• Anonym (Orolig)

    Missfall vilken vecka ska ja räkna?

    Om jag enligt hinnsäck är just nu i vecka 10 men fosterstruktur i vecka 7 men utan hjärta (läkaren trodde på missfall) hur ska ja då räkna missfallet. Sker de i vecka 7 eller 10? Är efter senast mens i vecka 10 men fosterstrukturen räknas till vrcka 7.

  • Svar på tråden Missfall vilken vecka ska ja räkna?
  • Anonym (4)

    Man räknar den vecka missfallet kommer ut. Kvittar vilken vecka embryot(fostret dött. Vissa får inte ut det förrän efter flera månader- inte kan man räkna från den vecka det dött då inte. Haft 4 m.f/MA själv. Det första upptäcktes v.9+0- fostret hade dött v.7. Andra VUL:et syntes inte ens fostret, det hade tillbakabildats. Efter Cytotec kom det ut v.10+6. Jag fick alltså missfall v.11.

  • Anonym (Troligt MA)

    räknar man blödningen när kroppen stöter ut MA som mens eller hur räknar man?

    Ska på återbesök imorgon o troligtvis blir det cytotec för oss i helgen tyvärr.

  • Anonym (4)
    Anonym (Troligt MA) skrev 2020-02-20 13:21:40 följande:
    räknar man blödningen när kroppen stöter ut MA som mens eller hur räknar man?
    Ska på återbesök imorgon o troligtvis blir det cytotec för oss i helgen tyvärr.
    Nej, det går inte räkna som mens. Det är mycket vanligt med utebliven eller senare äl än vanligt efter missfall. Vanligare ju längre man gått. Jag hade ingen äl alls efter mitt första missfall/&MA. Mensen kom efter 6,5 vecka.
  • LFF
    Anonym (Orolig) skrev 2020-02-20 12:21:31 följande:

    Om jag enligt hinnsäck är just nu i vecka 10 men fosterstruktur i vecka 7 men utan hjärta (läkaren trodde på missfall) hur ska ja då räkna missfallet. Sker de i vecka 7 eller 10? Är efter senast mens i vecka 10 men fosterstrukturen räknas till vrcka 7.


    Du har fått ett MA (missed abortion) i v10. Dvs kroppen har inte spontant stött ut fostret utan det upptäcks på ett ultraljud. Men fostret har däremot dött i v7.

    Jag har fått ett missfall (spontan utstötning) i v12 samt ett MA i v12 där fostret dött i v9. Sannolikt dog även fostret i det spontana missfallet i v9 då jag mer eller mindre visste att liten inte skulle leva när vi var på ultraljudet i v12. 
  • Anonym (Orolig)
    LFF skrev 2020-02-21 12:12:45 följande:

    Du har fått ett MA (missed abortion) i v10. Dvs kroppen har inte spontant stött ut fostret utan det upptäcks på ett ultraljud. Men fostret har däremot dött i v7.

    Jag har fått ett missfall (spontan utstötning) i v12 samt ett MA i v12 där fostret dött i v9. Sannolikt dog även fostret i det spontana missfallet i v9 då jag mer eller mindre visste att liten inte skulle leva när vi var på ultraljudet i v12. 


    Jag beklagar ditt MA :(

    Gick det bra att låta det komma ut helt hemma eller åkte du in akut? Fick du skrapas?

    En evig väntab detta att gå runt med ett dött foster som inte kommer ut :( men ska tillbaka näsya vecka o se igen
  • LFF
    Anonym (Orolig) skrev 2020-02-21 13:46:06 följande:
    Jag beklagar ditt MA :(

    Gick det bra att låta det komma ut helt hemma eller åkte du in akut? Fick du skrapas?

    En evig väntab detta att gå runt med ett dött foster som inte kommer ut :( men ska tillbaka näsya vecka o se igen
    Började blöda på kvällen sen samma dag som MA bekräftades. Visste att det skulle ske när jag kom ut från läkaren då jag kände hur något "klickade till" i kroppen när det bekräftades att liten dött. Hade en återbesökstid inbokad två veckor senare just för att kroppen skulle få tid att hantera det hela på egen hand. Hade jag inte börjat blöda själv så hade det blivit skrapning. Men generellt så vill de ju att kroppen ska hantera det hela själv för att det är bättre för kroppen. 

    Vid första missfallet så åkte jag in akut för att bekräfta att det var ett missfall och att det inte satt något kvar. 
Svar på tråden Missfall vilken vecka ska ja räkna?