• Anonym (tjej)

Svettas mer än vanligt

Hej,

Jag är en tjej på 32 år,jag har under de senaste veckorna börjat svettas mer, jag vet inte ens varför! Jag tar inga preventivmedel, är inte gravid..normalviktig..är för övrigt frisk och sund..
    Om nätterna vaknar jag av att det är helt blött bakom ryggen, linnet jag sover i kan jag nästan vrida om, alltså supersvettig! Jag måste sova med något klädesplagg på mig, för jag fryser annars.
    Då är det normal temperatur i sovrummet, min sambo svettas inte alls.
    Kan tillägga att jag haft en del mardrömmar sista tiden med, antingen är jag jagad och springer genom en skog och att någon försöker mörda mig osv..
    På jobbet kan jag känna att usch vad jag luktar lite svett helt plötsligt..

Fler med liknande? 

• Svar på tråden Svettas mer än vanligt
  • Anonym (ssk)

Du behöver gå till en läkare.

Plötslig svettning på det sätt du beskriver är ett sjukdomsfall.

• Anonym (tjej)
    Anonym (ssk) skrev 2020-02-17 20:41:10 följande:

Du behöver gå till en läkare.

Plötslig svettning på det sätt du beskriver är ett sjukdomsfall.

Vadå för sjukdomsfall?  
    Det är bara vissa nätter jag svettas så mycket, på jobbet svettas jag inte men kan bara känna att jag luktar mer svett än vanligt. Vet inte om jag är för stressad.
  • Anonym (Tjej31)

Jag också! Är 31år och i princip aldrig svettats i hela mitt liv. Den senaste månaden kan jag få som en het våg drar igenom mig och jag blir dyngsur över hela magen, under armarna och hela ryggen.

• Anonym (tjej)
    Anonym (Tjej31) skrev 2020-02-17 21:08:06 följande:

Jag också! Är 31år och i princip aldrig svettats i hela mitt liv. Den senaste månaden kan jag få som en het våg drar igenom mig och jag blir dyngsur över hela magen, under armarna och hela ryggen.

Så skönt att ha någon som har liknande problem... Har du också mardrömmar?
    Jag kan bara relatera till nätterna att om jag sover med ett linne så vaknar jag och är dygnblöt...så nu måste jag lägga mig naken fast jag fryser för att inte svettas lika mycket... kan också tillägga att jag är mycket kåtare än vanligt, enorm sexdrift, jobbigt Förvånad tur att min sambo är villig! 
  • Anonym (Samma)

Samma här! Har vaknat som i panik och är, precis som du skriver, alldeles blöt. Sover naken för jag gillar att sova kallt men när jag blir alldeles blöt så fryser jag som en tok. Har faktiskt inte reflekterat över det men det är över nu, höll på i några veckor.

• Anonym (tjej)
    Anonym (Samma) skrev 2020-02-17 21:29:06 följande:

Samma här! Har vaknat som i panik och är, precis som du skriver, alldeles blöt. Sover naken för jag gillar att sova kallt men när jag blir alldeles blöt så fryser jag som en tok. Har faktiskt inte reflekterat över det men det är över nu, höll på i några veckor.

Detta verkar vanligare än jag trodde...hörde faktiskt precis med min syster och hon har haft samma också under en period..hon trodde att det beror på för höga sockernivåer, ändrade kostvanor.. jag har ju faktiskt ätit mycket glass och choklad senaste 3 veckorna..typ varje dag! Min aptit har ökat...speciellt efter sött...
  • Anonym (Samma)
    Anonym (tjej) skrev 2020-02-17 21:33:13 följande:

Detta verkar vanligare än jag trodde...hörde faktiskt precis med min syster och hon har haft samma också under en period..hon trodde att det beror på för höga sockernivåer, ändrade kostvanor.. jag har ju faktiskt ätit mycket glass och choklad senaste 3 veckorna..typ varje dag! Min aptit har ökat...speciellt efter sött...

Ahh, kan det vara så enkelt??? Äter varken socker eller kolhydrater men i samband med detta länsade jag skåpen på jobbet och livnärde mig typ på pepparkakor... De är slut nu och svettningarna borta så jag köper din syrras förklaring! Berätta om det är samma för dig.
  • Anonym (tjej)
    Anonym (Samma) skrev 2020-02-17 21:35:54 följande:
    Ahh, kan det vara så enkelt??? Äter varken socker eller kolhydrater men i samband med detta länsade jag skåpen på jobbet och livnärde mig typ på pepparkakor... De är slut nu och svettningarna borta så jag köper din syrras förklaring! Berätta om det är samma för dig.
    Inga pepparkakor här, men åt du det dagligen? Det är ju mycket socker i en pepparkaka... Jag har heller inte haft detta problemet innan med att vakna och sängen är dränkt med svett och det blir superkallt om hela kroppen så man huttrar..usch... men ja, jag har ätit mycket sött varje dag i flera veckor...ett marabouchoklad har jag ätit på jobb nästan varje dag..känner mig lugn och tillfredställd efteråt... usch vad jobbigt detta är, vill inte vara beroende av socker...
  • Anonym (tjej)
    Anonym (Samma) skrev 2020-02-17 21:35:54 följande:
    Inga pepparkakor här, men åt du det dagligen? Det är ju mycket socker i en pepparkaka... Jag har heller inte haft detta problemet innan med att vakna och sängen är dränkt med svett och det blir superkallt om hela kroppen så man huttrar..usch... men ja, jag har ätit mycket sött varje dag i flera veckor...ett marabouchoklad har jag ätit på jobb nästan varje dag..känner mig lugn och tillfredställd efteråt... usch vad jobbigt detta är, vill inte vara beroende av socker...
  • Anonym (Annika)

Jag svettades precis så när jag fick problem med sköldkörteln, det tom dröp stora svettdroppar ur smalbenen! Aldrig haft så innan. Samtidigt gick jag även igenom klimakteriet fick jag reda på sen. Skitkul...not!

Nattsvettningar som håller i sig ska tas på allvar, det kan vara allt från det endokrina till allvarligare sjukdomar som lymfkörtelscancer eller aids (det är det ju antagligen inte, men ändå)

• Anonym (Samma)
    Anonym (tjej) skrev 2020-02-17 21:39:26 följande:

Ja, jag gjorde ju det (åt pepparkakor dagligen)... Jag har lite matproblem så många gånger kunde detta också vara det enda jag åt.
Svar på tråden Svettas mer än vanligt