• Anonym (Kontrollväger?)

Kontrollväger ving bagage?

Hej

Jag ska snart åka på en 2 veckors resa själv med ving och då fick man betala för mängden bagage. Åker med deras flygbolag. Var lite halvsnål och tog minsta vikten vilket jag klarat tidigare (14 kg incheckad väska + 6 kg handbagage). Men jag går en kurs och tänkte läsa under resan, med kurslitteraturen blir det svårare.

Så är det någon som rest med dem nyligen som vet om de väger bagaget vid incheckningen?

• Svar på tråden Kontrollväger ving bagage?
  • Anonym (Ja)

Jag skulle säga att Ja, de väger väskan. Har själv inte åkt med just Ving på åratal men alla andra jag flugit med har vägt väskan som ska checkas in men inte handbagaget.

• Anonym (P)
    Anonym (Kontrollväger?) skrev 2020-02-19 14:16:23 följande:

Hej

Jag ska snart åka på en 2 veckors resa själv med ving och då fick man betala för mängden bagage. Åker med deras flygbolag. Var lite halvsnål och tog minsta vikten vilket jag klarat tidigare (14 kg incheckad väska + 6 kg handbagage). Men jag går en kurs och tänkte läsa under resan, med kurslitteraturen blir det svårare.

Så är det någon som rest med dem nyligen som vet om de väger bagaget vid incheckningen?

Ja, självklart väger de väskorna, eftersom totalvikten inte ska överskridas.
  • Anonym (H)

Varför tror du de har en maxvikt?

Tack alla för svar. :)

Verkar som jag måste ha koll. Jag har aldrig varit med om vägt handbagage, men åker mest reguljärflyg med generösa gränser. Det var 8 år sedan jag åkte charter med maxvikt som jag fick ha koll på (då vägde de inte handbagaget).
    Anonym (H) skrev 2020-02-19 14:54:16 följande:

Varför tror du de har en maxvikt?

Jag tänker att de har maxvikt för att minska flygbränsle, men att det är så osäkert med andra parametrar (vikt på passagerare, taxfreehandling och så) så de kanske inte bryr sig så mycket och om mitt handbagage råkar väga 1 kg för mycket skulle de inte märka. Och att någons annan väger 1 kg "för lite" så det tar ut sig. 

• TotteE
    Anonym (Kontrollväger?) skrev 2020-02-19 15:20:05 följande:

Jag tänker att de har maxvikt för att minska flygbränsle, men att det är så osäkert med andra parametrar (vikt på passagerare, taxfreehandling och så) så de kanske inte bryr sig så mycket och om mitt handbagage råkar väga 1 kg för mycket skulle de inte märka. Och att någons annan väger 1 kg "för lite" så det tar ut sig. 

Ja men det är också för att spara på personalens ryggar och kroppar, och man vill även ha koll på vikt för balansens skull när man lastar flygplanen. Så man vet hur mycket vikt det blir i respektive lastutrymme ombord.
  • TotteE

Samt i förlängningen hålla ned storleken lite på bagage också tror jag.

• mallalala

De väger det incheckade bagaget men inte handbagaget. Jag flyger rätt mkt och ofta med ving och har aldrig varit med om det iaf.

• Anonym (P)
    Anonym (Kontrollväger?) skrev 2020-02-19 15:20:05 följande:
    Tack alla för svar. :)

Verkar som jag måste ha koll. Jag har aldrig varit med om vägt handbagage, men åker mest reguljärflyg med generösa gränser. Det var 8 år sedan jag åkte charter med maxvikt som jag fick ha koll på (då vägde de inte handbagaget).
    Eftersom du skriver vid incheckningen så utgick jag ifrån att du pratar om incheckat bagage.

Handbagage är lite olika. Någon gång har det funnits kontroll vid gaten, där man fått stoppa in sitt handbagage för att kolla att måtten stämmer. Men oftast ingen kontroll på handbagaget. Det är min erfarenhet.
  • Anonym (Svejs)

Jag har varit med om att handbage både mätts och vägts.

Toppen tycker jag som är trött på alla som ska tokfylla facken ovanför så att min lilla väska inte får plats.

Du chansar jag på att det var som jag trodde. 14 kg incheckad väska, sedan kan jag fylla lägga ett par tunga böcker + någon flaska från taxfreen till balkongen och fylla en tom flaska med vatten efter säkerhetskontrollen i min vanliga ryggsäck och bära allt utan att det verkar tungt. 

• BeautifulLiz

De väger det incheckade bagaget, i stort sett aldrig handbagaget. (Min erfarenhet och jag reser ganska ofta.)

Sedan är det inte Ving som väger utan personalen på flygplatsen, vikter och mått bestäms av flygbolaget. 
    Hos Ving kan du boka extravikt, det är inte särskilt dyrt. Det blir betydligt dyrare om du får betala för vikten på plats.

• Anonym (Hemresan)

Vi var nyligen på kap verde, reste med ving. På hemresan vägdes handbagaget också, och vi fick bara checka in en väska per biljett, vilket vi inte blivit informerade om. Som tur var kunde vi ta en liten kabinväska som handbagage istället. Men tänk alltså på att det kan vägas på vägen hem också.

BeautifulLiz skrev 2020-02-19 17:43:56 följande:

De väger det incheckade bagaget, i stort sett aldrig handbagaget. (Min erfarenhet och jag reser ganska ofta.)

Sedan är det inte Ving som väger utan personalen på flygplatsen, vikter och mått bestäms av flygbolaget. 

Hos Ving kan du boka extravikt, det är inte särskilt dyrt. Det blir betydligt dyrare om du får betala för vikten på plats.

Det var ok att ta mer vikt. Senaste resan strax innan jul var jag 3 veckor i Sydostasien. Då hade jag ca 26 kg totalt i bagage 22 incheckat, "utan" gränser, men samtidigt måste jag ju bära allt. Av de ca 4 kg i handbagage var ca 2 kg vätska efter säkerhetskontrollen. Så nu 2 veckor med 20 kg var närmare än 25 kg tyckte jag. Sedan vägde jag kurslitteraturen till 3kg, skillnad mot 1-1,5 kg pocketböcker.
    Anonym (Hemresan) skrev 2020-02-19 18:10:17 följande:

Vi var nyligen på kap verde, reste med ving. På hemresan vägdes handbagaget också, och vi fick bara checka in en väska per biljett, vilket vi inte blivit informerade om. Som tur var kunde vi ta en liten kabinväska som handbagage istället. Men tänk alltså på att det kan vägas på vägen hem också.

Det var bra att veta. Men har ett tips där. Jag sparar kläder som ska slängas och så använder jag dem en sista gång på resan. Oftast slänger jag 1/3 till 1/4 av kläderna i väskan. Inte så kul att ha missfärgade, krympta eller noppiga, trasiga kläder på semestern, men ger plats. Tar också med solkräm, duschprodukter, pocketböcker (lämnas på bra ställe) och liknande som slängs.
  • TotteE

Ta inte med nötta kläder och släng. Det bidrar bara till sopberget i nåt land med sämre sopsortering.

Svar på tråden Kontrollväger ving bagage?