• Tingting

    Nekad vård av landstinget..

    Hej!

    Idag fick jag äntligen komma till en läkare på min vårdcentral i hopp om att få remiss till någon form av samtalsterapi. Jag har haft 2 tunga år i och med min ena förälders bortgång och ett osunt förhållande. Ett förhållande jag lämnade för ca 1 månad sen.

    Jag känner att jag inte längre är mig själv och har börjat få mer och mer ångest. Min sömn blir lidande av detta vilket gör att jag känner mig helt orkeslös efter jobbdagen och ligger mest framför tvn hela kvällarna.

    Förhållandet jag varit i har varit väldigt påfrestande för mig psykiskt. Jag har blivit en mycket skörare person och utvecklat någon slags "medvetenhet" kring allt jag gör och säger. Jag får för mig att folk stirrar på mig på affären och när jag är med vänner så tänker jag att dom tycker att jag är jobbig eller konstig. Innerst inne vet jag ju såklart att detta inte stämmer, men tankarna kommer ändå.

    Iallafall, detta är då anledningen till varför jag söker vård. Jag känner verkligen att jag måste få prata med någon om detta. Såhär vill jag inte må.

    Jag träffade en kvinnlig läkare som verkade förstå mig på de korta 15 minuterna vi samtalade. Hon sa att hon är ny på vårdcentralen och inte har så bra koll på just den biten av vård. Hon skulle prata med KBT terapeuterna och ringa upp mig lite senare.

    Läkaren ringer upp ca 1h efteråt och berättar för mig att jag inte kommer få någon hjälp från landstinget då jag inte har en depressionsdiagnos eller liknande. Jag sa att jag förstår att det finns folk som är i mer akut behov av KBT men frågade om jag inte kunde få träffa en kurator eller liknande iallafall. Hon nekade och sa att de bara tar emot patienter som har en diagnos. Att jag måste söka mig till en privat terapeut för att få hjälp. Vilket jag självklart skulle vilja men inte har ekonomi till.

    Får det verkligen gå till såhär? Kan en läkare verkligen säga att jag inte är i nog stort behov av hjälp efter att ha pratat med mig i 15 minuter? Vad ska jag nu ta mig till?

  • Svar på tråden Nekad vård av landstinget..
  • Anonym (a)

    Vad tråkigt att du inte får hjälp. Det enda råd jag har är att kolla om det genom ditt arbete och företagshälsan går att få hjälp

  • Primulina

    Fick du göra screening för depression och ångest? Det är ett frågeformulär man fyller i. Har du inte gjort det så här de inte diagnostiserad rätt.

    Du verkar iaf ha problem med viss ångest och depression. Kanske behöver du bara va tydligare? Jag har under mina 3 depressioner inte haft problem med att få diagnosen men att få bra och rätt hjälp är svårare.

    Jag skulle prova igen om nån vecka och kalla deppigheten depression istället. Det är lätt att själv verka må bättre än man gör.

    Lycka till

  • Tingting

    Nej fick inte göra någon screening. Jag berättade samma saker som jag skrivit om ovan, fast mer ingående och mer kring de känslor jag känner. Sen ställde läkaren några frågor kring mitt jobb, socialt umgänge, mat och träningsvanor mm. Såna basic grejer.

    Ja jag får försöka igen, men just nu känns det tyvärr lite meningslöst.

    Men det är bara att kämpa på, skam den som ger sig!

    Ang. KBT via nätet. Fungerar det bra? Har läst om det men tänkt att det inte skulle vara lika bra som att få träffa någon via ett fysiskt möte. Det känns som att det kan kännas lite opersonligt? Men jag har ingen aning, så berätta gärna ni som vet!

  • Tingting

    Nej fick inte göra någon screening. Jag berättade samma saker som jag skrivit om ovan, fast mer ingående och mer kring de känslor jag känner. Sen ställde läkaren några frågor kring mitt jobb, socialt umgänge, mat och träningsvanor mm. Såna basic grejer.

    Ja jag får försöka igen, men just nu känns det tyvärr lite meningslöst.

    Men det är bara att kämpa på, skam den som ger sig!

    Ang. KBT via nätet. Fungerar det bra? Har läst om det men tänkt att det inte skulle vara lika bra som att få träffa någon via ett fysiskt möte. Det känns som att det kan kännas lite opersonligt? Men jag har ingen aning, så berätta gärna ni som vet!

  • Butterfly80

    Har fått KBT via Landstinget för min OCD, men då var det verkligen bara fokus på OCD. Tror tyvärr att den typ av problem du har inte faller inom Landstingets ramar om du inte har fått en diagnos. När jag mådde dåligt med myket ångest vid en skilsmässa och dödsfall blev jag nekad hjälp. Man måste nog söka sig privat, tyvärr.

    Hoppas att du hittar en väg.

  • Primulina
    Tingting skrev 2020-02-17 19:35:00 följande:

    Nej fick inte göra någon screening. Jag berättade samma saker som jag skrivit om ovan, fast mer ingående och mer kring de känslor jag känner. Sen ställde läkaren några frågor kring mitt jobb, socialt umgänge, mat och träningsvanor mm. Såna basic grejer.

    Ja jag får försöka igen, men just nu känns det tyvärr lite meningslöst.

    Men det är bara att kämpa på, skam den som ger sig!

    Ang. KBT via nätet. Fungerar det bra? Har läst om det men tänkt att det inte skulle vara lika bra som att få träffa någon via ett fysiskt möte. Det känns som att det kan kännas lite opersonligt? Men jag har ingen aning, så berätta gärna ni som vet!


    Då tycker jag du kan försöka igen och säg direkt i telefon att "jag tror jag är deprimerad och behöver hjälp". Det är svårare för folk och läkare att misstolka och neka om man är rak och tydlig. Sen kan du fråga efter att få göra ett skattningsformulär. Har glömt förkortningen.

    Oftast är det lite kämpande innan man hittar rätt vård och det är svårt när allt känns som ett mörker eller som om ingen vill ha med en att göra. Men till slut brukar det lösa sig. Jag har sökt vård sen augusti och nu börja det lösa sig jag har en del andra problem med. Men oftast går det fortare och är lättare.

    Kämpa på det finns hjälp och man ska inte behöva gå i ett mörker.
  • Primulina
    Butterfly80 skrev 2020-02-17 19:46:06 följande:

    Har fått KBT via Landstinget för min OCD, men då var det verkligen bara fokus på OCD. Tror tyvärr att den typ av problem du har inte faller inom Landstingets ramar om du inte har fått en diagnos. När jag mådde dåligt med myket ångest vid en skilsmässa och dödsfall blev jag nekad hjälp. Man måste nog söka sig privat, tyvärr.

    Hoppas att du hittar en väg.


    Tror det kan var fel av vården. Ska inte spela roll varför man mår dåligt. Ångest och depression räknas som sjukdom och ska gå få hjälp för. Jag är deprimerad mycket på grund av saker jag själv borde kunna lösa men det kan jag inte för jag är deprimerad. Så efter lite sökande kan man få hjälp ändå men det är svårt att hitta rätt.

    Däremot kan ibland företagshälsovården hjälpa eftersom företag mår bra när personalen mår bra. Jag har dock inte varit där än.
  • Butterfly80
    Primulina skrev 2020-02-17 19:57:22 följande:
    Tror det kan var fel av vården. Ska inte spela roll varför man mår dåligt. Ångest och depression räknas som sjukdom och ska gå få hjälp för. Jag är deprimerad mycket på grund av saker jag själv borde kunna lösa men det kan jag inte för jag är deprimerad. Så efter lite sökande kan man få hjälp ändå men det är svårt att hitta rätt.

    Däremot kan ibland företagshälsovården hjälpa eftersom företag mår bra när personalen mår bra. Jag har dock inte varit där än.
    Ja, jag tror att man har större chans via företagshälsan.
  • Anonymm20
    Tingting skrev 2020-02-17 19:35:00 följande:

    Nej fick inte göra någon screening. Jag berättade samma saker som jag skrivit om ovan, fast mer ingående och mer kring de känslor jag känner. Sen ställde läkaren några frågor kring mitt jobb, socialt umgänge, mat och träningsvanor mm. Såna basic grejer.

    Ja jag får försöka igen, men just nu känns det tyvärr lite meningslöst.

    Men det är bara att kämpa på, skam den som ger sig!

    Ang. KBT via nätet. Fungerar det bra? Har läst om det men tänkt att det inte skulle vara lika bra som att få träffa någon via ett fysiskt möte. Det känns som att det kan kännas lite opersonligt? Men jag har ingen aning, så berätta gärna ni som vet!


    Om du har gjort en screening så kan hon inte säga att du inte har en depressionsdiagnos... Sök igen och överdriv att du är deprimerad så när du få göra en screening/självskattning. Ett annat tips är att skriva en egenremiss till psykiatrin.
  • Anonym (Liv)

    Vänd dig till Kry-psykolog eller Mindler. Funkar jättebra, tycker jag!

  • Anonym (Trött på livet)

    Förstår dig, det är jätte jobbigt att bli nekad. Jag har diagnos på kronisk depression med svåra pstd trauman, och fick trots det inte heller någon psykolog kontakt. Dock fick jag en skötare att prata med, men hon trodde inte på mig när jag sa att jag var deprimerad. Hon såg ned på mig konstant. Efter fem veckor fick jag nog och sa till henne att jag ville byta, men då beslöt dom att jag inte fick gå där längre för jag hade fått min chans. Jag försökte överklaga flera gången, men det gick inte. Vården suger.

Svar på tråden Nekad vård av landstinget..