• emmzjohansson

    Behålla eller inte?

    Nu är det så att jag plussade på stickan igår. Detta var helt oplanerat och oförväntat. Jag pluggar och min sambo är just nu mellan jobb. Vi har inte världens stadigaste ekonomi just nu heller.

    Igår kände jag på en gång att nej nej vi kommer inte behålla. Det fanns ingen tvekan om saken. Idag har jag funderat och jag har så blandade känslor. Velar fram och tillbaka. Med min sambo är det ingen idé att prata med om detta för han vill bara göra det som jag vill. Och att jag får bestämma till 100%.

    Någon annan som varit i samma situation?

    Behöver bara bolla tankar känner jag.

  • Svar på tråden Behålla eller inte?
  • Anonym (...)
    Tuvix skrev 2020-02-19 10:29:14 följande:

    Behåll! Man ångrar aldrig ett barn ju.


    Det kan man visst göra! Finns många som gjort det, bland annat i flera trådar på FL.
  • emmzjohansson
    Tuvix skrev 2020-02-19 10:29:14 följande:

    Behåll! Man ångrar aldrig ett barn ju.


    Har hört allt för ofta folk som ångrat att dom inte väntade med barn. Sen säger andra i min omgivning att dom är glada att vi väntar så vi får chansen att göra det vi vill i livet innan vi skaffar barn och blir så begränsade.
  • Anonym (magkänsla)

    Gå på magkänslan! Tyvärr kommer ingen på FL kunna säga om du ska behålla eller inte. Alla utgår ju från sin situation. Kanske har man gjort abort i ung ålder och har svårt att bli gravid igen...då kan man ångra sig bittert. Att få barn är verkligen ingen självklarhet och ju äldre man blir desto svårare. Det är ju ganska vanligt idag att man pluggar, reser och jobbar och barnafödandet kommer allt senare... då kommer också eventuella fertilitetsproblem. Samtidigt ska man ju känna att man vill ha det barn man bär... och tar man abort och känner att det är rätt beslut så är det det. Alla val man gör kommer ju med en massa om och men man "bara" måste hantera...antingen direkt eller ev flera år senare. Vi lever ju här och nu... att ångra beslut är ju naturligt men samtidigt något man kan öva på att se som en del av livet. Hela livet är fullt av beslut..varje dag.. vissa större än andra. Vi måste bara lyssna inåt och känna vad rösten där inne säger. Det finns ingen tid eller sätt som är rätt att leva sitt liv på. Man ska leva det som man själv vill! Oavsett om andra tycker man ska vänta med barn eller behålla. Kram och lycka till med allt du tar dig för!

  • Mascaraklumpar

    Pluggar du något som kommer att ge jobb eller är det flumkurser (och i så fall, kan du byta till något som ger jobb?)? Hur har studierna gått hittills, hur många år har du pluggat och hur lång tid är det kvar? Har du tagit dina poäng och har du möjlighet till lån under resten av utbildningen? Har pappan någon utbildning och hur ser möjligheterna till jobb ut framöver? Om de är dåliga, kan han skaffa sig en (annan) utbildning?

    Hur ser er boendesituation ut? Hur är er relation just nu och hur har den varit? Hur är relationen till era föräldrar/andra anhöriga och bor de i närheten? Finns det något stöd om det krisar?

    Vad har ni för syn på barn, fostran osv? Är ni överens om var ni ska bo om 5 år och andra viktiga framtidsplaner?

    Du behöver inte svara på allt detta, men det är sådant som spelar stor roll för hur det kommer att gå.

  • Barbro45
    emmzjohansson skrev 2020-02-19 10:27:47 följande:

    Nu är det så att jag plussade på stickan igår. Detta var helt oplanerat och oförväntat. Jag pluggar och min sambo är just nu mellan jobb. Vi har inte världens stadigaste ekonomi just nu heller.

    Igår kände jag på en gång att nej nej vi kommer inte behålla. Det fanns ingen tvekan om saken. Idag har jag funderat och jag har så blandade känslor. Velar fram och tillbaka. Med min sambo är det ingen idé att prata med om detta för han vill bara göra det som jag vill. Och att jag får bestämma till 100%.

    Någon annan som varit i samma situation?

    Behöver bara bolla tankar känner jag.


    Börja med att tänka igen det som kommer att krävas, rent praktiskt. Sånt är enklare att bedöma. Bostad, kan ni bo kvar några år? Kan du göra  studieuppehåll på ett halvår? Har din sambo haft inkomst så att han sedan kan vara föräldraledig med vettig ersättning? Finns barntillsyn nära där ni bor eller måste ni flytta? Hur troligt är det att din sambo får en inkomst snart? Vad ser ni att ni absolut inte kommer att kunna göra när ni har barn? Fundera igen såna praktiska frågor, ni har säkert fler ni kommer på. Skriv en lista, försök sedan lösa dessa frågor, som om det inte fanns något val. Nu ser ni vad som är riktiga problem. 


    Sedan kommer era känslor, drömmar, oro. Där måste ni själva känna efter, ingen kan ge råd där, bara ge er sina egna erfarenheter och dör kommer ni att får svar från både de som behöll och är nöjda med det, de som valde bort och är nöjda med det. Samt såna som skulle valt annat om de vetat.

  • Anonym (Anonym 666)

    Ålder på er? Hur länge har ni varit ihop? Hur ser er framtid ut?

  • emmzjohansson

    För tillfället bor vi i en nybyggd lägenhet, 90kvm, trea. Min sambo har jobb, men han är påväg att kanske byta till en annan bransch. Jag studerar till systemvetare så jag kommer att ha gott om jobb när jag är klar. Har lite mer än halva kvar.. Nästan all studie är på distans så har möjlighet att vara hemma mycket. Vi har båda familj här och kommer få både stöd från familj och vänner, det vet jag. 
    Jag är 24 min sambo är 28. Jag hade egentligen en plan på att vänta till jag var närmare 30. Känner mig fortfarande så ung haha. 

    Idag har jag verkligen velat fram och tillbaka. När jag pratade med sambon nu under lunchen så kände jag att nej jag vill verkligen inte behålla. Men så fort jag är själv med mina tankar så tänker jag annorlunda. Superkonstig tanke. Har även ringt till närmsta abortklinik och har fått tid nästa vecka, vi kom överrens om att att vi inte gjorde något helt planerat tills dess, så att vi fick lite mer tid att tänka. Och eventuell kunna prata om det på mötet annars. Känner mig så ambivalent. Rynkar på näsan 

  • emmzjohansson
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-02-19 12:42:52 följande:

    Ålder på er? Hur länge har ni varit ihop? Hur ser er framtid ut?


    Vi har varit tsm i närmare 8 år nu..
  • Anonym (Vänta)
    emmzjohansson skrev 2020-02-19 15:21:16 följande:

    För tillfället bor vi i en nybyggd lägenhet, 90kvm, trea. Min sambo har jobb, men han är påväg att kanske byta till en annan bransch. Jag studerar till systemvetare så jag kommer att ha gott om jobb när jag är klar. Har lite mer än halva kvar.. Nästan all studie är på distans så har möjlighet att vara hemma mycket. Vi har båda familj här och kommer få både stöd från familj och vänner, det vet jag. 

    Jag är 24 min sambo är 28. Jag hade egentligen en plan på att vänta till jag var närmare 30. Känner mig fortfarande så ung haha. 

    Idag har jag verkligen velat fram och tillbaka. När jag pratade med sambon nu under lunchen så kände jag att nej jag vill verkligen inte behålla. Men så fort jag är själv med mina tankar så tänker jag annorlunda. Superkonstig tanke. Har även ringt till närmsta abortklinik och har fått tid nästa vecka, vi kom överrens om att att vi inte gjorde något helt planerat tills dess, så att vi fick lite mer tid att tänka. Och eventuell kunna prata om det på mötet annars. Känner mig så ambivalent.  


    Är du bara 24, har du ju nästan all tid i världen, så du behöver ju inte känna någon stress. Skulle vara skillnad om du var 40, då skulle jag råda att inte avsluta pga att just att åldern spelar stor roll. Men nu Är du så ung, att tvekar du, gå klart utbildningen först, skaffa jobb o stabil ekonomi så är ni båda mer beredda att skapa ett tryggt hem o behöver inte oroa er för framtiden.
  • emmzjohansson

    Vi beslöt oss för att behålla. Vi hade tid för abort och vi var 100% säkra på våran sak. Sen visade det sig att jag hade gått över 12 veckor utan att jag vetat om någonting. Då kändes det hela så mycket större och vi pratade igenom allt innan vi tog det här beslutet.

  • Barbro45
    emmzjohansson skrev 2020-03-04 09:38:48 följande:

    Vi beslöt oss för att behålla. Vi hade tid för abort och vi var 100% säkra på våran sak. Sen visade det sig att jag hade gått över 12 veckor utan att jag vetat om någonting. Då kändes det hela så mycket större och vi pratade igenom allt innan vi tog det här beslutet.


    Lycka till och allt gott till er.
Svar på tråden Behålla eller inte?