• Anonym (Mama)

Hjärtsjukt barn med adhd

Finns det någon här som har ett barn med medfött hjärtfel och som också har adhd? Någon som medicinerar?

Vi är flera som känner att det skulle behöva ges ett försök, men jag läste (på en amerikansk sida) att man inte ska ta sån medicin om man har fel på hjärtat.

• Svar på tråden Hjärtsjukt barn med adhd
  • Stumpan83

Läser man på FASS så är svår hjärtsjukdom en kontraindikation till de vanligaste ADHD-medicinerna. Vid insättning av ADHD-medicin kontrolleras blodtryck och puls hos alla då medicinen i vissa fall kan ge högt blodtryck och takykardi.

Skulle man testa någon medicin på ert barn skulle jag gissa att BUPs läkare i sådana fall skulle rådgöra med en kardiolog först. Dels om det ens är möjligt samt vilken slags medicin som är mest lämpad.

• Anonym (Vad)

Vad är det för hjärtfel och är det korrigerat? Fungerar hjärtat normalt? Det är ju stor skillnad på ett lagat hål mellan kamrarna och hlhs liksom. Rådgör med kardiologen.

• Anonym (Mama)
    Anonym (Vad) skrev 2020-02-19 10:06:09 följande:

Vad är det för hjärtfel och är det korrigerat? Fungerar hjärtat normalt? Det är ju stor skillnad på ett lagat hål mellan kamrarna och hlhs liksom. Rådgör med kardiologen.

Fallots anomali, opererad två gånger och är så frisk hon kan vara för stunden, men helt frisk blir hon ju aldrig eftersom det kommer behöva göras om förr eller senare.
  • Anonym (Vad)
    Anonym (Mama) skrev 2020-02-19 10:11:03 följande:

Fallots anomali, opererad två gånger och är så frisk hon kan vara för stunden, men helt frisk blir hon ju aldrig eftersom det kommer behöva göras om förr eller senare.

Ok kolla med kardiologen. Kan ju gå bra att medicinera.
  • Anonym (Mama)
    Anonym (Vad) skrev 2020-02-19 10:27:34 följande:

Ok kolla med kardiologen. Kan ju gå bra att medicinera.

Var hos kardiologen idag och hen sa ?att det inte är någon fara?, men samtidigt att om vi beslutar att testa medicinering så ska hon ha ekg dygnet runt första dagarna så de upptäcker ev problem direkt... Det känns ju inte riktigt synonymt med ?ingen fara?.
  • Anonym (Vad)
    Anonym (Mama) skrev 2020-03-06 10:50:10 följande:

Var hos kardiologen idag och hen sa ?att det inte är någon fara?, men samtidigt att om vi beslutar att testa medicinering så ska hon ha ekg dygnet runt första dagarna så de upptäcker ev problem direkt... Det känns ju inte riktigt synonymt med ?ingen fara?.

Att ta ekg vid adhd-medicinering är helt enl rutin och iom hjärtfelet så är de extra försiktiga. Ekg och blodtryck tas på alla uppföljningar av personer som äter t.ex. Concerta.
  • Erkens mamma

Min son har concerta men inget hjärtfel. De gjorde ändå täta blodtrycksmätningar på honom under tiden som de testade fram hans dos. Tänker att kardiologen borde veta. Concerta tex går ju också ur kroppen väldigt fort -tar medicin på morgonen och den är slut på eftermiddagen/kvällen för min son.

• Anonym (Mama)
    Anonym (Vad) skrev 2020-03-06 13:12:32 följande:

Att ta ekg vid adhd-medicinering är helt enl rutin och iom hjärtfelet så är de extra försiktiga. Ekg och blodtryck tas på alla uppföljningar av personer som äter t.ex. Concerta.

Jo, men dygnet runt? Såg att tex concerta avråds just till barn med medfödda hjärtfel också.
  • Anonym (Adhd)

När min son skulle börja med medicinering så fick han göra ett ekg, det var inte rutin men vi har hjärtproblem i släkten så därför gjordes detta.Detta var enda gången ekg gjordes.. Sedan var det täta kontroller av blodtryck och vikt etc Hade inte han inte fått ok från kardeologen hade han inte fått börja med medicinering. På facebook finns flera bra grupper för oss npf-föräldrar där jag tror du har större chans att det finns fler föräldrar med samma/liknande problematik tex föräldrar till barn med austim/asbergers/adhd/add eller fantastiska föräldrar ( till barn med npf-problematik) för att bara nämna två...

• Anonym (Mama)
    Anonym (Adhd) skrev 2020-03-06 14:34:05 följande:

När min son skulle börja med medicinering så fick han göra ett ekg, det var inte rutin men vi har hjärtproblem i släkten så därför gjordes detta.Detta var enda gången ekg gjordes.. Sedan var det täta kontroller av blodtryck och vikt etc Hade inte han inte fått ok från kardeologen hade han inte fått börja med medicinering. På facebook finns flera bra grupper för oss npf-föräldrar där jag tror du har större chans att det finns fler föräldrar med samma/liknande problematik tex föräldrar till barn med austim/asbergers/adhd/add eller fantastiska föräldrar ( till barn med npf-problematik) för att bara nämna två...

Jag har inte fb, så kan tyvärr inte fråga där.

Jag fick en väldigt olustig känsla av att de vill hålla sån
  • Anonym (Mama)

Koll... Jag tror inte vi vågar ta den risken, men samtidigt så tror jag verkligen att hon behöver medicinen...

• Anonym (Adhd)

Inte varit inne på ett tag .. Se till att läkaren på Bup skickar en remiss till kardeologen och kolla upp hjärtat innan medicin sätts in. Alla ADHD mediciner kan påverka hjärtat i olika grad så vitt jag vet...men läkarna på Bup o kardeologen har bra koll på det ... Så att barnet kan få den bästa hjälp , förhoppningsvis påverkar inte det medfödda hjärtfelet övh..eller så finns det någon medicin som fungerar även om det är något med hjärtat. Sedan skulle jag föreslå att du skaffar fb , man kan göra sitt konto privat och bara gå med i de grupper man känner är relevanta för en själv. Just dessa grupper för npf-föräldrar kan ge mycket hjälp och stöd både vid medicinering ,och med tips och idéer för stöd i förskola/skola och allmän bara stöttning från andra som förstår vad man går igenom

Svar på tråden Hjärtsjukt barn med adhd