken räknar då att sambons inkomst är noll och att man måste försörja denne med sin egen inkomst. Så, ja, det är bättre att inte säga att sambon ska bo där när man tar lånet.

    Testa SBABs kalkyl och kryssa i att du är gift/sambo men att du ska stå på lånet själv. Gör sedan om och kryssa i att du är ensam och se skillnaden på vad de vill låna ut. För min del handlar det om en miljon i skillnad.
  • Tue 18 Feb 2020 11:51
    #4

    Finns mycket att tänka på när det gäller bolån. Personligen skulle jag kontakta en låneförmedlare och lägga alla korten på borden och se vad de kan erbjuda!! 

Svar på tråden Ansöka om bolån, min sambo har stora skulder