• Anonym (Lisa)

    Arbetspraktik via arbetsförmedling missbrukas

    Hej!

    Min sambo har fått godkänt att göra en arbetspraktik av arbetsförmedlingen.

    Nu missbrukar arbetstagaren den extra resursen och kräver att sambon ska jobba orimligt många timmar per dag. Han utför samma arbete som de anställda.

    Överenskommelsen var 8-17 måndag till fredag men nu hävdar arbetstagaren att sambon ska jobba 8-18 måndag-fredag och även lördagar 10-17. Det kan väl ändå inte vara rimligt? Han ska söka aktivitetsstöd från försäkringskassan och kommer på den månaden praktiken pågår få ut runt 3000.

    För mig låter det som totalt slavarbete. Arbetsgivaren sa ena dessutom första dagen att han skulle jobba i blå jeans så det gick vi och köpte. Dagen efter säger han att han måste ha särskilda arbetarbyxor. Så här håller han på hela tiden. Frågan är nu vad som händer om vi kontaktar arbetsförmedlingen om detta, jag antar att de avbryter praktiken direkt och sambon går miste om de få tusenlappar han hade kunnat få ihop de kommande tre veckorna av praktiken?

  • Svar på tråden Arbetspraktik via arbetsförmedling missbrukas
  • Anonym (Anonym)

    Klart din sambo ska göra samma uppgifter som de anställda, fast gratis. Däremot inte på så där långa tider. Prata med af-handläggaren om det. De lär inte avbryta praktiken men de kanske kan se till att din sambo får vettigare tider. Arbete utöver de överenskomna (som bör finnas nedskrivna någonstans) ska han ha vanligt betalt för, t ex helger. Det kan iofs vara så att de arbetar nåt slags skift och om din sambo jobbar de timmar han ska på en vecka kan det vara så att det är ok ändå. Fråga handläggaren.

    Arbetskläder ska tillhandahållas gratis av arbetsplatsen.

  • Anonym (Lisa)

    Hej!

    De har inga skift utan han arbetar 6 dagar i veckan 8-18 samt 10-17. På kontraktet står endast heltid, inget annat,

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Lisa) skrev 2020-02-17 22:10:06 följande:

    Hej!

    De har inga skift utan han arbetar 6 dagar i veckan 8-18 samt 10-17. På kontraktet står endast heltid, inget annat,


    Det finns ändå regler kring arbetstider. Om han jobbar dessa tider varje vecka överstiger det helt klart de normala 40. Om jag har räknat rätt jobbar han 51 timmar per vecka.

    Menar ag verkligen att alla andra också arbetar dessa tider varje vecka? Låter skumt.

    Din sambo borde be att få byta, det där är ju inte ok.
  • Anonym (Lisa)

    Han hittade praktiken själv. Arbetsförmedlingen hjälper inte till att hitta praktik utan godkänner den bara. Det har varit en kamp att få igenom praktik hos AF och därför är sambon orolig att vara tillbaka på ruta ett igen fast jag menar att det inte är okej att han arbetar så många timmar i veckan. Gratis dessutom.

  • Anonym (40 timmar)

    Hur lång är praktiken? Och vad finns skrivet?

    Heltid innebär 38,5 timmar till 45 timmar per vecka beroende på avtal i Sverige. (Vid 45timmarsveckor ingår sommarlov!)

    Kanske är en månads hårt jobb värt det för att se en egenföretagares bild av sin verksamhet.... Men det är inte orimligt av din sambo att faktiskt be om en 40-timmarsvecka.

    Att vara 55timmar på ett jobb och dessutom ha det som praktik är löjligt. Det är långt över heltid och motsvarar ju en arbetstid på mer än 49timmar....

  • Anonym (S)
    Anonym (Lisa) skrev 2020-02-17 21:58:23 följande:

    Hej!

    Min sambo har fått godkänt att göra en arbetspraktik av arbetsförmedlingen.

    Nu missbrukar arbetstagaren den extra resursen och kräver att sambon ska jobba orimligt många timmar per dag. Han utför samma arbete som de anställda.

    Överenskommelsen var 8-17 måndag till fredag men nu hävdar arbetstagaren att sambon ska jobba 8-18 måndag-fredag och även lördagar 10-17. Det kan väl ändå inte vara rimligt? Han ska söka aktivitetsstöd från försäkringskassan och kommer på den månaden praktiken pågår få ut runt 3000.

    För mig låter det som totalt slavarbete. Arbetsgivaren sa ena dessutom första dagen att han skulle jobba i blå jeans så det gick vi och köpte. Dagen efter säger han att han måste ha särskilda arbetarbyxor. Så här håller han på hela tiden. Frågan är nu vad som händer om vi kontaktar arbetsförmedlingen om detta, jag antar att de avbryter praktiken direkt och sambon går miste om de få tusenlappar han hade kunnat få ihop de kommande tre veckorna av praktiken?


    Praktik handlar alltid om gratis arbetskraft och de utnyttjar man till fullo.
  • Sasu

    Tror inte arbetsgivaren ser din sambo som en praktikant, utan mer som en gratis vikarie. Inte okej att han ska jobba över 40 timmar i veckan och inte få betalt för det.

  • Anonym (E)

    Arbetsförmedligen har egna regler och det där är inte ok. Om något händer på helgen, hur tänker arbetsgivaren att det ska fungera med försäkring etc när det inte godkänns av AMS att jobba helger?


    Det här verkar inte vara en seriös arbetsgivare så det låter ändå inte som att en praktik skulle ge så mycket bra i slutändan.

Svar på tråden Arbetspraktik via arbetsförmedling missbrukas