• MoaL

    Avsluta quetiapin utan nedtrappning

    Hej på er,

    Jag har nyligen plussat positivt på grav test och jag tar ju bland annat quetiapin (seroquel) 150mg och gjort det under en längre tid. Tyvärr måste jag avsluta behandlingen utan nedtrappning enligt min läkare och inatt är första natten utan och jag kan inte förmå mig att somna. Biverkningarna är hemska. Varm och kall om vartannat, känner att jag har ont på flera ställen i kroppen och huvudvärk, blek som ett lik och påsarna under ögonen ska vi inte ens nämna. Jag ser ut som att jag har knarkat i flera år och nyss bestämt mig för att sluta.

    Min fråga är: Är det någon som gått igenom samma sak? Jag vill ha information om utsättningssymptomen du hade. För Google hjälper ingenting alls. Jag vet bara att jag verkligen inte vill må såhär. Jag är dessutom rädd för att min partner inte kommer tycka om mig när jag inte tar dessa tabletter eftersom dom hindrar mig från att hamna i depression men ja... Jag är trött och otålig och stressad för jag ska vara på utbildning idag från 8-16 och min adhd preggo hjärna kommer inte att vara att leka med. Förväntar mig inga svar då det är mitt i natten och det verkar inte heller vara många som äter råttgiftet quetiapin. Aldrig i livet att jag kommer gå tillbaka till den skiten.


    Quetiapin mediciner
  • Svar på tråden Avsluta quetiapin utan nedtrappning
  • Tusselina

    Men har de inte gett dig någon råd eller support? 
    Många som äter? nej det är ju inte en särskilt stor andel som behöver äta neuroleptika, men du har det alltså "bara" mot depression? det verkar som den bara används som tillägg till det så förhoppningsvis inte alltför drastisk risk, det är ju lite värre när det används för att förhindra mani och psykos vilket är vanligare och ofta extremt viktigt att fortsätta med.
    Känner bara en som ätit och då var det en kontrollerad nedtrappning under längre tid och han sover för tillfället så kan inte fråga. Det slutade tyvärr inte så väl, men det var för att grundsjukdomen slog igenom utan medicinen och han fick senare börja med värre och starkare saker istället. 

    Tycker faktiskt de som skrivit ut ska hjälpa dig att hantera den plötsliga utsättningen, har du någon kontakt du kan vända dig till?

    Neuroleptika kan verka som råttgift då biverkningarna ofta är besvärliga, men då de behövs är de verkligen oumbärliga. Dock om du "bara" har depression finns det ju för det mesta andra behandlingsalternativ. 

    Om du inte tror din partner kan hantera att du mår sämre, hur ska ni klara graviditet och småbarn?

    Se till att du får hjälp av psyk, med utsättningen och hoppas du mår bättre snart. 

  • Lilant

    Håller på med samma sak :) gick från 600 till 400 till inget:) blev skit sjuk så nu måste jag ta 50-100 mg vid behov :) önskat dom berättat för en om att man kommer få kropslig abstinens men mentalt mår jag bra :) fast man behöver inte trappa ner försen vecka 25 :) om quetiapin ger inga fosterskador eller nått sånt ändå som händer är att man får stanna på sjukhuset längre efter födelsen men de får man ändå om man har haft eller har problem med de quitipin hjälper emot :) men man får ha kvar den till300mg hela grav, det är viktigt att du mår bra under graviditeten :)

  • Lilant

    Är i vecka 23 nu :) mitt råd är att fortsätta ta den tills du måste sluta :) men du har bara 150 mg och de är ingenting haha :) vilken vecka är du i? Ring mvc och be dom får vara med i en speciellgrupp med barnmorskor som är mer kunniga :)

Svar på tråden Avsluta quetiapin utan nedtrappning