• Anonym (Undrar)

Välja kön på barnet

Jag och min man ska göra IVF pga dåliga spermier. Eftersom vi endast kommer kunna få ett barn av olika anledningar så vill min man ha en son. För mig spelar det absolut ingen roll.
    Jag har läst lite om det och i Sverige verkar man endast kunna välja kön om det finns könsbundna genetiska skäl.

Vi ska göra IVF på LIVIO som är en privat klinik och jag är nästan säker på att dom inte utför något sådant min man önskar. Han vill att vi ska strida för att få göra det men regler är ju regler som kliniken har skyldighet att följa enligt svensk lag som inte går att bryta. Han kommer från en annan kultur och där följs kanske inte regler på samma strikta sätt som i Sverige.

Nu vill han att jag ska ringa till IVF kliniken och fråga ang detta, känns bara pinsamt och otacksamt att hålla på så tycker jag, man får vara glad att man kan få något barn överhuvudtaget anser jag.

Vad tror ni är det helt omöjligt att få välja kön på sitt barn i Sverige om man bara har chans till att kunna få ett barn? Någon med erfarenhet?

• Svar på tråden Välja kön på barnet
  • Anonym (Ja du)

Eftersom det är han som absolut vill ha en son så är det han som får ringa. Allt annat är absurt.

• Anonym (Aa)

Hej. Jag har gjort ivf i Sverige på karolinska , nu har vi ett barn på 2 år men jag ville så hemskt gärna ha en av det andra könet så vi vände oss till en klinik utomlands och är i processen att återföra embryo med önskat kön. Innan detta så läste jag på extremt mycket då vi såklart helst ville göra ivf på hemmaplan.. min sambo frågade dom om detta att få välja kön via telefon, vilket jag också tyckte var extremt pinsamt för jag vet ju att det inte är lagligt att välja kön i Sverige, om inte mamman eller pappan bär på en genetisk sjukdom kopplat till ett visst kön.

• Anonym (*)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-02-20 12:50:01 följande:

Jag och min man ska göra IVF pga dåliga spermier. Eftersom vi endast kommer kunna få ett barn av olika anledningar så vill min man ha en son. För mig spelar det absolut ingen roll.
    Jag har läst lite om det och i Sverige verkar man endast kunna välja kön om det finns könsbundna genetiska skäl.

Vi ska göra IVF på LIVIO som är en privat klinik och jag är nästan säker på att dom inte utför något sådant min man önskar. Han vill att vi ska strida för att få göra det men regler är ju regler som kliniken har skyldighet att följa enligt svensk lag som inte går att bryta. Han kommer från en annan kultur och där följs kanske inte regler på samma strikta sätt som i Sverige.

Nu vill han att jag ska ringa till IVF kliniken och fråga ang detta, känns bara pinsamt och otacksamt att hålla på så tycker jag, man får vara glad att man kan få något barn överhuvudtaget anser jag.

Vad tror ni är det helt omöjligt att få välja kön på sitt barn i Sverige om man bara har chans till att kunna få ett barn? Någon med erfarenhet?

Varför inte skaffa barn med en vuxen man som kan ta reda på det han vill själv?
  • Anonym (Undrar)

Jag sa senast igår till honom att du kan väl ringa då men då var det att han inte riktigt visste vad han skulle säga och förstå dem. Han kan jätte bra svenska men kommer som sagt från ett annat land. Ja allt känns absurt.

• Anonym (Undrar)
    Anonym (Aa) skrev 2020-02-20 13:07:55 följande:

Hej. Jag har gjort ivf i Sverige på karolinska , nu har vi ett barn på 2 år men jag ville så hemskt gärna ha en av det andra könet så vi vände oss till en klinik utomlands och är i processen att återföra embryo med önskat kön. Innan detta så läste jag på extremt mycket då vi såklart helst ville göra ivf på hemmaplan.. min sambo frågade dom om detta att få välja kön via telefon, vilket jag också tyckte var extremt pinsamt för jag vet ju att det inte är lagligt att välja kön i Sverige, om inte mamman eller pappan bär på en genetisk sjukdom kopplat till ett visst kön.

Tack för svar! Frågade han en klinik i Sverige ang kön på barnet?
    Vilket land har ni nu vänt er till?
  • viseversa

ni får väl åka till usa och betala multum med pengar som alla andra som tycker det ena könet är bättre än det andra. Eller skita i att skaffa barfn med en man som uppenbarligen tycker döttrar är sämre än söner. 

• viseversa

Att välja kön är en process och inget man "bara gör när man ändå sätter in ett embryo" utan det kräver att man väljer ut spermier av önskat kön och befruktar ägget med en av dessa spermier.

Alltså knappast gratis  lätt att göra och kostnadsfritt. Och finns en bra anledning till att det inte utförs i sverige. Man ska inte kunna välja kön på sitt barn helt enkelt vilket är bra.

Här befruktas ägget med en spermie som ser bra ut. Då vet man inte heller vilket kön det blir. Eller så låter man ägget helt enkelt befruktas naturligt av spermier i en "skål" inte heller då har man koll på vilket kön som befruktar ägget.

Vill ni välja kön får ni åka utomlands och betala för det och kan säga att billigt är det inte heller. räkna med 50 000 och uppåt.

• Anonym (Aa)

Nej utan han ringde till karolinska och frågade , och svaret blev väldigt väntat att det går inte att göra! Tyvärr.

Vi åkte till Cypern, kliniken heter british ivf hospital.

själva behandlingen kostar ca 60k sen tillkommer medicin och flyg kostnad.

Svar på tråden Välja kön på barnet