• Anonym (Anonym (pass))

Hjälp, passet har gått ut, flyg på lördag

Märker idag att mitt pass har gått ut och måste flyga till Tyskland på lördag. Tyvärr så är jag inte svensk medborgare heller, utan tysk. Jag har bott i Sverige länge, men har bara nyligen ansökt om medborgarskap, har dock inte fått det än. 

Vad gör jag nu? Kontakta tyska ambassaden? Jag tror inte att de fixar något så snabbt. Ringa Arlanda-polisen och höra om det ändå går att fixa provisorisk pass (egentligen bara till svenska medborgare), eller fråga de om det finns NÅGON möjlighet? Ringa migrationsverket och kolla om de kan fixa tillfällig främlingspass eller vad det heter? Jag ska prova allt detta imorgon.

Annars måste jag chansa. Ofta kollar de ju inte.Men det känns så nervöst att chansa. Snälla, svara om ni har erfarenhet och vet något sätt! 

• Svar på tråden Hjälp, passet har gått ut, flyg på lördag
  • Anonym (Anonym)

Om du har ett Internationellt idkort (utfärdas av Polisen), så kan man resa med det som resehandling eller pass. Hoppas du hittar nån hjälp när du ringer runt imorgon.

• Anonym (Anonym (pass))
    louisa83 skrev 2020-02-19 22:31:25 följande:

Så du har inget ID kort då?

Jo, svensk körkort. Det duger dock bara inom Norden. 
  • Anonym (Anonym (pass))
    Anonym (Anonym) skrev 2020-02-19 22:35:34 följande:

Om du har ett Internationellt idkort (utfärdas av Polisen), så kan man resa med det som resehandling eller pass. Hoppas du hittar nån hjälp när du ringer runt imorgon.

Vilka är det som kan få detta? Har aldrig hört det.... 
  • Anonym (Anonym (pass))

Det finns nationellt ID-kort, men internationell verkar inte finnas. Och det är bara för svenska medborgare. :( 

• Butterfly80

Ja jag hade kontaktat ambassaden. Jag bor i England och en gång vid ett nödfall fixade dem ett tillfälligt pass till mig, vilket bara var ett papper, men det gick bra att flyga på en resa till det land och det datum de angivit, vilket då var Sverige i mitt fall.

Hoppas att de löser sig.

• Sylvestra
    Anonym (Anonym (pass)) skrev 2020-02-19 22:42:43 följande:

Det finns nationellt ID-kort, men internationell verkar inte finnas. Och det är bara för svenska medborgare. :( 

Har du ett tyskt nationellt id-kort kan du använda det.
  • Anonym (Anonym (pass))
    Sylvestra skrev 2020-02-19 23:23:53 följande:
    Har du ett tyskt nationellt id-kort kan du använda det.
    Inget giltigt. Jag har bott här i över 20 år och har bara skaffat nytt pass när det gått ut. Förutom att jag missat det nu. 
  • Anonym (Anonym (pass))
    Butterfly80 skrev 2020-02-19 23:22:49 följande:

Ja jag hade kontaktat ambassaden. Jag bor i England och en gång vid ett nödfall fixade dem ett tillfälligt pass till mig, vilket bara var ett papper, men det gick bra att flyga på en resa till det land och det datum de angivit, vilket då var Sverige i mitt fall.

Hoppas att de löser sig.

Hmm.... tack. Ja, jag hoppas också att de kan fixa något. 
  • Anonym (....)
    Anonym (Anonym (pass)) skrev 2020-02-19 22:40:17 följande:

Jo, svensk körkort. Det duger dock bara inom Norden. 

Det fungerar att resa till tyskland med svenskt körkort. Om de inte ändrat reglerna nu i februari.
Svar på tråden Hjälp, passet har gått ut, flyg på lördag