• Magda11

    Frågor till er som tagit Letrozol

    Hej!

    Som jag skrivit tidigare har min pojkvän opererats för testikelcancer (ena testikeln är borttagen) och operationen i sig ska inte påverka spermierna mer än att det finns färre (men fortfarande hur många miljoner som helst). 

    Vi har försökt få barn i några månader nu och jag börjar bli orolig att jag inte får ägglossning som jag ska. Den 3/3 ska jag till barnmorskan pga detta och pga att jag fick en blödning ca (vad jag tror) 7 dagar efter att jag misstänkt att jag kan ha haft ÄL. (Jag har tagit tester varje dag, men eftersom jag tänkt att min cykel är som den varit förr så tog jag bara ett test per dag i början = kan ha missat ÄL). Men jag har aldrig lyckats få ett positivt test. Dock fick jag en ganska mycket starkare stegring den 2/2 och alla andra dagar har jag fått samma låga resultat, så är därför jag misstänker att jag kan ha kortare cykel nu än vad jag haft förr, men samtidigt är jag ju rädd att jag inte ens får någon ÄL, så ska alltså till barnmorskan. En annan orsak till att jag börjar tro att jag inte hade ÄL 3/3 är att jag inte fått min mens än.

    Därför funderar jag på hur det här med Letrozol fungerar. Krävs det att påbörja en IVF-utredning för att få det? Eller vad är det egentligen som krävs? Tror ni det är möjligt att jag kan få det den dagen jag ska iväg till BM? (Dagen innan jag ska till barnmorskan ska vi till andrologen med min pojkvän så han kan kolla upp sina spermier och om mängden är god efter operationen.) Eller är det hur många tester som möjligt som behöver göras innan man får Letrozol?

    I och med min pojkväns cancer/operation så har BM sagt att vi får påbörja utredning för IVF i april om jag inte blivit gravid då, så jag vill ju egentligen tro att det inte borde vara några problem med Letrozolen om det visar sig att hans spermier är som de ska. Men är det barnmorskor som kan skriva ut Letrozol? (Är på samma ställe som jag tidigare fått minipiller + gjort cellprov). 

    Och ni som tagit Letrozol... Hur gick det för er? Blev ni gravida snabbt? 

  • Svar på tråden Frågor till er som tagit Letrozol
  • Anonym (A)

    Letrozol kan inte en barnmorska skriva ut, det är läkare som gör. Man påbörjar en fertilitetsutredning och då kan Letrozol vara första steget om man inte/eller sällan har ägglossning. Man tar också olika blodprover.

    Jag tog Letrozol många cykler utan att det blev något, men blev gravid på första försöket med IVF. Åt Letrozol i ett år, fick inte göra IVF innan jag var 25 år.

    Lycka till!

  • Magda11
    Anonym (A) skrev 2020-02-20 10:59:48 följande:

    Letrozol kan inte en barnmorska skriva ut, det är läkare som gör. Man påbörjar en fertilitetsutredning och då kan Letrozol vara första steget om man inte/eller sällan har ägglossning. Man tar också olika blodprover.

    Jag tog Letrozol många cykler utan att det blev något, men blev gravid på första försöket med IVF. Åt Letrozol i ett år, fick inte göra IVF innan jag var 25 år.

    Lycka till!


    Okok! Men vad är det man gör hos barnmorskan när man är i min sits då? Jag skrev till dom om hut det varit och så och fick bara ett svar där det stod att de bokat in mig den 3e mars. Inget om vad jag ska dit och göra...
  • Anonym (A)
    Magda11 skrev 2020-02-20 13:03:52 följande:

    Okok! Men vad är det man gör hos barnmorskan när man är i min sits då? Jag skrev till dom om hut det varit och så och fick bara ett svar där det stod att de bokat in mig den 3e mars. Inget om vad jag ska dit och göra...


    Ingen aning. Jag bokade ett läkarbesök. Barnmorskor kan ju inte skriva ut några recept och gör inte vaginala ultraljud osv till fertilitetsutredningar.
Svar på tråden Frågor till er som tagit Letrozol