• Saris92

    Vaccinera eller ej

    Jag har sådan beslutsångest om jag ska vaccinera mig mot säsongsinfluensan eller ej, är i vecka 20 nu.... hur har ni andra som är kring samma veckor gjort?

  • Svar på tråden Vaccinera eller ej
  • Dritten

    Har jag inte gjort vid någon av mina graviditeter.

  • Solblomma30

    Jag har influensavaccinerat mig under alla mina graviditeter. Finns massor med studier som visar att vaccinationen är ofarlig för både mamma och foster, och lika många studier som visar att det är farligt för både mamma och foster att få influensa. Ta sprutan så snabbt du kan tycker jag!

  • Sanna1978
    Solblomma30 skrev 2020-02-18 14:58:30 följande:

    Jag har influensavaccinerat mig under alla mina graviditeter. Finns massor med studier som visar att vaccinationen är ofarlig för både mamma och foster, och lika många studier som visar att det är farligt för både mamma och foster att få influensa. Ta sprutan så snabbt du kan tycker jag!


    Håller med till fullo! Lycka till!
  • R84

    Jag vaccinerade mig i november (är nu i v 31). I förra veckan blev jag sjuk och om det var en lightversion av influensan (vaccinet skyddar inte 100% men gör så att OM du blir sjuk blir det ofta mildare symptom. Så sa min barnmorska i alla fall) så vågar jag inte ens tänka på hur jag hade mått utan vaccinationen. Jag låg helt däckad i fyra dagar och hostan var inte nådig mot mina stackars ihoptryckta lungor. Så jag hade tagit vaccinationen om jag var du.

  • Gnusmas

    Jag har inte vaccinerat mig någon av gångerna jag varit gravid.. gillar inte vaccin, tar bara de absolut nödvändigaste, men ingen under graviditet!

  • Söderlund

    Vaccination är ingen garanti för skydd. Förra året t.ex. var det inte ens så effektivt som man hade önskat. Jag är själv vårdpersonal men vaccinerar mig inte.

    Jag är skeptisk mot att vaccinera mot något som är så föränderligt och eventuellt ändå inte kommer att hjälpa utan endast påverka mig och barnet. En för övrigt frisk person klarar en influensa även som gravid, men det blir givetvis tyngre beroende på hur långt gången du är.

    Lyssna inåt och ta ett beslut. Det finns inget rätt eller fel.

  • Sanna1978
    Gnusmas skrev 2020-02-18 18:55:47 följande:

    Jag har inte vaccinerat mig någon av gångerna jag varit gravid.. gillar inte vaccin, tar bara de absolut nödvändigaste, men ingen under graviditet!


    Det är då det är som viktigast för att skydda dig OCH barnet...  Se ovan skriver de lika!
  • Sanna1978
    Saris92 skrev 2020-02-18 12:23:14 följande:

    Jag har sådan beslutsångest om jag ska vaccinera mig mot säsongsinfluensan eller ej, är i vecka 20 nu.... hur har ni andra som är kring samma veckor gjort?


    Jag har vaccinerat mig säkert i 15 år nu, En gång har jag drabbats ändå, men som någon ovan skrev MKT mildare än mína vänner som åkte på samma. Jag var dålig ett par dagar, de långt över en vecka :( Tog absolut när jag var gravid eftersom det kan vara mkt farligt för en själv samt för barnet om man drabbas.
  • Sanna1978
    Söderlund skrev 2020-02-18 19:08:13 följande:

    Vaccination är ingen garanti för skydd. Förra året t.ex. var det inte ens så effektivt som man hade önskat. Jag är själv vårdpersonal men vaccinerar mig inte.

    Jag är skeptisk mot att vaccinera mot något som är så föränderligt och eventuellt ändå inte kommer att hjälpa utan endast påverka mig och barnet. En för övrigt frisk person klarar en influensa även som gravid, men det blir givetvis tyngre beroende på hur långt gången du är.

    Lyssna inåt och ta ett beslut. Det finns inget rätt eller fel.


    Men OM man drabbas blir det ju i en mycket mildare form?
Svar på tråden Vaccinera eller ej