• Skruttpojk

    Kvittrande ljud från köket

    Hej!

    Har under en tid haft ett kvittrande ljud från köket. Det är som värst när jag kommer ner på morgonen efter natten. Väldigt frekvent ljud, men om jag kliver in i köket så slutar det. Står jag stilla i köket så kan det börja igen. Bor i ett radhus som är bostadsrätt. De har varit här och bytt köksfläkt, samt fläkt på taket till ingen nytta. Vvs har varit här utan reaultat. Jag utesluter någon form av djur, då det pågått så länge. Är det någon som har någon idé?

    Väldigt tacksam för all hjälp, håller på att bli galen av ljudet!

  • Svar på tråden Kvittrande ljud från köket
  • nnnnnnnn

    Kan det inte vara fåglar som byggt bo under taket? Finns det möjlighet att titta på vinden eller utrymmet under yttertaket?

  • Skruttpojk

    Jag utesluter inte något med kyl eller frys, men tycker att vicevärden eller någon annan borde ha påpekat det. Alla jag pratar och visar ljudet för har ingen aning. Ljudet kan bäst liknas vid kvitter, men låter inte som fåglar. Det konstiga är ju att det slutar när jag kommer in, eller egentligen så fort jag kommit ner från övervåning. Kan det vara fåglar..?

  • nnnnnnnn
    Skruttpojk skrev 2020-02-19 18:21:30 följande:
    Jag utesluter inte något med kyl eller frys, men tycker att vicevärden eller någon annan borde ha påpekat det. Alla jag pratar och visar ljudet för har ingen aning. Ljudet kan bäst liknas vid kvitter, men låter inte som fåglar. Det konstiga är ju att det slutar när jag kommer in, eller egentligen så fort jag kommit ner från övervåning. Kan det vara fåglar..?
    VI har fåglar ibland under taket, den otroligt milda vintern har gjort att fåglarna redan lagt ägg på många håll i landet, så det kan det vara. Då är det fågelungarna som låter tills de hör ljud, då blir de tysta - överlevnadsinstinkt.
    Så det brukar vara intensivt högfrekvent kvitter som tystnar på 1 sekund när man gör ljud.
    Kolla om du kan komma in under taket och se, kanske finns det en lucka i innertaket eller utanpå huset?
Svar på tråden Kvittrande ljud från köket