Välja kön på barnet
Jag och min man ska göra IVF pga dåliga spermier. Eftersom vi endast kommer kunna få ett barn av olika anledningar så vill min man ha en son. För mig spelar det absolut ingen roll.
Jag har läst lite om det och i Sverige verkar man endast kunna välja kön om det finns könsbundna genetiska skäl.
Vi ska göra IVF på LIVIO som är en privat klinik och jag är nästan säker på att dom inte utför något sådant min man önskar. Han vill att vi ska strida för att få göra det men regler är ju regler som kliniken har skyldighet att följa enligt svensk lag som inte går att bryta. Han kommer från en annan kultur och där följs kanske inte regler på samma strikta sätt som i Sverige.
Nu vill han att jag ska ringa till IVF kliniken och fråga ang detta, känns bara pinsamt och otacksamt att hålla på så tycker jag, man får vara glad att man kan få något barn överhuvudtaget anser jag.
Vad tror ni är det helt omöjligt att få välja kön på sitt barn i Sverige om man bara har chans till att kunna få ett barn? Någon med erfarenhet?