• Anonym (Poly)
    Tue 18 Feb 2020 21:20
    587 visningar
    7 svar
    7
    587

    Monogami och emotionell otrohet

    Jag har funderat mycket på VARFÖR folk lägger så stort värde i sexuell trohet.

    Jag bryr mig inte alls om min partner har sex med någon annan.

    Däremot skulle det vara jobbigt om min partner blev kär i någon annan och började spendera mer tid med hen som påverkade vårt förhållande.

    Vad tycker ni är viktigast?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Monogami och emotionell otrohet
  • Tue 18 Feb 2020 21:42
    #1

    Men det är ju skillnad på att ens partner har sex med någon annan och på otrohet.
    Otrohet är ju i botten ett svek, ett brutet löfte. Sedan spelar väl det egentligen inte så stor roll om det är känslor eller sex.
    Utan det är just det där sveket.
    Som polly eller RA så har man såklart andra löften och överenskommelser. Men även där kan man såklart bryta uppkomna eller antagna löften.

  • Anonym (Loo)
    Fri 21 Feb 2020 11:16
    #2

    Jag är lite kluven där...om min partner fick känslor för en annan skulle det knäcka mig hårdare och på ett annat sätt än om det "bara" handlade om sex.

    Samtidigt skulle jag nog inte riktigt kalla det otrohet eftersom känslor är inget du styr över, inget du planerar, till skillnad mot om du har sex utanför förhållandet.

    Däremot tycker jag du kan ställas till svars för om du väljer att "göda" förälskelsen genom att se till att man stöter på varandra, flörtar o.s.v för då är det på väg till otrohet, ett medvetet svek.

    Men kan säga att för mig hade det varit svårare att komma över det emotionella än det sexuella. Det hade svidit tusen ggr mer. Så ser jag på det.:)

    Blev det luddigt eller förstod du lite av det?:)

  • Anonym (.)
    Fri 21 Feb 2020 11:38
    #3

    Jag inbillar mig att jag skulle kunna ha sex med andra utan att utveckla känslor.

    Däremot är jag ganska säker på att min fru skulle ha en stor risk att utveckla känslor för andra, om sexet var riktigt bra. Så därav vill jag inte dela henne med andra.

    Hon är heller inte intresserad av sex med andra.

    Däremot har jag sagt att jag aldrig skulle vilja att hon är otrogen, mycket bättre att vara ärlig och be om lov först.

    Sveket och känslor för andra är värre än sexet.

  • Anonym (man)
    Fri 21 Feb 2020 19:11
    #4

    Jag tycker hela frågeställningen är konstig eftersom du uppenbarligen är poly och då är det väl kanske inte så kontigt att du inte förstår dig på problemet med sexuell otrohet i ett monogamt förhållande?

  • Anonym (man)
    Fri 21 Feb 2020 19:16
    #5

     


    Eller rättare sagt, jag tycker du missar poängen med ett par kilometer eftersom problemet med otrohet egentligen inte har så mycket med själva sexet eller känslorna att göra. Det verkliga problemet är att din partner går bakom fdin rygg, sviker och ljuger.

    Så det är väl kanske inte så kontigt att du inte bryr dig om din partner har sex med andra för det har ju du sagt ok till men skulle bli sårad om din partner blev kär i någon annan för det har ju du inte sagt ok till. Det är ju ingen större skillnad egentligen, det enda som skiljer är VAD man kommit överens om är ok och inte ok. Men i båda fallen gillar man inte att ens partner går bakom ryggen, sviker och ljuger.
  • Fri 21 Feb 2020 19:45
    #6

    Men om du inte bryr dig om din partner har sex med andra så låter det ju som att ni har ett öppetförhållande? Bryr din partner sig om du har sex med andra?

  • Anonym (H)
    Fri 21 Feb 2020 19:54
    #7

    Saken är den att det är väldigt lätt att utveckla känslor för en person man har sex med. Den risken måste du vara beredd att ta om du tillåter din partner att ha sex med andra. Hoppas du ber din partner använda skydd åtminstone...

Svar på tråden Monogami och emotionell otrohet