• jennyrs83

    Varför väljer de att långtidsodla?

    Hej!

    Jag är precis uppe i min första IVF-behandling. Fick ut 6 ägg och 2 blev befruktade. Äggplock var i måndags, idag skulle de föras in men de ringde i förmiddags och sa att de inte kunde sätta in något idag, det skulle fortsätta att odlas på tills på lördag.

    Det ena ägget var 7 celligt och det andra 8. Vet ni varför man vill vänta? Känner mig så stressad usch.

  • Svar på tråden Varför väljer de att långtidsodla?
  • Aryzza

    Till oss sa de att man aldrig gör återföring dag 3 när vi gjorde IVF i slutet av sommaren. Kommer inte exakt ihåg varför men var den info vi fick. Generellt är del väl bättre ju längre ägget odlas. Lycka till!

  • Aryzza
    jennyrs83 skrev 2020-02-20 13:20:42 följande:

    Åh tack för svar! Känns så stressigt ???? jag hoppas de lever på lördag ????


    Så lite så. Det är jättestressigt och jobbigt att gå och vänta de här dagarna. Sen blir det stressigt att vänta när man fått tillbaka ägg. Sen börjar nästa stressperiod.

    Tyvärr är det en stressig och kämpig process men man får försöka tänka positivt, det går ju faktiskt vägen för de allra flesta :) även om det inte blir på första så blir det på något av de följande. Hoppas verkligen det går bra för dig!

    Om processen blir för jobbig så gå och prata med ett proffs, min terapeut hjälpte mig supermycket.
  • Vickan I

    På dag tre brukar de vilja att embryot består av 8-12 celler. Dina verkar dela sig lite långsamt, så då brukar de vänta, odla vidare, för att se hur de tar sig. Finns fortfarande chans att det blir två fina ägg.

    Håller tummarna. Ivf och all väntan är terror.

  • Kanelia

    På dag tre ska ägget ha 8 celler, helst inte fler och inte färre. Om mina ägg delat sig lite för snabbt har de ansetts dåliga och de har velat vänta för att se hur det riktigt går med dem. Likaså om de inte delar sig tillräckligt snabbt. Åtta eller sju celler låter alltså iofs bra, troligtvis ville de bara vänta och se om de utvecklar sig till blastocyster (dag 5 eller 6). Man brukar göra återföring vid dag 3 eller 5, ibland sällan vid dag 2, aldrig dag 4. Fråga dem nästa gång Varför de ville vänta, men det låter helt normalt och bra :) Lycka till!

    Mvh en som gjort 13 insättningar och på min klinik fick jag diskutera direkt med biologerna på labbet många gånger kring hur embryot ska dela sig :)

  • jennyrs83

    Åh tack Kanelia för svar!

    Jag tycker de är så dåliga på att informera. Jag blev jätteledsen när de ringde, de sa att de inte kunde föras in på dag 3. Men inte varför sen ringde jag tillbaka efter en stund, då sa hon att ett var 7 celligt och det andra 8 celligt. Men inget om varför man inte kunde föra över dom då. Önskar så att jag också fick prata själv med experterna. Usch får vänta tills imorgon, är inställd på att de kommer ringa med ett negativit besked ????

  • Kanelia

    Alltså, den gången de ringe mig och sade att vi inte sätter in 3-dagars som vi först planerat, så var det för att de inte kunde välja vilken som såg bäst ut. Därför ville de följa dem några dagar och se vilken som ?tar täten? liksom. Så det kan ju helt enkelt vara så, att de ville välja den bättre av de två? Håller tummarna :)

  • jennyrs83

    Hej! Vill bara meddela att de ringde aldrig imorse. Så vi åkte dit, båda mina ägg hade utvecklats till blastocyter. Den ena var lite bättre än den andra så den satte de in idag. Den andra skall de försöka frysa!

    På dag 3 hade båda embryona mycket fragment därför väntade man tills idag för att se hur de hade utvecklats. Är så glad nu, peppar peppar får se hur det går!

    Tack alla för era svar!

Svar på tråden Varför väljer de att långtidsodla?