• Anclo

    4 åring svår att natta sedan dag ett

    Hej,

    Finns det någon här som känner igen vår situation och kan ge tips?

    Vår dotter är en välutvecklad, smart, rolig, modig, underbar tjej som fyller 4 år i juni.

    Men nattningen har nu gjort att det är stor ångest att åka hem från jobbet för en vet vad som väntar.

    Från dag ett har hon sovit otroligt lite. Aldrig mer än 10 timmar per dygn som spädbarn och oftast aldrig mer än en timme i stöten. Vi längtade så till hon skulle växa till sig lite så vi kunde få ordning på dygnsrytmem och få ta igen sömnbristen. Och kanske få lite egentid som vuxna.

    Hon fyller som sagt 4 snart och läggningen tar cirka 2 h varje kväll.

    Från dess att hon vet att det är sovdags så börjar hon gallskrika och få panik. Hon skriker att hon inte vill sova. Detta fortsätter sedan genom de nattningsrutiner vi har, pyamas, tvätta sig, läsa bok, lyssna på saga, säga godnatt.

    Vid 21:30-22:00 slocknar hon utmattad efter allt skrik och sover sedan hela natten, tack och lov.

    Vet någon hur man kan korta ned nattningen? Hon är aktiv och utomhus på dagarna, äter bra, växer bra och har inga tecken på att något är fel.

    Vi har alltid legat bredvid henne i sängen när hon ska sova så hon får närhet.

    Vi har också en lillasyster som vaknar när 4 åringen sätter igång så nattningen med lillasyster blir också ett evighets projekt.

    Vi har provat allt känns det som under åren. Lägga tidigare eller senare, varmare eller kallare, tänt lampan, haft mörkt. Sovit i hennes rum, att hon får sova i vår säng. Och hon är så satans trött också. Hon vill bara inte sova. På morgonen får man väcka henne vid 07 och hon är på uselt humör eftersom hon sover för lite.

    Vi får absolut ingen egentid, jag och min man. Och frustrationen har växt sig så stor nu. Vi orkar inte mer. Ingen av oss kan vara borta då det blir för mycket för den ena föräldern att lägga båda barnen eftersom stora väcker lilla. (Vi bor inte så stort så deras rum ligger vägg i vägg). Sexlivet är dött och efter att ha legat i sängen med dottern till 21:30-22:00 så finns ingen ork kvar till någon träning, eller läsning, eller serietittande.

    Vi måste få tillbaka en liten bit av vår ensamtid på kvällarna för att det här ska hålla. Visst kan vi ta in barnvakt ibland och åka iväg, vilket är underbart, men det är i vardagen vi behöver få lite tid.

    När hon sover med mormor eller farmor förresten så tar inte läggningen mer än 20 minuter, det slår aldrig fel. Och de nattar enligt våra rutiner så inte gör de något annorlunda heller. Hur tar vi oss ur den här onda spiralen? För vår skull men också för vår dotters skull, så hon får somna tryggt och vakna utvilad.

    Tack för din tid!

  • Svar på tråden 4 åring svår att natta sedan dag ett
  • Anclo

    Ska tillägga att vi provat med sagoband. Att hon lägger sig vid 19:30 - 20:00 ungefär och att vi har provat att hon får somna när hon vill. Då kan hon lätt vara uppe till midnatt.

  • S23

    Jag spekulerar bara nu. Har ingen erfarenhet alls... Men tänker på det här med att det fungerar när andra nattar. Har detta varit hemma hos er eller hos andra? Funkar det för er att natta om ni är någonanstans än hemma?

    Kan mormor/morfar hjälpa till med nattning under en längre tid, säg 1-2 veckor? För att bryta dotterns "mönster"?

    Har ni frågat henne vad hon känner? Är hon rädd, ledsen arg? Vad säger hon om ni ffrågar varför hon inte vill lägga sig?

  • Anclo

    Tack för svar!

    Både mormor och farmor jobbar fortfarande och bor lite längre bort så det blir svårt för dem att natta under längre tid.

    När vi nattar borta tar det lika lång tid som hemma. Det är enbart när mormor/ farmor nattar som hon somnar på en gång oavsett om de nattar hos sig eller här hemma (så länge inte vi föräldrar är i huset, då funkar det inte heller för dem att natta.)

    Hon säger att hon är rädd. Allt är läskigt just nu, monster, rävar, spöken, tjuvar. Vi pratar om hennes rädslor och bekräftar henne i att vi lyssnar och hör vad hon säger. Och vi lämnar henne aldrig ensam utan ligger bredvid i sängen.

    Men, eftersom hon aldrig velat sova och de läskiga tankarna kom först för någon månad sedan så tror jag inte att det är hela svaret..

    När vi frågar henne varför hon inte vill lägga sig svarar hon ?för att jag inte kan sova.?

  • nnnnnnnn

    Be att få en liten dos melatonin, ge det ett par kvällar under några veckor så brukar de komma in i bra sömnrutiner och må mycket, mycket bättre.
    Kan även kombineras med tyngdtäcke.
    Vårdcentralen kan skriva ut melatonin och remittera er till arbetsterapeut som lånar ut tyngdtäcke, det är gratis där vi bor men varierar mellan regionerna

  • Stumpan83

    Ni hade provat sagoband skrev du men har ni provat sagorna om Kaninen/Elefanten som så gärna ville sova. Testade på ena sonen när Kaninen precis kommit ut som bok och den fungerade förvånansvärt bra. Så bra att han efter någon vecka revolterade mot boken då den alltid fick han att somna fastän han inte ville - hans egna ord. Tyckte den fungerade bäst inläst så jag hade svårt att få till den monotona rösten som den fungerar bäst med.

  • Anclo

    Tack för alla svar!

    Hon sover med en vuxen hela natten och har alltid gjort.

    Jag ska prata med BVC och se om de kan ge några råd / hjälpa till på något sätt.

    I helgen som var provade vi med att hon fick vara uppe längre. Hon la sig 21:30 både fred och lörd. Det blir protester som vanligt men hon somnade på 5 min. Sedan sov hon fram till 08:30. Så det funkar ju inte i vardag med förskola och jobb.

    Ska prata med BVC som sagt och se vad de säger.

    Sagan om kaninen har vi provat men det fungerade fram till hon förstod att hon somnade av den. Samma sak med välling när hon var liten- hon vägrade när hon insåg att det betydde kväll. Det är en tjej som inte vill sova helt enkelt...

  • S23
    Anclo skrev 2020-02-23 20:27:53 följande:

    Tack för alla svar!

    Hon sover med en vuxen hela natten och har alltid gjort.

    Jag ska prata med BVC och se om de kan ge några råd / hjälpa till på något sätt.

    I helgen som var provade vi med att hon fick vara uppe längre. Hon la sig 21:30 både fred och lörd. Det blir protester som vanligt men hon somnade på 5 min. Sedan sov hon fram till 08:30. Så det funkar ju inte i vardag med förskola och jobb.

    Ska prata med BVC som sagt och se vad de säger.

    Sagan om kaninen har vi provat men det fungerade fram till hon förstod att hon somnade av den. Samma sak med välling när hon var liten- hon vägrade när hon insåg att det betydde kväll. Det är en tjej som inte vill sova helt enkelt...


    Vilken tid har far och morföräldar nattat? Brukar de kanske natta senare? Gick ni och lade er samtidigt som dottern nu när ni nattade senare? Kan det isf vara så att hon helt enkelt vill lägga sig samtidigt som er/inte bli lämnad ensam? Ligger far och morföräldrar kvar hela natten efter att de nattat? ALltså är inte uppe utan henna på kvällen?
    Kanske skulle det isf gå att lura henne med att ni lägger er för natten samtidigt som hon i säg en vecka? Bara en tanke. Hoppas det löser sig för er eller at ni får hjälp frpn bvc på något sätt
  • Elin P

    Kan ni låta henne lägga sig med löfte att få se på film i sängen bara hon ligger kvar och är lugn? Så har vi gjort med våra barn som har litet sömnbehov. Då får man ändå lite egen lugn tid på kvällen fast barnet inte somnar direkt. Eller att hon faktiskt får vara uppe hos er och ligga i soffan och se film bara hon ligger tyst. Ibland kan det hjälpa att gå utanför boxen lite.

Svar på tråden 4 åring svår att natta sedan dag ett